Nån som har erfarenhet av Swedols blästersand?
Hälsningar
Jennifer
Fin sand i akvariet?? Blästersand från biltema?
Kollaps
X
-
Fördelen med Julas är att den knappt dammar eftersom den har en minimal kornstorlek på 0,2mm jämfört med biltemas som inte har en nedre gräns sandlådesand går också bra men den har inte heller en nedre gräns på kornstorleken och dammar därmed mycket mer.Lämna en kommentar:
-
Får bli Julas sand då bara de har två påsar i Uddevalla på lördag såLämna en kommentar:
-
finns bara 20kg på jula om jag inte missminnner mig. men kan vara bra att ha sand över till kanske yngel kar eller räkvas eller nått annt projekt man kommer på :PLämna en kommentar:
-
Hmm ska jag köpa Biltema eller Jula sand till mitt blivande kar på 125x50x55. Vad behöver jag i mängd, räcker två 16kg från Biltema eller två 20kg från Jula?Lämna en kommentar:
-
håller med. Jag kör med julas sand o en är kanonfin. Dock dammar den vist men det gör ju all sand så:-)Lämna en kommentar:
-
Slår ett slag för Julas blästersand, tycker den är både snyggare och bättre, och den dammar inte.Lämna en kommentar:
-
Länge sedan nu, men jag hade inget under sanden, och gjorde inget speciellt för att hålla efter skräpet som la sig. Bra snurr på vattnet så lägger det sig inte till att börja med, och sen virvlade jag upp det som samlades på ett par punkter med lägre flöde i samband med vattenbyten. Malasya snäckor i mängder såg till så att sanden inte kompakterades till den punkt då den blev syrefattig och illaluktande. I övrigt skötte min balja sig själv.
B!Lämna en kommentar:
-
har en fråga... kör ni bara med sand rätt upp o ner eller har ni nått speciellt i botten innan? när ja hade mitt 375 så hade ja fin sand.... men all skit o alger la sig bara som en hinna o svårt o få bort oxå... hur gör ni för o göra rent tex m.m. o gör ni något med botten innan ni häller i sanden? tacksam för svar...Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Ponchu25 kg, hur många liter är det ungefär?
B!Lämna en kommentar:
-
Ingen grumling, hälde i 1 säck finast möjliga bläster.. 0.2-1mm eller nått *minns inte storleken exakt* Biltemas finaste i alla fall. Eftersom jag snabbt insåg at om jag bara hälde i allt, skulle det damma värre än fanken, så fylde jag i vatten, runt halva karet först. I med sanden, hälde rakt ur säcken. Ingen pump igång, ville inte blästra pumparna invändigt, kändes dumt. All sanden i baljan, fylde upp med vatten, laddade pumparna med filtermaterial i lugn o ro, möblerade med ett par stockar o en massa sten, i med rör o slangar till pumparna, o igång med skiten.. Vid det laget var vattnet klart.
14 dagar senare köpte jag en säck till, och hälde i ca hälften, även då utan att pumparna var igång, 20 minuter senare slog jag igång pumparna, och vattnet var då klart... Detta för vad, 9-12 månader sedan? Har sedan dess lite ångrat att jag inte valde den något grövre sanden vid en del tillfällen, men just nu är jag väldigt nöjd med den sanden jag har.
B!Lämna en kommentar:
-
Jag tvättade sanden 2 ggr för sig i en hink, bara hällde i vatten å grumlade runt. Sen hällde i det i akvariet. Då hade jag redan ca hälften fyllt. Nu har jag tagit bort allt vatten samtidigt som jag har grumlat sanden, fyllt på och nu e det klart och man ser igenom.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: