Nu funkar det!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna2005
    • March 2005
    • 22

    Nu funkar det!

    Hej!
    Jag var här för en tid sedan med massor av hysteriska frågor kring mitt nystartade akvarium. Jag gjorde alla fel man kan göra - samtidigt! För många fiskar, för mycket mat och slutligen massdöd av nästan hela fiskbeståndet. Gissa om man kände sig som en idiot...
    Nåväl - tack vare hjälp & råd från er erfarna på detta forum så har jag nu fin balans i akvariet igen! De fiskar som överlevde mina första dagar som akvarist, mår nu jättebra och det är fin balans i vattnet. Växterna frodas, ingen nitrit i vattnet. Jag har ju inte så många fiskar kvar efter massdöden, men de som är kvar lever livets glada dagar. Jag har fyra platyhonor och en platyhane och han har nog haft fullt upp för alla honorna är jättetjocka och det blir nog en väldans tillökning i akvariet inom en snar framtid....
    Min undran är nu - kommer ynglen att överleva i vårt akvarium? För i akvariet huserar nämligen också en kampfisk och en pakistanbotia. Eller kommer de att bli uppätna allesammans? Kan man flytta över dem till en mindre glasskål tills de vuxit på sig? Hade ju varit roligt om någon klarade sig.
    /Anna
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Kul att du fått ordning på akvariet! Yngel av levandefödare är ju ganska stora så finns det bara lite gömställen (typ täta växtbuskage o.dyl.) brukar alltid några klara sig. Föräldrarna är nog annars det största hotet mot ynglen. Hinner du med kan du mycket väl flytta ynglen till en glasskål. Tänk i så fall på att byta vattnet i skålen ofta, gärna en mindre mängd varje dag. Yngel brukar vara ganska känsliga för dåliga vattenvärden och i en liten vattenvolym blir problemet större.

    Kommentar

    Arbetssätt...