yngelutveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    yngelutveckling

    Har två yngel som är blekare i färgen än de andra varav det ena verkar ha simproblem, ligger ner ibland. Min fråga är: ska man ta bort yngel som är "avvikande" eller ska man vänta och se vad som händer? Jag är blödig och vill inte avliva men jag vill inte heller att de ska lida.
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av haggan
    Har två yngel som är blekare i färgen än de andra varav det ena verkar ha simproblem, ligger ner ibland. Min fråga är: ska man ta bort yngel som är "avvikande" eller ska man vänta och se vad som händer? Jag är blödig och vill inte avliva men jag vill inte heller att de ska lida.
    Jag är inte så kunnig vag gäller yngel. Men att man har simproblem behöver inte nödvändigtvis innebära att man lider. Man kan vara sjuk ibland men återhämta sig.

    Jag tycker du ska vänta ett tag. Förhoppningsvis kommer du att få fler svar från andra som har mer erfarenhet av yngel.

    Vad är det för art förresten?
    Senast redigerad av batski; 01 February 2005, 11:34.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • haggan
      • October 2004
      • 246

      #3
      De är shubunkin, guldfisk alltså. Ynglet ifråga simmar väldigt ryckigt med huvudet högt och lägger sig ner ibland. Jag avvaktar så länge.
      Fortfarande en dum nybörjare
      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av haggan
        De är shubunkin, guldfisk alltså. Ynglet ifråga simmar väldigt ryckigt med huvudet högt och lägger sig ner ibland. Jag avvaktar så länge.
        Det låter som att hon/han kan ha fått in luft i simblåsan. I så fall går det över. Men det kan även vara något fel med simblåsan. Tror inte att det gör ont. Jag skulle definitivt avvakta.

        Har du försökt ställa samma fråga under Zoopet > 2. Fiskar och andra vattendjur > 0.5 Guldfisk (slöjtjärt) och Koi?

        Där kan du säkert få svar från folk som kan mer om just guldfiskar.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Ursprungligen postat av haggan
          ...Jag är blödig och vill inte avliva men jag vill inte heller att de ska lida.
          Det är jobbigt, men om du inte gör det så ställs du inför två val. Antingen avliva dem när de är äldre (det är inte lättare) eller får du ha missbildade fiskar i ditt akvarium i många år. Det är ju ingen annan som sätter något värde på dina missbildade fiskar och vill ha dem.

          Men skall sanningen fram så är jag dålig på det själv, det simmar en del "freaks" av olika arter som blivit kvar hos mig.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av dgqlof
            Det är jobbigt, men om du inte gör det så ställs du inför två val. Antingen avliva dem när de är äldre (det är inte lättare) eller får du ha missbildade fiskar i ditt akvarium i många år. Det är ju ingen annan som sätter något värde på dina missbildade fiskar och vill ha dem.
            Om man är missbildad har man ingen rätt att leva då?

            Men skall sanningen fram så är jag dålig på det själv, det simmar en del "freaks" av olika arter som blivit kvar hos mig.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • haggan
              • October 2004
              • 246

              #7
              Det dåliga ynglet med simproblem var dött när jag kom hem från jobbet...

              det stora ynglet däremot verkar må bra...
              Fortfarande en dum nybörjare
              http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

              Kommentar

              • Gud bevare Tsaren
                • April 2004
                • 276

                #8
                Nja, Batski, vi talar ju faktiskt om fiskar och inte om människor i detta fallet.

                Jag skulle personligen inte låta en missbildad fisk leva, helt enkelt därför att det är det etiskt korrekta att likvidera en sådan fisk då fisken i fråga mycket väl kan tänkas lida i en mer eller mindre omfattande utsträckning. Vidare vill man ju inte heller att en missbildad fisk förökar sig, såvida vi då inte talar om exempelvis slöjstjärtar där själva missbildningen, som det ju faktiskt i just det fallet är frågan om, är det en odlare eftersträvar att frambringa.

                C uvasjenijem
                Gud bevare Tsaren

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Och faktiskt har man en skydlighet enligt djurskyddslagen att se till att djur man har hand om inte lider.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                    Nja, Batski, vi talar ju faktiskt om fiskar och inte om människor i detta fallet.

                    Jag skulle personligen inte låta en missbildad fisk leva, helt enkelt därför att det är det etiskt korrekta att likvidera en sådan fisk då fisken i fråga mycket väl kan tänkas lida i en mer eller mindre omfattande utsträckning. Vidare vill man ju inte heller att en missbildad fisk förökar sig, såvida vi då inte talar om exempelvis slöjstjärtar där själva missbildningen, som det ju faktiskt i just det fallet är frågan om, är det en odlare eftersträvar att frambringa.

                    C uvasjenijem
                    Gud bevare Tsaren
                    Jaha? Först menar du att missbildade fiskar skulle lida och därför borde man ha ihjäll dem. Sen säger du att slöjtjärtars missbildning är något bra.

                    Ursäkta men jag är lite confused här. Menar du att sjöjtjärtar lider av sin missbildning, men då är det ok att låta dem lida för att deras missbildning är något man eftersträvar?

                    Eller menar du att slöjtjärtar inte lider av sin missbildning, men att andra missbildade fiskar gör det?

                    Själv tror jag att en fisk kan vara missbildad utan att lida av det.
                    Senast redigerad av batski; 03 February 2005, 08:35.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • haggan
                      • October 2004
                      • 246

                      #11
                      Det här med yngel är väl också naturens lag, de svaga och deformerade dör och de starka överlever.
                      Fortfarande en dum nybörjare
                      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av haggan
                        Det här med yngel är väl också naturens lag, de svaga och deformerade dör och de starka överlever.
                        Jo, det må vara så. Men grejen är att ett akvarium är inte naturen... Vi ingriper ju i fiskarnas liv på alla möjliga sätt.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Gud bevare Tsaren
                          • April 2004
                          • 276

                          #13
                          dgqlof: Alldeles riktigt, tovarisjtj, men den är i huvudsak tillämplig när vi talar om grisar, kor, får o.s.v., alltså djur som handhas av bönder och fullständigt ovidkommande när vi talar om akvariefiskar (visa mig ett enda fall där vanvård av ett knippe neontetror gått till allmän domstol), vilket förstås är av godo. Just det, av godo, ty vi kan ju inte gärna åtala varenda liten knatte som köper en skål och stoppar ner en guldfisk i denna hemska miljö, inte sant ? Däremot kan vi och ska vi åtala exempelvis bönder som vanvårdar sin kor eller grisar, men det är en helt annan sak, så sluta nu pladdra om lagar du uppenbarligen inte begriper dig på, är du bussig.

                          batski: Jag förstår mycket väl att du är förvirrad, ty du har ju uppenbarligen inte läst igenom inlägget du svarat på eller också är din läsförståelse inte helt hundraprocentig. I vilket fall som helst: Läs först, tänk sedan och tala därefter, okej ? Jag sade inte att missbildade fiskar automatiskt lider, jag sade bara att missbildade fiskar mycket väl kan tänkas lida. Det är f.ö. en ståndpunkt jag tror vi kan komma att vara ganska överens om när du väl tänkt över saken en smula.

                          Jag sade heller aldrig att slöjstjärtars missbildning är något bra, bara att det är vad en slöjstjärtsodlare av naturliga skäl eftersträvar att frambringa. Finge jag själv bestämma skulle vi inte ha några slöjstjärtar, bubble-eyes eller liknande överhuvudtaget. Jag och många med mig anser att framodlingen av dessa typer av groteska "varianter" strider mot vad som är etiskt försvarbart och att fiskarna generellt lider ofantligt mycket mer än den vanliga guldfisken.
                          De borde inte framavlas, de borde inte hållas och säljas, kort sagt: De borde inte existera överhuvudtaget. Även detta tror jag att vi kan komma att vara överens om när du väl tänkt över saken en stund.

                          Ciao !

                          C uvasjenijem
                          Gud bevare Tsaren

                          Kommentar

                          • haggan
                            • October 2004
                            • 246

                            #14
                            Ämnet

                            Vi har väl delvis kommit ifrån ämnet, men jag undrade väl egentligen om man till varje pris skulle hålla liv i ett yngel som verkade ha nåt fel. Nu har två yngel dött för mig på två dagar, och jag börjar misstänka att det är det stora ynglet som är boven, då de döda ynglen sett sargade ut. Jag behöver inte längre undra över hur jag skulle göra med de mindre, svagare ynglen...
                            Fortfarande en dum nybörjare
                            http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Håller med haggan om att vi kommit ifrån ämnet en del, men så blir det ibland.

                              Ursprungligen postat av Gud bevare Tsaren
                              dgqlof: Alldeles riktigt, tovarisjtj, men den är i huvudsak tillämplig när vi talar om grisar, kor, får o.s.v., alltså djur som handhas av bönder och fullständigt ovidkommande när vi talar om akvariefiskar (visa mig ett enda fall där vanvård av ett knippe neontetror gått till allmän domstol), vilket förstås är av godo. Just det, av godo, ty vi kan ju inte gärna åtala varenda liten knatte som köper en skål och stoppar ner en guldfisk i denna hemska miljö, inte sant ? Däremot kan vi och ska vi åtala exempelvis bönder som vanvårdar sin kor eller grisar, men det är en helt annan sak, så sluta nu pladdra om lagar du uppenbarligen inte begriper dig på, är du bussig.
                              Att fiskar (som är ryggradsdjur som kan mår bra eller lida) inte innefattas av djurskyddslagen skulle vara av godo kan jag inte förstå. Det är snarare ett sorgligt bevis för att mänskligheten fortfarande har en lång väg kvar att gå vad gäller etik. I staden Monza i Italien är det faktiskt förbjudet att hålla guldfiskar i fiskskålar och det tycker jag är bra. Varför skulle det vara ok med djurplågeri bara för att djuret i fråga råkar vara en fisk?

                              batski: Jag förstår mycket väl att du är förvirrad, ty du har ju uppenbarligen inte läst igenom inlägget du svarat på eller också är din läsförståelse inte helt hundraprocentig. I vilket fall som helst: Läs först, tänk sedan och tala därefter, okej ? Jag sade inte att missbildade fiskar automatiskt lider, jag sade bara att missbildade fiskar mycket väl kan tänkas lida. Det är f.ö. en ståndpunkt jag tror vi kan komma att vara ganska överens om när du väl tänkt över saken en smula.
                              Jag sa inte heller att inga missbildade fiskar lider pga sin missbildning. Det beror förstås på missbildningen.

                              Jag sade heller aldrig att slöjstjärtars missbildning är något bra, bara att det är vad en slöjstjärtsodlare av naturliga skäl eftersträvar att frambringa. Finge jag själv bestämma skulle vi inte ha några slöjstjärtar, bubble-eyes eller liknande överhuvudtaget. Jag och många med mig anser att framodlingen av dessa typer av groteska "varianter" strider mot vad som är etiskt försvarbart och att fiskarna generellt lider ofantligt mycket mer än den vanliga guldfisken.
                              De borde inte framavlas, de borde inte hållas och säljas, kort sagt: De borde inte existera överhuvudtaget. Även detta tror jag att vi kan komma att vara överens om när du väl tänkt över saken en stund.
                              Jag behöver inte tänka över saken. Håller helt med dig här. Har länge tyckt att slöjtjärtar är vanskapta och borde aldrig avlats på.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...