Akut hjälp behövs! (Tror jag)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Multie
    • March 2005
    • 63

    Akut hjälp behövs! (Tror jag)

    Köpte mig i för några dagar sen ett 160L akvarium medpump, doppvärmare, ljusramp och allt som behövdes. Samt tillskott för gödning, bakterieutveckling och för utjämning av phvärdet.

    Fyllde akvariumet och när jag vaknade nästa dag fick jag tömma det. Hade dekorrerat med lite gamla akvariumgrejjer. Fick tömma då jag hade glömt rensa en roten jag satt i från gamla alger.... Vattnet var grönt....

    Så jag tömde det, kokade stenar och rötter en ANDRA gång samt skrubba bort alla synliga alger. Idag la jag i 5 guppies men jag märkte direkt att något var fel. Dom ser ut att ha svårt att andas och samlas kring pumpen för att få någgorlunda rent vatten/syre (?). En av hanarna ser ut att invänta döden. Jag släckte ljuset en gång och såg då att vattnet än en gång var grönt. Så nu tog jag ut ALL dekoration (Utom vä'xter och sand då det är nyinhandlat). Så i morgon blir det vattenbyte, igen... Ska handla nya rötter och stenar på väg hem från jobbet och se om detta kunde vara problemet. Men nu är min fråga, hur mycket vatten ska jag byta? Funderar på uppemot 80-90% men hur m¨åår fiskarna sen? Går det bra att tillsätta lite extra av det där medlet innehållandes bakterier ifall jag bbyter ut så mycket vatten? Hur länga kan guppisierna klara sig i en liten glassburk (5 liter)? 2 timmar? 5 timmar? undrar då vattnet i skulle få lite tid att stavbbiliseras i alla fall...

    Alla tips uppskattas.

    Tacksam för svar i kväll...

    Mvh Marcus
  • Multie
    • March 2005
    • 63

    #2
    ursäkta alla stavfel, är lite stressad pga detta...

    Kommentar

    • gigardt
      • February 2003
      • 772

      #3
      Du har nog satt i firrarna för tidigt,som det låter har du nitrit i vattnet.
      Byt vatten ca:50% 3-4ggr per dag och häll i bakteriekulturen ,ta dubbel dos.
      MVH Richard
      600l Sydamerika(invånare se nedan)
      7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
      500l innedamm(Koi)
      4500l Damm(Koi)
      125l yngelburk
      400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        köp ett nitrit test också.

        har ett tetratest no2 och det kostade 107kr och funkar bra och är enkelt att mäta.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Multie
          • March 2005
          • 63

          #5
          Okej,

          Jo nitrittest, samt test för phvärde och vattnets hårdhet var också tänkt att inhandlas (glömde dock nämna det).

          Får väl hoppas att det fungerar, tack för tippsen.


          Återkommer i morgon och berättar hur de gick.

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Hur kan det vara nitrit bums...Tror jag inte en sekund på.Snarare något annat som förgiftar fiskarna.Du skubbade möjligen inte något med diskmedel eller någon annan tvål lösning?Blev dom dåliga bums eller efter en liten stund?Roten du stoppade i.Är den avsedd för akvarier???Om det är en rot du hittat ute så skulle jag tro att den kan vara boven.Barr träd avsöndrar terpentin.
            Fredrik
            Senast redigerad av fredrikakesson; 29 March 2005, 21:34.

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Tror inte heller på nitrit. Rötter försämmrar pH värdet till det lägre. Ha i vatten stabiliserande medel (aquasafe, nutrifin) kanske lite akvariesalt med.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Magnuz
                • February 2005
                • 292

                #8
                "Hur länga kan guppisierna klara sig i en liten glassburk (5 liter)? 2 timmar? 5 timmar?"

                Hur länge som helst.

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Du kan ha dem där ett par timmar i alla fall. Har du en syrepump kan du ha dem där i längre. Någon växt tillsätter även den lite syre.
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • Multie
                    • March 2005
                    • 63

                    #10
                    köpte tester idag, nitrit va de inte

                    Inte ph heller (7,5)

                    Fiskarna mådde mycket bättre när jag kom hem från jobbet idag, så det berodde nog på stress vid flytt.

                    Tack för alla svar, blev bara lite orolig (vill ju att dom ska leva längre än ett dygn....)
                    Senast redigerad av Multie; 30 March 2005, 15:44.

                    Kommentar

                    • Multie
                      • March 2005
                      • 63

                      #11
                      Ursprungligen postat av fredrikakesson
                      Hur kan det vara nitrit bums...Tror jag inte en sekund på.Snarare något annat som förgiftar fiskarna.Du skubbade möjligen inte något med diskmedel eller någon annan tvål lösning?Blev dom dåliga bums eller efter en liten stund?Roten du stoppade i.Är den avsedd för akvarier???Om det är en rot du hittat ute så skulle jag tro att den kan vara boven.Barr träd avsöndrar terpentin.
                      Fredrik
                      Använde varmvatten och borste. Roten har fungerat bra i ett akvarium vi hade för några år sen så den är nog avsedd för detta.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Hej Multie!

                        Bakteriekultur måste alltid doseras i proportion till den mängd vatten man byter. I fall du tillsätter vattenberedningsmedel och bakteriekultur behöver du inte vänta på att vattnet ska stabiliseras. Och i fall du inte skulle tillsätta nånting skulle det inte heller gå på några timmar. Det kan ta flera månader för ett akvarium att bli färdigcyklat...

                        Gjorde du vattenutjämning innan du släppte ner fiskarna i akvariet? Det bör man iaf alltid göra så de inte får en shock.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Multie
                          • March 2005
                          • 63

                          #13
                          Okej,

                          Jag la i påsarna och lät dom flytta runt en kvart, fyllde på en mugg met vatten från akvariet och lät flyta ca en kvart, gjorde sedan samma sak igen.

                          Dom verkar må bättre ju längre tid dom ligger i (Skillnad på nu, och så sen förra inlägget) så jag antar att det berodde på stressen.

                          Kan ju passa på och fråga lite annat samtidigt,

                          Hur länge är guppies "gravida" (heter de så i fiskvärlden med?)?

                          Tänkte slänga i runt 10 Neontetror i slutet av nästa vecka, dessa är väl för små för att äta upp eventuella yngel som kommer? Har en hona med väldigt stor mage nu....

                          Har fastnat för silverhajjar, i butiken stog en rekommendation på ett akvarium på minst 100 cm, men räcker då mitt 160L (100*40*40) till två-tre sådana (Vill inte köpa en ensam)? Om jag fattat rätt så måste jag ha väldigt tomt på andra fiskar i så fall. Dessa är tänkta att innhandlas i ett senare skede.

                          Någon som vet någon fin liten mal man kan slänga i när algerna börjar titta fram? Vill ha det livligt på bottnen så de får gärna vara så små så man kan ha i 5-6 st. Har beslutsångest angående detta, fast det är ju förstås inget akut problem....

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            räkor är bra på att städa botten.
                            har 2st amano räkor och rätt kul å se dom gå omkring och effektiva är dom med.

                            om du skaffar räkor måste du dock täta dom håll som finns i täckglasen annars kan dom krypa ut.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Multie
                              • March 2005
                              • 63

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              räkor är bra på att städa botten.
                              har 2st amano räkor och rätt kul å se dom gå omkring och effektiva är dom med.

                              om du skaffar räkor måste du dock täta dom håll som finns i täckglasen annars kan dom krypa ut.
                              Har inget täckglas men dock en heltäckande kåpa med utstickande kanter på långsidorna, duger det eller ska jag i så fall skaffa täckglas ändå?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...