Lite hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterE
    • December 2004
    • 2

    Lite hjälp

    Hej!

    Skulle behöva ha lite inspiration till vårt akvarium. Jag har varit väldigt försiktig med fiskar då jag har hör och läst att man ska ta det lugnt med fiskar i början. Vi har mycket stabila och bra vattenvärden. Akvariumet (240 liter) har varit igång ca 7 mån.

    Vi har idag följande:

    2 st botia
    10 sorgmanteltetra
    2 st gibbiceps
    1 slöjstjärt

    Jag vet vad som sägs om att blanda kall och varmvattenfiskar men problemet är följande: Tjejen fick en skål med slöjstjärten i present 3 månader innan vi skaffade vårt akvarium. Slöjstjärten fick bo själv i det stora karet ett bra tag innan gibbiceps´en flyttade in och han verkar trivas. Vi kan ju inte med och avliva den stackaren då han trivs (så verkar det iaf) bara för att man inte ska blanda.

    Mina frågor är följande:

    Hur ska vi göra med slöjstjärten?

    Har ni några förslag på trevliga fiskar att komplettera karet med, som det är idag är det rätt så tomt på fisk känns det som.

    MVH
    Peter
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Några skalarer kanske kan passa bra där i, eller kanske några gurami. Levandefödare (Svärdbärare, Platy, Guppy och Molly) finns i många färger om man vill ha just färg i akvariet.

    Slöjstjärten kan nog hänga med så länge ni inte vill ha fiskar som vill ha extra varmt, t.ex. diskus.

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Alla utom slöjstjärten är tropisk varmvattenfisk slöjstjärten trivs bäst i 18-22grader de är en damfisk,skulle ta bort den och ha ett simm rosentetra eller briljanttetra dom har nästan samma form som sorgmanteln men lite mer färg eller ett gäng blandade färger platy.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Åke K
        • December 2004
        • 74

        #4
        Anser att slöjstjärtar är vanskapta missfoster och skulle aldrig komma på tanken att köpa nån sån. Men i det här fallet är den ju fådd så skadan är redan skedd. Finns väl ingen anledning att göra sig av med den bara för att den inte "passar in". Visst gillar den lite lägre temperatur men den går säkert att ha i 25 grader. Kanske förkortar man dess livslängd lite men den kommer att ha varmt och gott. Beträffande fiskval så tycker jag du skall kolla vad som finns i din butik, det mesta passar nog. Ungfödare är ett bra val.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Kanske ett lagom stim med någon trevlig corydoras? ;-)
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Du kan försöka omplacera slöjsjärten till någon som har ett stort kallvattensakvarium, eller ännu bättre, en damm. Sätt in en annons på Zoopets "Annonsbörs" under rubriken "bortskänkes".

            Skulle detta inte gå får du låta fisken vara kvar. Kolla vilka temperaturer som är lämpliga för de olika arterna och försök hålla något medelvärde i akvariet så den passar alla.

            Lycka till!

            PS. Håller med Åke K om att slöjsjärtar är vanskapta guldfiskar som det borde vara förbjudet att avla på. DS.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • PeterE
              • December 2004
              • 2

              #7
              Tack för alla svar!

              Kommentar

              Arbetssätt...