Externt vs Internt filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Altec
    • December 2004
    • 14

    Externt vs Internt filter

    När jag köpte mitt beg 165 liters akvarium lyckades jag bli blåst på mer än ett sätt.

    Det visade sig när jag kom hem att ljusrampen var 26 cm för lång, enligt mitt tycke mer eller mindre useless.

    Dessutom var det en extern pump och inte en intern som säljaren menade. Ja, jag vet att jag borde kolla lite bättre, men va fan man är ju nybörjare. Pris var ju rätt, dvs om det hade varit lite bättre passform för ljusrampen!

    Men min fråga är om det externa Eheim 2013 är något att spara eller är det bara skicka av och köpa ett nytt internt filter, typ fluval 3?

    Tyvärr blir bara affären sämre och sämre för varje sak jag måste köpa till.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Jag hade absolut behållit Eheimfiltert, det är bra kvalitet, och sen föredrar jag utvändiga filter.

    Kommentar

    • jarinen
      • February 2003
      • 801

      #3
      Hej! Det var jättebra att du fick ett ytterfilter, behåll det! Du kan komplettera med en Fluval 3 om du vill men behåll ytterfiltret och läs på lite om betydelsen av "biologisk filtrering" och stor filteryta. Finns lite att läsa här på Zoopet i menyn till höger under "filter".

      Ofta räcker inte ett innerfilters filteryta till och vattnet tenderar att bli svagt giftigt för att det inte orkar bryta ned fiskarnas avföring, nu har du ett ytterfilter som du kan dra igång och det blir betydligt enklare att få ett bra stabilt vatten och förutsättningara är betydligt bättre att du ska slippa några missöden.

      Det där med rampen var ju lite knas, den måste du väl få byta i affären va?

      Mvh Jari

      Kommentar

      • MrFisk
        • June 2004
        • 250

        #4
        [i]Så är det någon som har en 100cm ljusramp och vill byta med en 2-rörs 126cm????
        Oj, nu blir det liv. All annonsering är förbjuden i forumet.
        Kolla denna tråd http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35439
        Experience is the thing that you get just after you needed it.
        Zoonen

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          Håller med de föregående talarna.... Behåll ytterfiltret.... är väldigt mycket bättre och gör även livet lite enklare då man inte behöver "rensa" det lika ofta....
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • Altec
            • December 2004
            • 14

            #6
            Oj, nu blir det liv. All annonsering är förbjuden i forumet.
            Kolla denna tråd http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35439
            Ursäkta, editerar inlägget med en gång!

            Det där med rampen var ju lite knas, den måste du väl få byta i affären va?
            Om jag hade köpt grejorna i en affär hade det nog inte varit ett problem. Jag köpte det på en annons på Blocket. Kollade bara att rampen fungerade och inte längden. När jag dan efter ringde för att prata förstånd med honom påstod han att det skulle vara så. Och tyvärr är det ju mitt fel att jag inte kontrollerade detta.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ytterfvilter i stället för innerfilter är det som gör affären till en bra affär. Hade det varit ett innerfilter hade du haft all anledning att bli besviken.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Altec
                • December 2004
                • 14

                #8
                Tja, ärligt talat är jag besviken. En ny ljusramp går lös på mer än vad hela akvariumet kostade i inköp, dvs mer än 500:-.

                Men tack för alla uppmuntringar om ytterfiltret, känns lite bättre i a f!!!

                Kommentar

                • Mathias-D

                  • December 2002
                  • 1122

                  #9
                  Det är väll bättre att ljusrampen är för lång än för kort??
                  Du kan få försöka byta??

                  Kommentar

                  Arbetssätt...