Helt ny - need guidance

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bodda
    • February 2005
    • 7

    Helt ny - need guidance

    Hej, igår fyllde jag mitt akvarium med vatten, har stått tills nu med lampan på. Idag tänkte jag köpa några fiskar, en pump (den gamla var för skabbig) och några växter.
    Här kommer jag till mina frågor då.. Finns det några bra pumpar som inte är alltför dyra? Vilka firrar borde man köpa som en nybörjare? Vill gärna ha ganska lättskötta fiskar. Några andra tips ni kan ge mig? Vet inte riktigt hur stort akvariet är.. Men jag gissar på mellan 50-100L
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    #2
    Du ska nog vänta några dagar till innan du släpper i fiskar!

    Jag tycker att du ska gå och köpa dig en pump och några växter och sätta i det idag, sen ger du det en vecka innan det är fiskdags. Tänk då på också att bara sätta i ett fåtal fiskar i början för att sedan öka mängden.

    Pumpar finns massvis av tillverkare och modeller så det är svårt att råda till någon speciell. Hör med din handlare vad han har eller sök runt lite här på forumet, detsamma gäller fiskarna. Det finns massor med information skrivet här så det är bara att sätta igång att läsa

    Lycka till med det nya akvariet!
    Orcae Ita!

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      mm.. vänta med fiskarna.. låt vattnet vila en vecka med gående pump och en del växter..

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Nja
        Varför ska vattnet vila.Jag har inte hittat några som helst belägg för det.Den anledningen som många åberopar är att det ska bildas nitrifikations bakterier MEN dom kommer ju inte av sig självt.Dom behöver någon form av gödning ex fiskavföring.Jag skulle råda dig att göra såhär:
        1.Köp ett innerfiler och de växter du vill ha.Tipset är att köpa lite snabbväxande växter för att motverka alger.Fabrikat på filter tycker jag att du ska välja Eheim.Tysta och av bra kvalitet
        2.Vänta något dygn eller så innan du köper fiskar så att du kan kolla att pump och annat funkar
        3.Köp några få fiskar i lagom storlek och svårighetsgrad.Finns ett oerhört bra arkiv här på zoopet där det står vilka förutsättningar som fisken kräver.Köp även en flaska nitrivec,ett vätskebaserat nitrit test (no2) och vattenberedningsmedel (kolla efter waterlifes halva priset 10 ggr så drygt).Dosera enl bruxen och koppa sedan in fiskarna.

        Lycka till
        Fredrik

        P.S på www.zoopet.com finns en hel del matnyttiga tips.Du hittar dom i högerkanten D.S

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Vilka mått har akvariet? Det är en väldig skillnad på 50 o 100 liter när det gäller vilka o hur många fiskar du har. Mät längden, bredden o höjden och multiplicera dessa -
          tex 50 cm X 40cm x 100 cm (5 x 4 x 10) = 200 liter - så vet du hur stort det är.

          Kommentar

          • AnnikaW
            • August 2003
            • 343

            #6
            Vad roligt!

            Hej!

            Hoppas att du kommer att få mycket nöje av ditt nya akvarium.
            Jag kan komma med några tips.

            Köp en timer att koppla till belysningen. Växter och fiskar mår bättre av regelbundenhet i dygnsrytmen. Ha tänt 10-12 timmar.

            Kolla lysröret. Är det gammalt köp ett nytt.

            Växter:
            Hygrophilia polysperma
            Vallisneria
            Javaormbunke
            Javamossa
            Limnophilia sessiliflora
            Det är växter jag har goda erfarenheter av att de är lättskötta.

            Vad gäller innerpumpar har jag begränsad erfarenhet då jag har ytterfilter till mina akvarier. En seriös Zoohandlare borde dock råda dig rätt. Tänk på att filtervolym är lika viktigt/viktigare än l/h.

            Fiskar:
            Börja med några få fiskar, och skaffa fler långsamt, med någon veckas mellanrum.
            Vilka fiskar beror på vad du gillar. Läs på.
            Med din akvarie storlek ska du inte ha skalar och inte guldfisk.

            Lämpliga fiskar kan vara många sorters tetror, ungfödare, sebrafisk, algätare typ ottocinclus eller ancistrus, dvärggurami....o.s.v. o.s.v.

            Och 1 cm fisk per liter, som man ofta hör som ett råd på hur många fiskar man ska ha... jag skulle råda att ha mindre fisk än så (speciellt i början) för att ha större chans att lyckas som nybörjare.

            MVH

            Kommentar

            • Red Cloud
              • January 2005
              • 103

              #7
              Ursprungligen postat av AnnikaW
              Växter:
              Hygrophilia polysperma
              Vallisneria
              Javaormbunke
              Javamossa
              Limnophilia sessiliflora
              Det är växter jag har goda erfarenheter av att de är lättskötta.
              Anubias (finns både små och stora arter) är mycket tåliga och passar i de flesta akvarier.

              Har du förrästen köpt en doppvärmare?

              Kommentar

              • bodda
                • February 2005
                • 7

                #8
                Hej! Tack för alla svar. Köpte fyra firrar och en pump idag. Doppvärmare har jag sen innan.. Det är två Black Molly och två glasmalar Släppte ner dom bara nån timme efter jag stoppade i pumpen, men jag hoppas att de inte ska dö för det..
                En sak är rätt skum, de ligger under pumpen hela tiden även fast jag har massa terräng på andra sidan akvariumet. Beror detta på att pumpen "drar" dom dit och dom inte orkar simma (Har droppat i "lugnande-medel"-droppar.) eller beror det på nåt annat?

                Kommentar

                • Red Cloud
                  • January 2005
                  • 103

                  #9
                  Vad är lungnade medel för något? Aldrig hört talas om det, låter som opium för fiskar. Fiskar som precis har flyttat in gömmer sig ofta bakom något (t ex pumpen) tills de känner sig trygga.

                  Glasmalarna är nog tyvärr en rätt svår nybörjarfisk (har aldrig haft dem själv men det är vad jag har hört och läst). Dessutom är de en stimfisk och de trivs bäst om de hålls stim.

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    "Lugnande medel"?! Det är knappast något som du behöver droppa i..

                    Ett fungerande akvarium behöver inga tillsatser, bara regelbundna vattenbyten... Är man osäker på vattenkvaliten så kan man tillsätta något vattenberedningsmedel, t.ex. "Sera aqutan" eller "Super-safe" från ett Göteborgsbaserat företag.. Finns på Trop. akv. import.

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      menar du vattenberedningsmedel?
                      Att de är lugna kan bero på att det är Jättestressade eller helt chockade över skildnaden i vatten, om du får en nitratspik på det vet jag inte hur det går.. Jag skulle väntat en vecka.. man ångrar sig mycket när en fisk dör och man kan tänka att det är pga ett fel man gjort.

                      Kommentar

                      • bodda
                        • February 2005
                        • 7

                        #12
                        De är iaf lite gladare nu och simmar runt så fint, så fint. Hoppas att de överlever någon vecka så ska jag nog köpa några fler. För de är riktigt eleganta. Han på fiskaffären sa att de inte var så värst sällskapssjuka så det skulle räcka med två Sen när jag kom hem så läste lite mer om dom så upptäckte jag att det var stimfisk.

                        Nåja, man lär sig av sina misstag.

                        Kommentar

                        • FridaT
                          • January 2005
                          • 68

                          #13
                          Jag har lärt mig den svåra vägen att man inte ska lita nåt vidare på vad personalen i zoo affärer säger. Man får nästan för sig att dom får provision per fisk och lättlurad nybörjare. Hoppas dina firrar överlever.
                          Färsk i fiskstimmet.

                          Kommentar

                          • Jade_Carro
                            • December 2004
                            • 22

                            #14
                            Black Molly?

                            Black Molly är ju en bräckvattensfisk. Om du inte har i lite salt så får du vara beredd på att den blir sjuk myckat lättare än annars, och inte kommer vara lika fin som de i bräckvatten.
                            Fast mina Black Mollys överlevde paradoxalt nog längst(!) när mitt första akvarium kraschade, (när värmaren gick sönder och temperaturen sjönk=smittande sjukdomar=total död.)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...