Val av akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zikelskim
    • May 2005
    • 184

    Val av akvarium?

    Sitter just nu på ett 100l och går i tankarna att skaffa ett nytt större akvarium.
    Är det nått speciellt man ska tänka på när man väljer storlek?
    Eller är det hur mycket plats man har som avgör.
    Hade tänkt mig nått i storleken 250-300l. Är det för stort om man tänker på att jag fortfarnade inte har så stora kunskaper. Eller är det bara en större version av mitt 100l



    Vart kan man köpa back to nature bakgrunder, har sökt lite på internet men hittar inget.
    Blogg om allt och inget
    http://zikelskim.blogspot.com/
    Blogg om att gå ner i vikt
    http://mikecq.blogspot.com/
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    #2
    BTN:er hittar du bl.a. hos www.pwss.se

    Vilka som är billigast med BTN vet jag inte. Personligen tycker jag dom är underbart vackra, men alldeles för dyra för mig. Men det är ju en smaksak
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

    Kommentar

    • cassiopeia
      • June 2005
      • 99

      #3
      Det är ju lättare att uppehålla balansen ju större karet är, så jag kan inte se något problem med det. Det finns ju mycket information här på zoopet, och om du får problem eller undrar något är det ju bara att skriva. Det brukar ju alltid finnas någon som kan svara ^^.
      Det är mina tankar och teorier, rätta mig om jag har fel.

      Kommentar

      • Toqer
        • April 2005
        • 342

        #4
        Jag gick på 220 liters på en gång så storleken tror jag inte har så mycket med om du är nybörjare eller inte att göra. Som sagt, lättare att hålla balansen i ett större kar.
        Och som sagt, på Zoopet finns experterna som kan svara på det mesta!
        ________________________________

        "You've got a friend in Audioscrobbler ?"
        ________________________________

        "Vi slog upp tältet vid en sjö,
        En plats så vacker att man kunde dö..."
        Olle Ljungström,Den Norrländska Präriens Gudinna

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Mitt första kar var på 375l.

          BTN hittar du i de flesta akvariebutiker, men jag skulle köpa på internet för att spara några slantar. De är otroligt fina, men hur kul är det att ha en bakgrund som 250 andra har? Bygg själv i frigolit; unikt, kul och snyggt
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Jag tycker att du först bestämmer vad du vill ha för fiskar innan du köper akvariet. Sedan köper du ett akvarie som är stort nog för dem. Eller gärna större För suget av ett större har man alltid
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Lacustris
              • June 2005
              • 62

              #7
              Glöm inte bort Pangea om du är intresserad av bakgrunder.
              Danska bakgrunder som håller bra kvalitet.

              Bra priser håller t.ex. http://www.cichliden.se/ som även för BTN.
              Som prisexempel ligger Pangea på en 130cm bakgrund på kring 1500kr medan BTN hamnar på mer än 2500kr.
              Personligen fördrar jag faktiskt Pangea även om BTN är "originalet".

              Du kan titta på bakgrunderna från Pangea på http://www.aquarium-background.com/.
              Det är aldrig för sent att ge upp!

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #8
                Ursprungligen postat av Gimbo
                Jag tycker att du först bestämmer vad du vill ha för fiskar innan du köper akvariet. Sedan köper du ett akvarie som är stort nog för dem. Eller gärna större För suget av ett större har man alltid
                jag måste hålla med gimbo, men jag är tonåring som bor hemma . har tvingat mamma att ha 100l på nedervåningen redan så har 250 i mitt rum. får kanske plats med 50 liters räkkar med mindre ovanliga fiskar. sen måste jag skaffa 250liters med regnbågar... MÅSTE! inte för att det här har nått att göra med tråden bortsett från att om du har plats så välj akvarium efter fiskar.
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • Ida004
                  • April 2005
                  • 6

                  #9
                  Tycker personligen att du ska skaffa ett ganska stort, jag ångrar själv att jag inte köpte större.. men det beror ju på vad du hade tänkt dig för fiskar också

                  Kommentar

                  • becky_be
                    • August 2005
                    • 473

                    #10
                    Just nu har jag bara ett 50 liters, och har också tankar på att skaffa ett större. Har mina ögon på ett 500 liters. Jag vill ha slöjstjärtar, så den storlek borde vara ok, efter vad jag lärt mig av att läsa andras inlägg på detta forum.
                    @-{-{--
                    Rebecca

                    Kommentar

                    • Matte_g
                      • July 2004
                      • 157

                      #11
                      Jag tycker helt klart att du ska välja vilken eller vilka fiskar du sak ha innan du köper ett akvarium.
                      Och sen utgå efter fiskens behov.
                      Diskusforum.se
                      Allt om diskus och lite till.

                      Kommentar

                      • Luminax
                        • July 2005
                        • 378

                        #12
                        Jag tycker också att du ska välja ett lite större över 200 liter iaf, jag ångrar mej att jag tog mitt 160 när jag kunde fått ett 250 för 500 kr dyrare fast jag tyckte att de räckte med 160. väldigt dumt gjort. men men jag får vänta tills jag har råd igen och köpa ett större. Men ta ett lite större tycker jag iaf. Som är lite längre också om du har plats iaf.
                        Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                        Kommentar

                        • Torstensson
                          • June 2002
                          • 1964

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gimbo
                          Jag tycker att du först bestämmer vad du vill ha för fiskar innan du köper akvariet. Sedan köper du ett akvarie som är stort nog för dem. Eller gärna större För suget av ett större har man alltid
                          Eller gör så att du köper så stort du har plats/råd med och sedan anpassar du ditt val av BTN och fiskar till det..

                          Själv köpte jag så stort som gick in genom dörren, så numera är det inte akvariet som är för stort, det är vardagsrummet som är för litet!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...