Tyngd frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Tyngd frågor.

    Jag håller på att starta upp ett 310 literskar, men innan jag sätter igång så har min pappa lite frågor : )
    Han undrar (eftersom vi har så dåligt golv, bjälkar med 2 cm spånskiva) vad man kan lägga på golvet under själva benställningen för att fördela vikten på golvet?
    Har nu lagt dit en spånskiva till (ca 2 cm), men spånskivor sväller ju så otroligt mycket av vatten, så det var nog ingen bra idée... han undrar nu alltså vad man kan ha under? Någon sorts byggplatta? Plastskiva? Kan man skära till stora, runda bitar spånskiva och lägga under fötterna? Vad tror ni?
    Han undrar också hur mycket karet kommer att väga. Jag har ju 60 kg engelsk sjösten, en ganska stor rot, ska köpa stenar för att bygga grottor och sedan så är det ju själva akvariumet, benställningen, lysrörsarmaturen och vattnet.
    Han ska sätta stöttor under grunden, så han behöver veta hur mycket de ska hålla för : )
    Vad tror ni?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    #2
    om du räknar med 600 kilo så har du nog marginalerna på din sida, en tjock playwood skiva kanske tål vatten bättre än spånskivan
    thorre.se

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen skickat av thorre
      om du räknar med 600 kilo så har du nog marginalerna på din sida, en tjock playwood skiva kanske tål vatten bättre än spånskivan
      600 kg!? kan det verkligen bli sy mycket? :o tänkte själv att det kunde bli 420 kg! ojoj, vad fel man kan ha...
      Glömde skriva det förrästen, jag har bilder på karet på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=140791
      Bilderna ligger i albumet "Nya karet! (310 l)"
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #4
        När jag skrev 600 så kom jag först fram till ca 450 och sen la jag till 150 eftersom man (jag i alla fall) vill ha lite marginal att spela på
        thorre.se

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Jag tycker att 600kg låter väl i överkant, jag slänger in den här länken igen, här kan du få en hel del nyttigt om ditt akvarium:

          http://boonedocks.net/fishtank/ftweb.php

          Mitt akvarium på 325liter väger ca: 350kg.

          Edit: tänk på att bottenmaterialet "förlorar" vikt i vattnet.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Ursprungligen skickat av NE
            Jag tycker att 600kg låter väl i överkant, jag slänger in den här länken igen, här kan du få en hel del nyttigt om ditt akvarium:

            http://boonedocks.net/fishtank/ftweb.php

            Mitt akvarium på 325liter väger ca: 350kg.

            Edit: tänk på att bottenmaterialet "förlorar" vikt i vattnet.
            Räknade på den där sidan och kom fram till att det blir 382 kg + roten och stenarna jag ska ha.. : )
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • thorre
              • November 2004
              • 307

              #7
              vad du än kommer fram till tycker jag att du ska ha en relativt stor marginal när ni beräknar hållfasthet. Tänk på konsekvenserna om det inte skulle hålla .....
              thorre.se

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #8
                Ursprungligen skickat av thorre
                vad du än kommer fram till tycker jag att du ska ha en relativt stor marginal när ni beräknar hållfasthet. Tänk på konsekvenserna om det inte skulle hålla .....
                Ja, det är rätt. Jag vill inte att det ska gå som med mitt lilla kar som sprack mitt itu (bokstavligt talat!)
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Detta har diskuterats massor av gånger, och slutsatsen är alltid att golv tål mycket mer än man ofta tror.
                  Om du går till forum-menyn och söker på "vikt", "golv" och "tål" kommer du att hitta massor av trådar med information, t.ex. denna:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29753
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Mohlén
                    • January 2004
                    • 273

                    #10
                    Såga till bitar av parkettgolv eller liknande som är hårt, de fördelar vikten bra. Sen vad du har för golv i just ditt hus är ju en annan femma. Men som regel är det helt klart bättre att gardera sig för mycket än för litet ifall olyckan är framme. Är olyckan framme i ditt fall är det nog tyvärr redan kört. Men hoppas de löser sig!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...