Ordning på svampar i Juwel filtersystem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonathanW
    • July 2005
    • 31

    Ordning på svampar i Juwel filtersystem

    Jag köpte härom dagen ett Juwel 110 Rekord men blir inte riktigt klok på filtret. Om jag förstår det rätt så ska ordningen uppifrån och ner vara:

    1. Vit filtervadd
    2. Svart kolsvamp
    3. Grov blå filtersvamp
    4. Fin blå filtersvamp

    Problemet är att det dessutom följde med ytterligare en svamp som inte benäms i instruktionsboken. Den är grön och mellanfin, dvs grövre än den fina blå men finare än den grova blå. Med den följde ett informationsblad som i den engelska översättningen var väldigt luddig gällande placering: "insert it at the top of the last blue sponge but underneath the carbon sponge in the filter system". Syftet med filtret ska tydligen vara att ta bort nitrat. Den var som paketet kom placerad mellan kolfiltret och det grova blåa men jag är inte säker på om detta kan stämma? Antingen ska det in på plats 3 eller 4; 3 enligt grundplacering men 4 enligt logik.
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    jag är själv inte ägare av något juvelkar, men jag vet att polaren i sitt har en grov filtersvamp i btten, en finare ovanpå det, en "lika fin" i botten på den andra "korgen" och kolfilterkudden ovanpå det.. överst en vit filtervadd ruta, som han aldrig orkar köpa nån ny, och numera kör utan... Om du har fått en extra kudde utöver de här, inbillar jag mig att det är den kudden du ska ersätta kolfiltret med efter den första månaden, eller två... det är inte bra att låta kolfiltret sitta i i all evighet, efter vad jag fått lära mig. När kolen blir mättad händer det tydligen att det släpper en del av vad det tidigare absorberat med kraftig förgiftning som följd.. jag har heller aldrig behövt kolfiltrering, så jaghade byttat ut den om jag alls börjat använda den.

    Lycka till.
    B!

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      #3
      Kolfiltret skall inte sitta i hela tiden. Det används t ex efter man har medicinerat i karet.

      Jag har i mitt juwelkar samma ordning som dig i övrigt. Det är den ordningen som står i manualen.
      Den vita vadden byter jag när den är skitig. Fast jag har köpt en påse med vadd som jag klipper ur en bit från, istället för att köpa juwels dyra filterbitar.
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • JonathanW
        • July 2005
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av Neptun
        Kolfiltret skall inte sitta i hela tiden. Det används t ex efter man har medicinerat i karet.
        Okej då tar jag det lugnt med den svarta tills vidare. Det kanske kan vara fördelaktigt att ha i den i början dock tills allt har lugnat ner sig i karet?


        Ursprungligen postat av Neptun
        Jag har i mitt juwelkar samma ordning som dig i övrigt. Det är den ordningen som står i manualen.
        Okej men var någonstans har du den gröna? Mellan dom blåa, mellan den grova blå och den vita (eftersom du inte använder svart) eller underst?


        Ursprungligen postat av Neptun
        Den vita vadden byter jag när den är skitig. Fast jag har köpt en påse med vadd som jag klipper ur en bit från, istället för att köpa juwels dyra filterbitar.
        Köpte du denna vadd i zoo-butik eller på byggvaruhandeln?

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          Fick ingen grön till mitt filter. Men om den är av mellan-grovlek skulle jag lagt den i mitten. (mellan de olika blå storlekerna)

          Den vita vadden köpte jag i en vanlig zoo-butik, fråga efter filtervadd bara.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • ovsor
            • November 2004
            • 104

            #6
            Den gröna svampen skall sitta i den övre korgen tillsammans med den andra grova svampen. Över dessa två skall kolsvampen placeras (kan väljas bort) o allra överst filtervadden. I korgen längst ner skall 2 st fina svampar placeras. Jag har ett Rio 240 ock ett Rio 400. Det är först på senare tid som juwel levererar dessa "gröna" svampar som tydligen skall ha ett slags "inprignerat" nitrifikationsskydd. Detta skydd funkar bara en ganska kort tid men hjälper till vid inkörningen av karet. Du behöver inte slänga denna svamp sedan utan använd den som en vanlig blå grov.

            Kommentar

            • JonathanW
              • July 2005
              • 31

              #7
              Okej jag tackar så jättemycket för tipsen och förklaringarna. Jag har gjort enligt råden och kan bara hoppas att det blir bra.

              Kommentar

              Arbetssätt...