Några nybörjarfrågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #61
    Ursprungligen postat av batski
    Ja, jag vet det. Och jag gav dem flera del olika alternativ men de åt inte ändå. Det var tyvärr inte förrän det var för sent (för de fyra som dog) som jag förstod varför. Ja, se till svar till Marie J.
    Såg det och det är bara att beklaga. Undrar vad det var som var fel egentligen. Mina äter kladeligen det mesta har aldrig haft något problem. Brukar för det mesta endast tillsätta broccoli vilket mina fiskar äter med godaptit (samtliga).
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #62
      Ursprungligen postat av Lenmar
      Inte heller guppy!
      Jag förstår absolut varför hon inte kan ha guppies som är ganska trevliga. Och ännu mindre varför hon inte kan ha endlers guppies som är mindre, lugna och tåligare. Jag anser absolut att akvaria kan skaffa guppies.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #63
        Ursprungligen postat av Lenmar
        När man däremot fått ned nitrithalten till ett stabit läge på noll är det dags att pytsa i nitrivec (eller likvärdigt från annan leverantör än sera), gärna i dubbel dos. När du har nitrit i karet så byter man ju 50% (jag har gjort det iaf de gånger jag haft det), några timmar senare är det fortfarande nitrit och då har jag bytt ytterligare 30%. Så har jag hållt på tills jag fått ett stabilt nolläge. Nitrivec och dylika produkter är ju svindyra så det är slöseri att bara spola ned. Att ta och krama ur filtermaterialet från ett annat akvarium är det som haft bäst effekt enligt mig och funkar minst lika bra, om inte bättre än nitrivec!
        Delar din åsikt

        Ursprungligen postat av Lenmar
        Jag skulle definitivt INTE rekommenderat det för en nybörjare. Om du tänker logiskt så tror jag inte att man tänker i de banorna när man är ny??? Då har man inte den kollen!! eller intresset riktat åt det hållet!!!
        Tycker inte heller den är lämplig och det är nog lite för mycket information i början. När det finns betydligt enklare metoder som må hända inte ger lika säkra resultat men de fungerar. I varje fall enligt mitt tycke.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #64
          Ursprungligen postat av batski
          Det är svårt att säga hur länge du behöver köra med Nitrivec. Det bästa är att kolla nitrithalterna regelbundet. Så länge testet visar nitrit bör du göra vattenbyten och tillsätta Nitrivec.

          Byt vattnet först för att få ner nitriten och tillsätt Nitravec. Eller som lenmar rekommenderar vilket även jag anser vara bättre ett filter från ett annat kar efter att nitrithalterna har kommit ner på en bra nivå.

          Annars blir det ett ruskigt slöseri på nitravec
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #65
            Ursprungligen postat av Karon
            Som Stig Berg skrev i en dikt; Di säjer att i vine ä sanninga, da vet di inte hur môe sanning dä ä i e liter hembränt

            Den var bra

            Nä dax för frukost
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #66
              En sån här tanke till!

              Igentligen är man väl inte en äkta djurvänn om man har fiskar i ett akvarium?
              Trivs dom inte bättre i naturen där vattnet är precis så som dom vill ha det?

              Där har ni något att bita i! :-)

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #67
                Det tål att tänkas på.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #68
                  Den här tråden har en tendens att gå åt alla håll. Jag hoppas att Akvaria har fått något som hon har nytta av i svar också. Annars är det bara att ställa en ny fråga.
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #69
                    Ursprungligen postat av Marie J
                    Men ibland kan du faktist använda din " pedagogik" på vettigt sätt!
                    Jag försöker göra mitt bästa.

                    Du tycker du blivit ovarsamt hanterad av mitt inlägg... Ändå har jag förrut kontaktat dig att du faktist få vara lite mer ödmjuk.
                    Jag tycker jag försöker vara ödmjuk, men jag blev upprörd över följande som skrevs av en annan person:

                    "Alla dom har jag släppt i alla fiskar direkt efter att jag har fyllt på vatten. det på 54L gör jag dessutom inte delvatten byten i utan jag byter allt vatten på en gång och sköljer gruset. Jag har dessutom inga speciella medel i vattnet."

                    Tycker du inte att det är extremt dumt att skriva detta till en nybörjare? Tycker du det var ödmjukt gjort av denna person att ogiltigförklara allt annat som hade sagts av andra? Tycker du inte att ett sånt här ansvarslöst råd till en nybörjare kan leda till att det blir katastrof och att nybörjaren bara lägger ner allting? Får man inte lov att bli upprörd och reagera?

                    Även om du har veganbakgrund så betyder inte det att du ska svartmåla folk här!
                    ?????

                    Jag tackar samtliga som mailat mig, skrivit på min zoon, samt skrivit privat meddelande här på zoopet angående denna fråga. Jag har valt att lämna samma svar åt er alla. Att själv skriva ett inlägg då ni tycker att någon gott för långt.
                    Ja, om det är fler som har stört sig på mitt svar till Maethor får ni gärna tala om det för mig. Men vad jag förstått så var det även folk som höll med mig. Eller har jag fel?

                    Men tack ändå för att ni förstår vad jag menar med att ta hand om de nya zoopetarna och inte skriva dumma kommentarer som skrämmer iväg dom.
                    Men jag skrev väl inga dumma kommentarer till Akvaria, eller? Tvärt om blev jag upprörd över att någon kom med så ansvarslösa råd till henne.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Segelflyg är också kul
                      • January 2004
                      • 55

                      #70
                      Om användandet av Nitrivec:
                      Startar man sitt första akvarium har man ju faktiskt inget filter att krama ur!
                      Vidhåller att Nitrivec fyller en funktion då.

                      Och angående priset (lite drygt 100:- för en flaska):
                      Hur mycket pengar har man inte redan lagt på kar, inredning, växter, fiskar, värmare....?
                      Den hundralappen kan vara välinvesterad för att slippa nitritspiken.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #71
                        priset för nitrivec beror på vilken storlek av akvarium man har.
                        den minsta flaskan är mängdmässigt till ett 80 liters kar.
                        finns större flaskor med.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #72
                          Ursprungligen postat av peppito
                          Tycker inte heller den är lämplig och det är nog lite för mycket information i början. När det finns betydligt enklare metoder som må hända inte ger lika säkra resultat men de fungerar. I varje fall enligt mitt tycke.
                          En del tycker nog att det känns som för mycket information i början, andra tycker inte det (jag gjorde inte det iaf). Det schysstaste är väl ändå att förse folk med information om de olika metoderna, så de själva får avgöra och välja hur de vill göra. Själv är jag väldigt glad över att jag fick den informationen innan jag startade akvariet.

                          Metoden verkar vara betydligt vanligare i USA (det var på ett amerikanskt forum som jag först läste om fishless cycling). Och ärligt talat förstår jag inte det motståndet mot den som finns här.
                          Senast redigerad av batski; 19 March 2005, 15:45.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #73
                            Batski; Hade du tagit reda på all info så hade dina ottosar överlvt och dina sorgmanteltetror överlevt.

                            Tråkigt att du har ett visst behov att behöva hävda dig. Du har svårt att acceptera att det finns mer än ett sätt att hålla fisk. Tråkigt att du bara kan se svart och vitt, det finns en bra mycket större del av gråskalighet.

                            Tyvärr är det så att folk inte vill lägga in inlägg för att försöka få dig att förstå att du knäcker nya akvarister då de är rädda/ har svårt för att du kommer med dina kommentarer i tid och otid.

                            Försök att för en gång skull vara ödmjuk mot nybörjare. Du har hållt på med fisk såpass kort tid så du bör inte vara så kaxig i dina svar som du är. Du är ingen gud som har svar på allt och talar ofta om saker som du inte har någon erfarenhet om.

                            Döm inte andra, de har skaffat kar för de tycker det är kul med fisk och vill lära sig mer utan att bli hängda.

                            Att denna tråd har blivit som den blivit är mycket pga ditt opedagogiska sätt som skjälper mer än hjälper. Ibland får man rannsaka sig själv.... Var positiv och hjälp de som behöver hjälp.
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • peppito
                              • December 2003
                              • 1612

                              #74
                              Ursprungligen postat av batski
                              Och ärligt talat förstår jag inte det motståndet mot den som finns här.

                              Inte så mycket motstånd utan som jag skrev kanske inte helt lämpligt för den som tänker börja med akvarium (även om du började med det). Det är trots allt inte helt basic och det finns lite lättare metoder som duger. När man skall starta med ett akvarium har man redan så mycket saker i huvudet så det kan vara lämpligt att inte göra det krångligare än nödvändigt.
                              "du ångrar bara det du inte gjorde"

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #75
                                Ursprungligen postat av Marie J
                                Batski; Hade du tagit reda på all info så hade dina ottosar överlvt och dina sorgmanteltetror överlevt.
                                Sorgmantlarna lever ju. De har dock flyttat. Det var bara en som blev sjuk och behövde dödshjälp. Herregud Marie! Jag tog reda på så mycket information om otocinclus som jag bara kunde!

                                Tråkigt att du har ett visst behov att behöva hävda dig. Du har svårt att acceptera att det finns mer än ett sätt att hålla fisk. Tråkigt att du bara kan se svart och vitt, det finns en bra mycket större del av gråskalighet.
                                Hävda mig? Svart eller vitt? Vad snackar du om??? Tittar du i spegeln eller?

                                Tyvärr är det så att folk inte vill lägga in inlägg för att försöka få dig att förstå att du knäcker nya akvarister då de är rädda/ har svårt för att du kommer med dina kommentarer i tid och otid.
                                Eller så är det bara du som har hjärnspöken. Tror du inte att du skrämmer iväg folk när du hoppar på folk och startar bråk på en nybörjartråd?

                                Försök att för en gång skull vara ödmjuk mot nybörjare.
                                Ok, säg när jag inte varit ödmjuk mot en nybörjare!

                                Du har hållt på med fisk såpass kort tid så du bör inte vara så kaxig i dina svar som du är. Du är ingen gud som har svar på allt och talar ofta om saker som du inte har någon erfarenhet om.
                                Jag har aldrig gett mig ut för att vara någon gud som har svar på allt. Nu gör du bort dig!

                                Döm inte andra, de har skaffat kar för de tycker det är kul med fisk och vill lära sig mer utan att bli hängda.
                                Vem är det som dömmer andra???

                                Att denna tråd har blivit som den blivit är mycket pga ditt opedagogiska sätt som skjälper mer än hjälper.
                                Nu får du f*n med ge dig! Vem är det som svarar för den dåliga stämningen här???

                                Ibland får man rannsaka sig själv.... Var positiv och hjälp de som behöver hjälp.
                                Marie, ingen har varit så negativ och anklagande på denna tråd som du. Bara så du vet så finns det folk som håller med mig. Men det skiter du nog i. Du har nog redan bestämt dig för att klanka ner på mig vad jag än säger och gör. Och du Marie, snacka om att skrämma bort folk. Hur stor lust tror du att jag har att vara kvar på zoopet nu???
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...