diverse frågor om uppstart av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    diverse frågor om uppstart av akvarium

    hallå.
    köpte ett 37 liters helglasat akvarium för en 10 år sen eller nåt och hade igång det i ett par år och sen var jag tvungen att ta bort det pga platsbrist men nu ska det upp igen av flera orsaker.

    har stått 1 dag i duschen och 2 dagar i bokhyllan med doppvärmare i utan att läcka
    har noterat att dopp värmaren aldrig stänger av sej den är på 25w så ja ska köpa en termometer samtidigt som jag köper grus/sand för att se om termostaten i den har gett upp.

    1.
    har ett innerfilter jag skall använda men det skall senare bytas ut då det är gammalt och sladden börjar bli rätt hård och då det är starkström och vatten skulle jag vilja ha en jordfels brytare inkopplad.
    går dom att koppla på ojordat uttag eller måste det va jordat ?.

    2.
    ungefär hur tjockt lager med sand/grus skall det va ?

    3.
    räcker det att skölja av sanden/gruset i ljummet vatten innan jag häller ner det i akvariet ?

    4.
    ska köpa grus/sand nu i veckan och efter ett par dagar ska jag köpa växter.
    fiskar kommer lite senare.
    är det nåt som växterna kommer behöva för att överleva bättre innan fiskarna kommer ?

    5.
    kan nån rekommendera ett bra växt gödningsmedel ?
    hade problem minns jag med att växterna dog ut.
    hade 6-12 fiskar och rätt mycket växter

    6.
    behövs vattnet förberedas innan fiskarna kommer ?
    bor i göteborg och där ska vi tydligen ha rätt så mjukt vatten.

    7.
    hur många liter/h behöver ett innerfilter vara för ett sådant litet akvarium(37l) och hur många liter/h för ett 120 liters ?

    8.
    finns det några innerfilter där vattenflödet går att justera ?
    ska införskaffa större akvarium senare iår och skulle va bra om samma innerfilter kan användas då med.
    ska ha nåt runt 100-140 liter.
    luftpump har jag tänkt hoppa över utan istället låta innerfiltret sköta syresättning också.

    9.
    när man rengor filtret går det bra att krama ur det i handfatet med ljummet vatten ?

    10.
    går det bra med enbart "fling" foder eller skall kardinal tetror ha något annat eller variation ?

    11.
    skall införskaffa en algätare också.
    lämpligt foder till dom då jag antagligen inte kommer få så mycket alger ?
    hade nästan inga alger sist akvariet var igång.
    vet inte vilken algätare det kommer bli.

    12.
    trädroten och dom andra grejer jag hade i akvariet har legat i en plastpåse sen jag stoppa undan akvariet.
    skall dom tvättas eller räcker det om dom sköljs med ljummet vatten innan dom stoppas ner ?

    13.
    som med all "hårdvara" brukar det finnas sånt man aldrig skall köpa så tänkte höra om det finns några märken som är kända för dålig kvalitet ?
    betalar hellre lite extra nu och har det i 10 år än va snål idag och få köpa nytt nästa år.

    14.
    har nån härinne erfarenhet av Hercules Zoo i göteborg ?
    var dom bra/dåliga ?

    skulle uppskatta om ni använder punkterna när ni svarar då det blir enklare iallafall för mig.

    Mvh och God Natt
    Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Danei
    • September 2004
    • 555

    #2
    1. japp det går bra. Men den löser inte ut förän strömen går fel. Tex genom dig. Men den gör helt klart att det blir säkrare.

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      2. Beror på vad du tänkt dig att ha i form av växter. Har man inga växter så kan man ju nöja sig med mindre sand, har man pansarmalar ska de ha finkornig, rund sand för att trivas. Ciklider och andra grävande individer behöver kanske också specialgrus (jag vet knappt hur en ciklid ser ut), ska du ha tunga stenar är det en god ide med frigolit i botten av akvariet. Det går inte att ge generella tips ang detta.

      3. Ja

      4. Gödning, CO2, ljus...

      5 TMG eller PMDD (sök på forumet)

      10. Jag kör flingor, röd mygg, malpiller till mina fiskar. Kardinalerna älskar mailpiller av nån anledning. Blir rena slagsmålet när alla ska ha på samma gång.

      11 "lämpligt foder till dom då jag antagligen inte kommer få så mycket alger ?". Du var en kaxig en!! Vanliga tabbisar är ok tycker jag. Men du får läsa in dig lite på de olika sorters malar som finns.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        1. Om du ska ha jordfelsbrytare ska den bryta tvåpoligt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Danei
          • September 2004
          • 555

          #5
          Gör inte alla det? Det finns ju ingen vits med den annars.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av mohlin
            11 "lämpligt foder till dom då jag antagligen inte kommer få så mycket alger ?". Du var en kaxig en!! Vanliga tabbisar är ok tycker jag. Men du får läsa in dig lite på de olika sorters malar som finns.
            haha jag hade inga problem med alger sist det var igång och kommer köra ungefär samma stil nu med på det.
            däremot hade jag problem med att växterna dog pga näringsbrist.
            har inte kollat upp algätare än men ska göra det idag om jag får tid över.

            såvitt jagvet så bryter alla jordfelsbrytare 2 poligt.
            iallafall den modellen jag ska använda mej av.
            skulle den bara bryta 1 poligt så kan den ju bryta men strömmen fortfarande vara igång.
            Senast redigerad av Raven; 28 February 2005, 14:52.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • webbsmurfen
              • February 2005
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              hallå.
              köpte ett 37 liters helglasat akvarium för en 10 år sen eller nåt och hade igång det i ett par år och sen var jag tvungen att ta bort det pga platsbrist men nu ska det upp igen av flera orsaker.

              har stått 1 dag i duschen och 2 dagar i bokhyllan med doppvärmare i utan att läcka
              har noterat att dopp värmaren aldrig stänger av sej den är på 25w så ja ska köpa en termometer samtidigt som jag köper grus/sand för att se om termostaten i den har gett upp.

              1.
              har ett innerfilter jag skall använda men det skall senare bytas ut då det är gammalt och sladden börjar bli rätt hård och då det är starkström och vatten skulle jag vilja ha en jordfels brytare inkopplad.
              går dom att koppla på ojordat uttag eller måste det va jordat ?.

              " Det skall narturligtvis vara jordat... annars funkar de ej till 100% Lyssna på namnet... Jordfelsbrytare"

              2.
              ungefär hur tjockt lager med sand/grus skall det va ?

              "Smaksak... 4-5 cm får väl anges som normalt, sedan beror det på om du har fiskar som gillar att böka runt i grusen."

              3.
              räcker det att skölja av sanden/gruset i ljummet vatten innan jag häller ner det i akvariet ?

              "om du köpt det i akvarieaffären.. svar ja!! Du kan ifs koka det... men det är onödigt. i annat fall nej!!!"

              4.
              ska köpa grus/sand nu i veckan och efter ett par dagar ska jag köpa växter.
              fiskar kommer lite senare.
              är det nåt som växterna kommer behöva för att överleva bättre innan fiskarna kommer ?

              "Det finns gödning för akvarieväxter, men behövs som regel inte. Det finns massor av tips... Sök... Allt ifrån Co2 till bollar med gödning som du lägger i sanden"

              6.
              behövs vattnet förberedas innan fiskarna kommer ?
              bor i göteborg och där ska vi tydligen ha rätt så mjukt vatten.

              "Ja, och nej... Sök i forumen efter nitritspik. Vissa har aldrig haft några sådana problem.. Andra har stora problem. Fråga i affären efter PH mätare, Nitrit test. osov"

              7.
              hur många liter/h behöver ett innerfilter vara för ett sådant litet akvarium(37l) och hur många liter/h för ett 120 liters ?

              "Kommer på rak arm inte ihåg... men snacka med någon i Zooaffären så hjälper de dig att välja ut en bra pump"

              8.
              finns det några innerfilter där vattenflödet går att justera ?
              ska införskaffa större akvarium senare iår och skulle va bra om samma innerfilter kan användas då med.
              ska ha nåt runt 100-140 liter.
              luftpump har jag tänkt hoppa över utan istället låta innerfiltret sköta syresättning också.

              "Ja det finns... Det brukar finnas en ratt som man kan skruva på för att sänka vattenflödet som kommer ut ur pumpen."

              9.
              när man rengor filtret går det bra att krama ur det i handfatet med ljummet vatten ?

              "Japp (Jag gör det varannan vecka) sedan byter du filtret efter vad som står i manualen "

              10.
              går det bra med enbart "fling" foder eller skall kardinal tetror ha något annat eller variation ?

              "Visst kan du ha en ensidig kost. men du bör i bland mata med annat för att få variation. I med frusna mygglarver ibland"

              11.
              skall införskaffa en algätare också.
              lämpligt foder till dom då jag antagligen inte kommer få så mycket alger ?
              hade nästan inga alger sist akvariet var igång.
              vet inte vilken algätare det kommer bli.

              "De äter även matresterna som hammnar på botten"

              12.
              trädroten och dom andra grejer jag hade i akvariet har legat i en plastpåse sen jag stoppa undan akvariet.
              skall dom tvättas eller räcker det om dom sköljs med ljummet vatten innan dom stoppas ner ?

              "Tvättas med VARMT vatten och skrubbas med en REN borste. Luktar det väldigt illa kan du koka roten och stenarna några minuter för att vara på den säkra sidan"

              14.
              har nån härinne erfarenhet av Hercules Zoo i göteborg ?
              var dom bra/dåliga ?

              "Sorrry... Bor i skåneland!! *Fliina*"

              Mvh och God Natt
              Raven
              Svaret står under respektive fråga
              Senast redigerad av webbsmurfen; 28 February 2005, 16:21.

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #8
                Varför lägga de egna svaren i citatlådan?
                Om jordfelsbrytaren är jordad eller inte gör ingen skillnad om inte prylarna efter är jordade. Jorden är inte ansluten i jordfelsbrytaren.

                Kommentar

                • webbsmurfen
                  • February 2005
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danei
                  Varför lägga de egna svaren i citatlådan?
                  Om jordfelsbrytaren är jordad eller inte gör ingen skillnad om inte prylarna efter är jordade. Jorden är inte ansluten i jordfelsbrytaren.
                  Hmma... Borde formulerat mig bättre... Det är sant

                  Kommentar

                  • mattsson
                    • December 2004
                    • 115

                    #10
                    14. Japp handlar där regelbundet mkt trevlig personal och ganska säkert de lägsta priserna i gbg!
                    gone fishing...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      konstatera att 25w doppvärmaren jag har blir rätt perfekt.
                      tomt akvarium fyllt ända upp höll runt 25.7 grader enligt den digitala termometern jag "slängde" i.
                      planerat att ha runt 24 grader.

                      vad jag kunde känna när jag öppnade påsen så luktar inte stenarna och roten nånting.
                      har legat torrt i skugga men tror jag hoppar över det där halva plastsaken som ska likna ett halvt skepp.

                      sen tror jag att vi kan avsluta diskussionen om jordfelsbrytare.
                      google är ett bra verktyg och sökte lite på jordelsbrytare.
                      Macworld är den ultimata guiden till Apples ekosystem av produkter och tjänster. Vi håller dig uppdaterad om vad som är nytt, vad som är bra och hur du får ut det mesta av dina produkter och tjänster.

                      texten nedanför är ett par rutor ned i konversationen.
                      Jag har verifierat med två elektriker. Och det stämmer! Det behöver inte vara jordat uttag.
                      Jordfelsbrytaren borde egentligen kallas för obalansbrytare.

                      Det innebär också att den eller de apparater som ansluts inte behöver, ha jordstift på stickproppen alltså en ojordad stickpropp.
                      Jordfelsbrytaren löser ut vid obalans på strömmarna mellan fas och nolla.
                      sån där röd blomkruka går dom att ha i akvarium ?
                      isåfall tänkte jag ta en liten och dela på mitten med kapmaskin och lägga i som grotta.

                      hoppas hercules zoo säljer sand i lösvikt.
                      har ingen lust å släpa hem en 20-25kg säck.
                      om jag räkna rätt skulle det bli runt 6.25 liter sand för att få 5cm lager.
                      25*50*5=6250 låter som det kan bli en 20kg säck eller nåt ändå.


                      salt behövs det tillsättas ?
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • webbsmurfen
                        • February 2005
                        • 27

                        #12
                        Tjena.

                        En sådan där röd blomkruka som jag tror du menar fungerar alldeles utmärkt... Jag hade en sådan i mitt första akvarie. Jag gjorde hålet i botten på krukan större, och grävde ned halva krukan i sanden intill ett stenröse vilket resulterade i ett perfekt gömställe för halvskygga fiskar

                        Salt behöver inte tillsättas... Enda gången man behöver tillsätta salt i ett sötvatten akvarie är om någon fisk blir sjuk, och då har man först flyttat fisken till en annan tank!

                        I regel då 1 gram per liter vatten som är rekommenderat..
                        se http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=71606 för mer info om salt och sjukdommar
                        Senast redigerad av webbsmurfen; 01 March 2005, 06:33.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          kommer köpa en kruka när akvariet e färdigt så jag ser vilken storlek jag kan ha.

                          usch har kommit en massa snö så akvariet kommer nog inte igång riktigt så fort som det var tänkt.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            köpte sand ida.

                            blev alpha 207 red-black 2-4mm 4 påsar
                            haft det förut och ser rätt bra ut med en lite mörkare botten.
                            slängde i innerfiltret också för att få rent vattnet.
                            missa tydligen en del när jag sköljde av det.

                            gick runt och kollade på fiskarna i zoo affären och dom såg livliga och bra ut.
                            inga som gömde sej eller låg uppåner.
                            ska försöka komma iväg å köpt växter på fredag alternativt lördag om affären har öppet.

                            en bra skillnad denna gången är att jag inte är 14 år och fattig så nu blir det nåt annat än dom där billigaste

                            såg en väldigt snygg algätare.
                            vet inte va dom heter men brukar vara rätt mörka men den här var albino.
                            alldeles vit med röda ögon.

                            dom hade hummer också skulle va kul å ha.
                            anemon kosta 350kr
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

                              #15
                              Ska du ha saltvatten???

                              Eller finns det sötvattensanemoner?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...