Håller 25-26 grader utan doppvärmare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #16
    i allmänhet kan man nog inte säga
    att en högre temp. främjar ynglens tillväxt.
    Hmm... till en viss del och inom rimliga gränser kan man nog det, faktiskt. Fiskar är ju växelvarma djur och en högre vattentemperatur gör att fiskens ämnesomsättning ökar och den kan växa snabbare.

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #17
      Ursprungligen postat av Magnuz
      i allmänhet kan man nog inte säga
      att en högre temp. främjar ynglens tillväxt.
      Hmm... till en viss del och inom rimliga gränser kan man nog det, faktiskt. Fiskar är ju växelvarma djur och en högre vattentemperatur gör att fiskens ämnesomsättning ökar och den kan växa snabbare.
      ABSOLUT...
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • pettersson206
        • January 2005
        • 134

        #18
        jag behöver ingen doppvärmmare min pump verkar värma upp akvariumet till cirka 25,6 men du kan ju alla fall testa vem vet det kanske funkar
        <3Cornflakes<3

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #19
          Pumpen står nog för en väldigt liten del av värmetillskottet i din balja, belysning, står för en hel del, och sen beror det ju på rumstempen. Dock värt att tänka på, innerfilter avger mer värme till akvariet, än ytterfilter... en hel hög filter i en liten balja kanske kan dra upp det nån grad högre än rumstemp ?

          B!

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #20
            "Det låter bra. Tempen i mittvardagsrum är oftast 24,5 grader, även på vintern.
            I akvariet på 375L försöker jag hålla 26C.

            Nån som har nån uppfattning om vad jag borde ha för doppvärmare ?
            Jag kör 100W nu, den är väldigt gammal, borde man byta ut den kanske ?"

            Om 100 watt funkat bra hittills finns väl eg. ingen anledning att ändra på det. Jag har 150 watt i ett 540-liters utan problem.

            Det finns olika märken som säkert funkar bra, men jag har mest förtroende för Jäger.

            Du kan ju köpa en ny och ha i reserv den dag den gammla lägger av
            Senast redigerad av Karon; 27 March 2005, 07:47.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Fjärilsciklid
              • June 2006
              • 252

              #21
              Vet att detta är en gamma tråd men jag måste bara få fråga. Jag fick höra att han som har Södermalms Akvarieaffär kör gurami utan doppvärmare och de mår bra och leker utan problem. Jag som själv har gurami och bor i en lägenhet som ligger över 20 grader året om borde ju också klara mig bra utan doppvärmare!!

              Jag har du varit utan doppvärmare i ett par veckor och det stog nu 26 grader när lampan just tändes (När lampan stått på ett tag ligger det på 27grader). Alltså borde karet även på vintern hålla minst 23grader och det ska ju guramis må fint av!!

              Finns det någon som bor som jag som tagit bort doppvärmaren och ärligt kan säga att de märkte en negativ påverkan på fiskarna???

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Är ni osäkra, skaffa en termometer med min/max funktion, och kolla om temperaturen nånsin sjunker under 20. Gör den det bör ni nog ha doppvärmare, annars går det bra utan.

                Det finns också ett fåtal undantag. I yngelakvarier och odlingsakvarier kan det vara bra att ha doppvärmare, eftersom fisken växer snabbare vid högre temperaturer.
                Ett mycket litet antal högtropiska arter kan också ta illa vid sig av låga temperaturer - under hela min "akvarie-karriär" har jag bara råkat på en sådan art, Hypancistrus sp. "Queen Arabesque", som vägrade komma fram ur sitt gömställe om temperaturen var under 25 grader.

                Förutom det så har jag kört i sisådär 30 år utan värmare, utan problem. Orsaken till att jag slutade med värmare var två akvarier där all fisk dödades av värmare som fastnade i "på" läget.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Fjärilsciklid
                  • June 2006
                  • 252

                  #23
                  Tack Azur för ett bra svar! Att temperaturen någonsin skulle gå under 20 grader är jag tveksam till. Vi har som sagt en rätt varm lägenhet och lysrören värmer ju en hel del! Jag kör på, skulle jag märka någon negativ effekt så får jag väl tänka om. Men då man hör att de som har massa erfarenhet kör på samma metod så känns det ju bra! =)

                  Kommentar

                  • abbimicke
                    • May 2007
                    • 599

                    #24
                    Vi har inte doppvärmare och vill inte ha det heller då fiskar kan bränna sig på den... vi behöver den inte, tempen håller i sig perfekt hela tiden!
                    http://kiwi.msun.se <- blogg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...