325 liter Malawi - vilken besättning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lacustris
    • June 2005
    • 62

    325 liter Malawi - vilken besättning?

    Kommer att starta upp ett 325 liters malawi-kar (Akvastabil) under sensommaren.
    Har lite problem att bestämma besättningen i karet.
    Jag jag haft vanliga sällskapsakvarium tidigare med tonvikt på regnbågsfiskar men ciklider är vad jag förstått lite mer beroende av kombinationen storlek/art/antal.

    Finns det någon som har några tips på vettig kombination av arter samt antal hanar honor av respektive art.

    Vill inte ha alltför aggresiva fiskar, ej heller sådana som flyttar runt alltförmycket i sanden.

    Tacksam för alla förslag.
    Det är aldrig för sent att ge upp!
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Well, jag är ju rätt het på mbunas Så jag skulle rekommendera små klipplevande ciklider till ditt kar.
    Själv har jag kombinerat M. zebra "Nakantenga Red Top", L. caeruleus "kakusa", M. estherae och Ps. sp "white fin" i mitt 375l. Funkar kanon!

    MEN, ska jag säga, är det något jag jag skulle göra om nu i efterhand, så skulle jag bara välja tre arter. Det är lite för plottrigt just nu för mitt tyckte. Funderar på att ta bort någon art, men jag kommer aldrig kunna bestämma mig för vilken :/

    Lycka till!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Lacustris
      • June 2005
      • 62

      #3
      Tack för svaret, har också fastna för mbunas.

      Tycker inte fiskarna skall bli för stora, de skall ha plats att röra sig.
      Jag har kollat på ditt fiskval och det verkar OK men voine, voine, det finns så mycket att välja på. Sedan har man ju http://www.cichliden.se/ på 20 minuters avstånd också.

      Sysselsätter mig med att bygga bänken så länge och väntar tills sommarvärmen garanterat har gått över innan jag startar upp.
      Hög vattentemperatur vid nystart brukar jag undvika.
      Det är aldrig för sent att ge upp!

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        jag som fastnat för regnbågar, ändå väljer jag asien asien har trots allt unika malar, samma med sydamerika.

        jag tycker mbunas är lite enformigt färgade men finns mkt värre fiskar, men många mbunas är vackra! kanske lite större mbunas?
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Malplacerad
          • April 2005
          • 257

          #5
          Bara som ett förslag:

          Labidochromis sp. Hongi redtop
          Pseudotropheus Saulosi
          Metriaclima callainos
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

          Kommentar

          Arbetssätt...