En massa problem - Det är inte roligt längre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #16
    Jag är ingen expert på "feta" bottnar, men någon typ av jord lär den innehålla.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      Fast att byta 50% av vattnet varje vecka är nog ingenting för mig. Det börjar kännas för jobbigt det här...
      Om du köper en slang som du kopplar till kranen i badrummet så borde vattenbytet gå som en dans. Att sen skvätta i 25 ml ur tre halvliters PET-flaskor går på ett kick det med.

      Men. Vad skulle hända om man bara bytte, säg, 25% av vattnet? Vad händer om man då skulle pytsa i halverad dos av PMDD? ::spånar fritt:: Då skulle man kanske tappa kontrollen över hur mycket man har i? Det är väl det som är det praktiska med att byta just 50% av vattnet? Heeke? Oveb? Nån annan som är bra på växter som följer denna tråd?
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av heeke
        Jag är ingen expert på "feta" bottnar, men någon typ av jord lär den innehålla.
        Ok, nu vet jag vad du syftar på. Tyvärr har jag ingen sån. Bara rådasand.

        Går och funderar på det här. Tydligen har jag för många och för snabbväxande växter för antalet fiskar.

        Under tiden jag cyklade akvariet fick växterna makronäring eftersom jag tillsatte ammoniak. Nu när nyttobakterierna är väletablerade borde det finnas nitrater i vattnet, men växterna behöver mer än vad fiskarna producerar.

        Under lång tid bytte jag 20% av vattnet varje vecka. Under de senaste veckorna är det några saker som har förändrats: 8 vuxna sorgmanteltetra har flyttat ut, jag har skaffat några Ceratopteris cornuta, som växer och förökar sig nästan overkligt snabbt, jag har börjat byta bara 10% av vattnet var sjunde - tionde dag och så har 4 otocinclus dött.

        Nu undrar jag, skulle det hjälpa i fall jag gjorde mig av med Ceratopteris? Det är även tänkt att en liten apistogramma-familj på 4 individer ska flytta in inom kort.

        dinajel: att fylla på vatten med hjälp av en slang skulle tyvärr inte funka hos mig pga att kranen är så knepig att det inte går att reglera temperaturen, utan det kan skifta från ganska kallt till på tok för varmt...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #19
          Har du kommunalt vatten eller har du vatten från borrad brunn?
          Det kan också ha inverkan på fiskar och växter.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #20
            Okej. Om man går igenom dina problem ett och ett, så verkar dom inte oöverstigliga alls.

            Vi börjar med växterna. Ställer man upp dom i punktform som du gjort så ser det rätt illa ut. Jag tror dock att det mesta skulle ordna sig med mer makroämnen (KNO3, KH2PO4). Köp dessa och pytsa i fulldos en gång. Sen pytsar du i för dubbelt så mycket som du det vatten du byter (byt 50 liter vatten, pytsa i 10 ml av varje flaska), så borde det bli bra. Jag tror iofs inte det är nån fara om du pytsar i mer. Nån annan kan säkert rätta mej om jag är ute och cyklar.

            Behåll dina Ceratopteris.

            Sen kommer vi till firrarna.

            Ottosarna vet du nu vad du ska göra med. Stoppa en sked genom en bit zucchini och släng ner i akvariet.

            Corydorasorna verkar inte vara nån större fara med bortsett från lite skygghet.

            Panaquen verkar det inte heller vara nån fara med, då du säger att du tycker den ser ut att må bra, trots ryggfenan.

            Kardinalerna mår också bra.

            Fjärilsciklidhonan förföljs av hannen. Du kanske kan köpa fler honor och se om hannen parar ut med nån hona och sen ta bort övriga honor (eller ha dom kvar om dom mår bra ändå och inte trakasseras). Återigen, jag har ingen erfarenhet av fjärilsciklider, så rätta mej om man inte kan göra såhär med dessa fiskar.

            Sådärja. Det var allt. Jag tycker inte det låter som nån katastrof i ditt akvarium. Eller? Är jag bara onödigt positiv?
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Kommunalt vatten.

              Använder Aqutan mot klor och andra giftiga ämnen och PH 6.5 buffer för att sänka (och buffra) PH från ca 8 till 6.5. Och så tillsätter jag TMG.

              Brukade använda Sera Morena för färgens skull, men nu behövs det inte längre. Vattnet håller sig ganska brunt med hjälp av rötterna.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #22
                Som akvarist genomgår man olika faser med med- och motgångar. Även den mest erfarne kan drabbas av bakslag och misströsta, men det viktiga är att lära sig av det och hämta ny styrka och motivation. Lätt att säga kanske, men jag ville iaf framföra att det tillhör hobbyn att man har det lite motigt ibland och att man inte måste ge upp för den sakens skull.
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Tack dinajel! Det är bra att någon tänker positivt när jag ser allting så mörkt just nu.

                  Får köpa KNO3 och KH2PO4 och göra som du säger. Ska jag klippa bort de fula bladen?

                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Ottosarna vet du nu vad du ska göra med. Stoppa en sked genom en bit zucchini och släng ner i akvariet.
                  Får se om det hjälper. Just nu ligger lite broccoli i akvariet som legat i vatten hela eftermiddagen i går och hela natten. Men otosarna har inte visat något som helst intresse för den... Ska även försöka med spenat, zucchini och gröna ärtor. Mer kan jag inte göra nu.

                  I fall det är för sent så de skulle dö, funderar jag på om jag inte ska skaffa ett par ancistrus istället för fler otosar. Kan inte så mycket om ancistrus men har hört att de är bra på att äta alger.

                  Corydorasorna verkar inte vara nån större fara med bortsett från lite skygghet.
                  Fast skygghet och slöheten kan ju bero på att nånting inte är bra. De var inte alls skygga i början och så var de mer aktiva... Fiskar brukar ju bli mindre skygga med tiden, inte tvärt om.

                  Panaquen verkar det inte heller vara nån fara med, då du säger att du tycker den ser ut att må bra, trots ryggfenan.
                  Hoppas det är ingen fara där. Lätt att bli orolig när det är andra som inte mår bra.

                  Kardinalerna mår också bra.
                  Ja de verkar må bra och har växt en del sen de flyttade in i december.

                  Fjärilsciklidhonan förföljs av hannen. Du kanske kan köpa fler honor och se om hannen parar ut med nån hona och sen ta bort övriga honor (eller ha dom kvar om dom mår bra ändå och inte trakasseras). Återigen, jag har ingen erfarenhet av fjärilsciklider, så rätta mej om man inte kan göra såhär med dessa fiskar.
                  Jag vet att de är parbildande och vill inte överbefolka, men jag kan tänka mig att dit tips kan funka...

                  Sådärja. Det var allt. Jag tycker inte det låter som nån katastrof i ditt akvarium. Eller? Är jag bara onödigt positiv?
                  Åter igen, tack för att du är så positiv! Fast för otosarna är det faktiskt katastrof

                  Tack för alla tips!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av Hasse H
                    Som akvarist genomgår man olika faser med med- och motgångar. Även den mest erfarne kan drabbas av bakslag och misströsta, men det viktiga är att lära sig av det och hämta ny styrka och motivation. Lätt att säga kanske, men jag ville iaf framföra att det tillhör hobbyn att man har det lite motigt ibland och att man inte måste ge upp för den sakens skull.
                    Tack för Hasse för dina uppmuntrande ord! Jag brukar inte vara den som ger upp i första taget. Men när fiskar DÖR för att man har gjort fel känns det inte alls bra. Och sen blir det hela inte bättre när man märker att även växterna mår dåligt. Men jag vill hellre LÖSA problemen än ge upp.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #25
                      Om du inte är intresserad av "pulver" rekommenderas Diana Walstad´s bok "Ecology of the planted aquarium", finns på t.ex. Amazon för ett par-trehundra spänn inkl. frakt. Jag har inte vågat prova hennes (okontroversiella) metoder men boken är utmärkt, inte minst som läromedel i akvariekemi. Walstad svarar dessutom på frågor på detta forum (tror man måste registrera sig för att kunna läsa):



                      En snabbväxande Ceratopteris länsar förmodligen akvariet på nitrat rätt effektivt!

                      Mvh Cecilia

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #26
                        Ursprungligen postat av batski
                        ...(Fjärilsciklidhonan förföljs)...Jag vet att de är parbildande och vill inte överbefolka, men jag kan tänka mig att dit tips kan funka...
                        Det fungerar. Ett par kan fungera bra men kan också bråka. Två par blir det stridigheter mellan hane-hane och hona-hona också. Brukar fungera bra. Med tre par så avtar aggressionen något, med fyra par så försvinner en del av deras revirbeteende helt enkelt för att de är för många.

                        Men jag har ett annat tips för dina fjärilsciklider. Om de får mer mat, då blir honan säkert romstinn och de slutar förhoppningsvis bråka.

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #27
                          Ursprungligen postat av batski
                          ...(C. trilieneatus)...Fast skygghet och slöheten kan ju bero på att nånting inte är bra. De var inte alls skygga i början och så var de mer aktiva... Fiskar brukar ju bli mindre skygga med tiden, inte tvärt om.
                          Sant för de flesta men inte alltid för Corydoras. Jag har märkt lite olika botemedel bland mina:
                          - Mer fisk i akvariet.
                          - Fler gömställen i akvariet, rötter, täta växtsnår, javamossa osv.

                          Mina Corydoras paleatus blev väldigt mycket mera aktiva när jag sänkte temperaturen från 27 till 24 grader. Det kan vara värt ett försök, åtminstone med 1-2 grader. Det mår säkert dina växter också bra av. Gör det bara i lugn takt.

                          Mina C. trilienatus är väldigt skygga och de bor ensamma. I butiken var de helt annorlunda, där bodde de med 15 st stora praktbotior.

                          Kommentar

                          • dgqlof
                            • November 2003
                            • 1344

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            ...Ska inte fiskarna själva stå för makronäringen?...
                            Jo, men då bör du ha lite fler fiskar än du har nu och förmodligen behöver du ge dem betydligt mer mat än nu. Så har jag det i mina akvarium och växterna växer på rätt bra, visserligen inte i CO2-takt men det räcker för mig.

                            Det går inte att balansera utan att göra vattenbyten, antingen svälter du växterna eller får du byta vatten. Kanske dubbelt mot vad du byter nu? Det är ingen exakt vetenskap.

                            Stoppa bara inte i alltför mycket fisk, då svänger vattenvärdena så mycket att bara alger trivs. Mycket mat är bara kul, fiskarna brukar bli vackrare och leka ibland. Räkmix kanske?

                            Kommentar

                            • dgqlof
                              • November 2003
                              • 1344

                              #29
                              Ursprungligen postat av batski
                              ...- Jag börjar få en äcklig hinna på ytan (har hänt tidigare)...
                              Någonting som bryter ytan behövs. Genomluftning, strilrör eller det allra enklaste: Några Black Molly som äter upp hinnan. Det är normalt att få hinna då och då om man inte har något som bryter utan, det tyder bara på att det pågår nedbrytningsprocesser i ditt akvarium, t.ex. växtbladen som dör. Det är inte snyggt och det begränsar gasutbytet med luften så det är bra om den försvinner.

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av cecilia
                                Om du inte är intresserad av "pulver" rekommenderas Diana Walstad´s bok "Ecology of the planted aquarium", finns på t.ex. Amazon för ett par-trehundra spänn inkl. frakt. Jag har inte vågat prova hennes (okontroversiella) metoder men boken är utmärkt, inte minst som läromedel i akvariekemi. Walstad svarar dessutom på frågor på detta forum (tror man måste registrera sig för att kunna läsa):



                                En snabbväxande Ceratopteris länsar förmodligen akvariet på nitrat rätt effektivt!

                                Mvh Cecilia
                                Tack för tipset Cecilia! Alltid intressant med nya idéer! Ska nog fråga Diana Walstad på det där forumet. Och ja, jag har bestämt mig för att göra mig av med Ceratopteris just nu. Jag kan alltid hämta fler när det hela har stabiliserat sig.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...