Ute eller inne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehrstrand
    • January 2005
    • 27

    Ute eller inne

    Nystartat akvarium som sagt, 60 liter

    4 st blå dvärgguramisar

    innan vi stoppar i mer fisk så har vi kommit fram till att vi vill möblera om lite i akvariet, vad är lämpligast - låta fiskarna vara kvar i akvariet medans man flyttar lite stenar och så eller plocka ur fiskarna till en bunke en halvtimme medans man fixar och donar

    Tillskott i helgen - antagligen 1 par blå dvärggruamis, 2 par fjärilsciklider, 1 par räkor, 1- 2 malar.

    Är kombinationen okej med fjärilsciklider och dvärggruramis?

    Gröna barber o Guramis var inte en bra kombination i ett så litet akvarium märkte vi tyvärr.....

    ser fram emot i höst o starta upp ett 3- 400 liters.
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    #2
    Om du tar vatten från akvariet och lägger i bunken är det nog lungt. Däremot kan fiskarna dö på fläcken om vattnet du har i bunken skiljer sig för mycket ifrån akvariets, pga ph-värden och liknande.

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Jag låter alltid fiskarna vara kvar när jag fixar. Däremot ska jag nån gång i framtiden göra en fullständig "renovering" där jag ska byta all grus mot sand, och ha ner nya rötter osv, så då åker de upp. Men bara "sådär vanligt" så får de vara kvar.

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        mm.. jag gör typ som mohlin.. oftast får de vara kvar men ibland när jag stökar tar jag upp dem.. då i en hink med akvariets eget vatten. Och Då är det Mycket stökande på gång.. tvättande av sand och flyttning av stora stenar eller liknande...

        Kommentar

        • elinor
          • February 2003
          • 1323

          #5
          Din blandning tycker jag verkar helt okej. Tänk bara på vilken sorts mal du köper Tänker på vilken storlek de har vid vuxen ålder.

          Är det en större ommöblering du hade tänkt dig som tex byte av sand eller liknande så är det bra om du håvar ur dina fiskar tillsammans med ditt akvarievatten.

          Är det bara en liten finjustering som är tanken kan dina fiskar gott vara kvar. Det man skall fråga sig är vilket som stressar fiskarna mest. Är det finjustering som gäller så mår de nog bäst av att vara kvar. De håller sig undan skall du se.
          Själv har jag flyttat på både växter och rot i mitt 60-liters och då simmade mina korallplaty undan till det hörn jag inte grejade med.

          Lycka till!
          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

          Kommentar

          • Jade_Carro
            • December 2004
            • 22

            #6
            Oj...

            Det låter som om du kommer få många fiskar i ditt lilla kar...

            Kommentar

            • Ehrstrand
              • January 2005
              • 27

              #7
              2 par dvärgguramis
              1 pojke o 3 fjärilsciklid flickor
              1 rödnosräka ( hur cool som helst - mycket socialare än Japonica )
              1 Gibbiceps - den får flytta till stora karet i höst
              2 hongkong Plecos
              5 pansarmalar

              Sprider de ut sig så kan karet nästan se tomt ut - men vid matdax är det lite mer ansamling : ) Det som är skönt är att de har ungfär samma tempo så det känns aldrig stimmigt. Men det där med ett bra antal, arter och fördelning är jättesvårt tycker jag.

              Kommentar

              • jolon
                • December 2002
                • 1075

                #8
                Tveksam till mängden och typerna, om jag inte har helt fel vill
                "hongkong Plecon"(http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=267)
                Ha ganska bra drag på cirkulationen medans guramisarna antagligen inte gillar det.
                Men jag kan ha helt fel, känns fortfarande som mycket fisk,,
                My internet should be readonly.

                Kommentar

                Arbetssätt...