Kul!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppyn
    • October 2002
    • 100

    Kul!

    Va kul att den här finns, har inte sett den tidigare.
    Själv har jag ett 112l akvarium med välvd framruta som står hemma och
    "tynar" bort. Köpte det i oktober. Med en massa tillbehör, alldeles nytt. Har dock ingen akvariebänk till, tänkte att det går väl alltid att bygga nån.. Just det... Så nu har akvariet stått i tre månader. Och jag letar och letar efter tips till att bygga en bänk. Leca block är bara att glöämma, dels så smular det mycket, dels så skulle inte mitt parkettgolv tycka om det...
    Gasbetong har jag försökt med men hemma hos oss finns det för det mesta kantstötta exemplar... *suckar*
    Hjälp någon??
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Du kan ställa leca blocken på en trä skiva så mår parketten nog utmärkt. Tror inte fiskarna är så förtjusta i välvd framruta.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej Guppyn,
      Själv har jag använt bitar av en heltäckningsmatta (går ofta att köpa överblivna stuvbitar billigt i mattaffärer) under lecablock.
      Dessa skär man sedan till så att de blir lika stora som blocken.
      Att det skulle smula speciellt mycket tycker inte jag, vet inte riktigt varför du tycker det.
      Jag gillar själv också akvarierna med välvda rutor och har också ett sådant. Att fiskarna skulle ogilla det stämmer definitivt inte.
      Lycka till med ditt bänkbyggande.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Jag tycker att jag läser i alla böcker att fiskarna inte gillar runda och välvda rutor. Är detta fel? Det verkar så när man läser vissa inlägg här.

        MSP
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          "Jag tycker att jag läser i alla böcker att fiskarna inte gillar runda och välvda rutor."
          Vad fiskarna behöver är utrymme, om framrutan är välvd eller om akvariet är runt spelar ingen som helst roll om bara fiskarna har tillräckligt med utrymme.
          Problemet med de s.k. guldfiskskålarna är inte att de är runda utan de ofta är för små (dvs har för lite utrymme) och det är svårt att placera doppvärmare och filter i dom.
          Själv har jag akvarier med välvda rutor.
          Akvaristiska hälsningar
          KJell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Guppyn
            • October 2002
            • 100

            #6
            Hej Kjell!
            Tack för ditt svar, jag får pröva med mattbitar. Men blir det inte ojämt då? Akvariet måste ju stå i lod ( heter det va ? )
            Annars så kunde det ju spricka. Fast blocken är väl så tunga så det jämnar väl ut sig.
            Ska iväg till bauhaus och inhandla lite block i helgen. Hyfsat billiga ( 43 kr st ) om du inte har nått förslag på vart dom kan vara billigare?
            Kul att det är fler än jag som gillar välvd ruta, allting behöver ju inte vara fyrkantigt här i livet!
            Vill oxå passa på att tacka för en jättefin sida!
            Keep up the good work!
            Guppyn

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Hej igen,
              De gånger jag köpt Leca-block har jag också köpt dem på byggvaruhus.
              Sedan är det självklart viktigt att akvariet står i lod och de väger man lättast av med ett vattenpass.
              Konstruktionen från golvet.
              Först "mattan", sedan lecablocken, sedan en spånskiva, sedan tunn frigolit eller ett akvarieunderlag, sist akvariet.
              Om spånskivan inte står i lod så kan man lägga en tunn masonitbit på det lecablock (under spånskivan) där spånskivan skall höjas.
              Ett litet tips kan också vara att det faktiskt idag finns rätt billiga akvariebänkar att köpa.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Guppyn
                • October 2002
                • 100

                #8
                Hej Kjell!
                Tack för snabbt svar.... Får titta lite i akvarie butiken då innan jag "styr min kosa" mot byggvaruhuset.
                Vill verkligen få igång akvariet nu, har väntat flera veckor!!
                En undran bara, pojkvännen har släkt i tyskland och åker dit ett par gånger per år bla för att jaga.
                Har fått för mig att tyskarna är ganska bra på att göra akvarie saker??
                Kan det vara så att det är lite billigare där oxå? Nått du kan rekomendera om man ändå är där nere och härjar?

                Vet inte riktigt vad jag ska stoppa i akvariet men det blir väl lite guppysar och tetror, har kollat
                lite i "fisksökaren" här på zoopet, en mycket bra sökmotor!!
                Kardinaltetra är min stora favvis och så tänkte jag ha lite guppys.
                Det jag oxå funderar på är: Svärdbärare, segelfensmolly, algätare, platy osv. Men inget är
                klart än... Jag försöker passa in temp och ph värde. Kanske har du nått tips?
                Jag vill inte ha några ciklider ( måste nästan vara den enda ) utan bara ett "vanligt" sällskaps akvarium.

                God fortsättning och vänlig hälsning fråm Guppyn

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Hej,
                  Normalt sett är akvarietillbehör billigare i Tyskland än i Sverige (detta gäller speciellt för tysktillverkade produkter), med fisk är det tvärtom dvs de är oftast dyrare i Tyskland än i Sverige.
                  Mitt tips är att du skall göra just det du gör dvs att kolla runt med hjälp av sökmotorn.
                  Ett tips dock - det är oftast snyggare med få arter och rätt många av varje, än många arter och få av varje.
                  Zoopetsidor som kan vara värda att kolla in lite extra innan man startar är http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium samt denna sida innan man köper sina första fiskar http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=K%F6pa+akvariefisk
                  Lycka till.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Guppyn
                    • October 2002
                    • 100

                    #10
                    Hej igen Kjell!
                    Tack för tipset, har varit inne på de sidorna säkert hundra gånger.. Kan nästan dom utantill..
                    Men kommer säkert vara där inne hundra gånger till innan jag fixar resten... : )
                    Jag tycker oxå att det är snyggare med få sorter men många av varje. Drömmen är ju ett jättestim
                    med kardinaltetror.... Som simmar i grupp då, får man väl hoppas... Det är häftigt att sitta och titta på ett
                    akvarie och alla kardinalisar vänder samtidigt!!¨
                    Så det blir nog kardinal och guppyhanar.
                    Men som sagt, man får se...
                    Då ska jag ta en extra titt i tyskland nästa gång jag är där, fast fisk kan man väl inte köpa hem??
                    Måste man inte ha tillstånd för det? Och hur ska fisken klara sig ända upp till sthlm? ( bor i haninge )
                    Har försökt maila till akvarieföreningen här i haninge, men dom svarar inte. Är adressen här gammal??
                    Det är ju alltid bra att vara med i en förening så man kan utbyta tips och fisk...
                    Tack igen för en bra sida!
                    Guppyn

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Hej,
                      Jag känner inte till något om Haninge Akvarieförening, du kan ju prova att ringa till kontaktpersonen.
                      Jag vet att Bollmora, Spånga och Stockholms Akvarieförening är aktiva i alla fall. Telefon etc. hittar du till föreningarna på Zoopets föreningssida http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarief%F6reningar

                      Det går mycket väl att packa fisk för längre transporter, fördelen med Tyskland är att utbudet ofta är större, men däremot är fiskenb dyrare där som jag skrev ovan. Det är inte heller speciellt krångligt med tillstånd etc att ta in fisk från EU-länder. Hur du gör det kan du läsa på denna Zoopetsida http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=204
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Guppyn
                        • October 2002
                        • 100

                        #12
                        Hej igen...
                        Japp då var det bara hem och planera för nästa tysklands resa.... Stackars pojkvännen, har får nog byta ut sin älskade s40
                        mot en kombi av större modell.. ; )
                        Men räcker syret då hela vägen??
                        Får läsa igenom ordentligt!
                        Tack snälla Kjell för att du har piggat upp min så tråkiga arbetsdag!!
                        Nu är det lunch!

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #13
                          Okej, jag trodde att det var den runda formen som bidrog till att fiskarna inte trivdes i en rund skål. Att ljusets bryts på något konstigt sätt. Tack.

                          MSP
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • zeke
                            • November 2002
                            • 260

                            #14
                            Hej Guppyn!
                            Jag är medlem i Haninge akvarieförening
                            Tel till ordförande:08/647 12 99
                            Du kan även dyka upp på vårat månadsmöte som äger rum i
                            Runstensskolan den 8 Jan kl.19.00
                            Runstensskolan ligger alldeles intill Handens Centrum.

                            Dennis..
                            Bara det bästa är gott nog;-)

                            Dennis..

                            Kommentar

                            • Guppyn
                              • October 2002
                              • 100

                              #15
                              Hej!
                              Tackar för telenummret!!
                              Ska ringa ikväll.. eller på måndag.
                              *lovar nästan*
                              Ha en trevlig helg!
                              Men är det bara att dyka upp på mötet åven om man inte är medlem?
                              Vad gör ni på möterna??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...