Akut hjälp behövs! (Tror jag)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Justme
    • April 2004
    • 202

    #16
    Hej!
    Jag har ett 54 liters akvarium där jag har fyra amano räkor och jag har inget täcklglas på detta kar och ingen av mina räkor har krypit ut. Jag har en hel det växter som räkorna kan krypa upp i och även via dem krypa ut, men peppar peppar så har de inte verkat vara intresserade av utsidan av karet. Oftast hittar jag dem sitta bland min vallisneria eller sitter de på kokosnöten och spanar. Väldigt trevliga små krabater.

    Mvh
    Lena
    Mvh
    Lena

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av Multie
      Jag la i påsarna och lät dom flytta runt en kvart, fyllde på en mugg met vatten från akvariet och lät flyta ca en kvart, gjorde sedan samma sak igen.
      Jättebra att du koppade Jag brukar låta påsarna flyta lite längre tid (ca 45 min) och så brukar jag fylla på med mindre mängd vatten men lite oftare (ca 12-13 min) för att göra utjämningen så mjuk som möjligt.

      Hur länge är guppies "gravida" (heter de så i fiskvärlden med?)?
      Jag brukar själv säga att fiskar är gravida. Samma tillsånd, samma ord Fast jag kan tyvärr inte så mycket om guppy så jag vet inte hur länge de är gravida.

      Tänkte slänga i runt 10 Neontetror i slutet av nästa vecka, dessa är väl för små för att äta upp eventuella yngel som kommer? Har en hona med väldigt stor mage nu....
      Jag skulle vänta lite längre med att introducera nya fiskar i ett nystartat akvarium. Bättre att vänta några veckor till än att riskera en dödlig nitritspik. Jag tror faktiskt neontetra kan äta guppyyngel... De blir ju runt 5-6 cm som vuxna.

      Har fastnat för silverhajjar, i butiken stog en rekommendation på ett akvarium på minst 100 cm, men räcker då mitt 160L (100*40*40) till två-tre sådana (Vill inte köpa en ensam)? Om jag fattat rätt så måste jag ha väldigt tomt på andra fiskar i så fall. Dessa är tänkta att innhandlas i ett senare skede.
      Silverhajar blir hela 35 cm långa och jag kan inte tänka mig att de skulle trivas i ett 160 liters akvarium. Kolla: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=340
      och: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=266

      Någon som vet någon fin liten mal man kan slänga i när algerna börjar titta fram? Vill ha det livligt på bottnen så de får gärna vara så små så man kan ha i 5-6 st. Har beslutsångest angående detta, fast det är ju förstås inget akut problem....
      Ancistrus-malar äter alger, men de blir ca 13 cm långa. Pansarmalar är relativt små och livliga stimfiskar som simmar vid botten. De är dock inte algätare.

      Ett allternativ är sötvattens algätande räkor. Hur söta och coola som helst. Kolla här: http://www.petshrimp.com/shrimpspecies.html

      Lycka till!
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Multie
        • March 2005
        • 63

        #18
        Tack för svaren

        Blir nog några räkor sedan när algerna tittar fram, verkade som ganska roliga krabater

        Får strunta i silverhajjarna då, blir kanske ett 500L akvarium mot slutet av sommaren (Föräldrar har det stående) ifall det skulle gå bra med fiskarna. där finns det nog plats...

        Är lite orolig nu då en guppy är gravid, ifall ynglen kommer under veckan, så kan det ju vara uppemot 40 stycken... Om 10 överlever så har jag ju helt plötsligt 15 fiskar, finns risken för nitrinspik då med, eller är det bara när utomstående fiskar hoppar in? Ynglen är ju väldigt små så dessa kanske inte påverkar så mycket förrän de växt till sig...

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Multie
          blir kanske ett 500L akvarium mot slutet av sommaren (Föräldrar har det stående) ifall det skulle gå bra med fiskarna. där finns det nog plats...
          500 liter låter bra! Blir nästan lite avis

          Är lite orolig nu då en guppy är gravid, ifall ynglen kommer under veckan, så kan det ju vara uppemot 40 stycken... Om 10 överlever så har jag ju helt plötsligt 15 fiskar, finns risken för nitrinspik då med, eller är det bara när utomstående fiskar hoppar in? Ynglen är ju väldigt små så dessa kanske inte påverkar så mycket förrän de växt till sig...
          Som du säger är ynglen väldidgt små. Fast jag kan tänka mig att de behöver mat oftare och det är mindre bra. Man måste ju mata sparsamt i början för att undvika nitrit. Men det finns säkert folk som kan mer om guppy som kan ge dig ett kunnigare svar beträffande guppyynglens matning.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Magnuz
            • February 2005
            • 292

            #20
            "Du kan ha dem där ett par timmar i alla fall."

            Ett par timmar? Snarare månader eller år! Visserligen är 5l för liten vattenvolym för fem guppies att leva i på ett vettigt sätt i längden, men överlever gör de.

            Kommentar

            • Multie
              • March 2005
              • 63

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Ursprungligen postat av Multie
              blir kanske ett 500L akvarium mot slutet av sommaren (Föräldrar har det stående) ifall det skulle gå bra med fiskarna. där finns det nog plats...
              500 liter låter bra! Blir nästan lite avis

              Är lite orolig nu då en guppy är gravid, ifall ynglen kommer under veckan, så kan det ju vara uppemot 40 stycken... Om 10 överlever så har jag ju helt plötsligt 15 fiskar, finns risken för nitrinspik då med, eller är det bara när utomstående fiskar hoppar in? Ynglen är ju väldigt små så dessa kanske inte påverkar så mycket förrän de växt till sig...
              Som du säger är ynglen väldidgt små. Fast jag kan tänka mig att de behöver mat oftare och det är mindre bra. Man måste ju mata sparsamt i början för att undvika nitrit. Men det finns säkert folk som kan mer om guppy som kan ge dig ett kunnigare svar beträffande guppyynglens matning.

              Lycka till!
              Får väl hoppas någon guppiintresserad läser de här då

              Måste dock bygga om en trappa för att få ner 500L akvariet. Fast planerna finns redan Nu är det bara att vänta och se....

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Multie
                Får väl hoppas någon guppiintresserad läser de här då
                Du kan ställa frågan här på forumet under: zoopet -> Fiskar och andra vattendjur -> Levandefödare (ungfödare).

                Där kommer du säkert att få svar från människor som är kunniga på guppy!

                Lycka till!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...