fundersam..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    fundersam..

    Hejsan !
    Tänkte börja med att berätta vilka fiskar jag har just nu:

    1 påfågelciklid (oscar) , rätt stor och glupsk.
    1 marmorgurami
    1 guldgurami
    2 långsträckta pansarmalar
    1 ancistrushanne
    1 aluminium-mal
    1 mal av okänd sort (ca 5 cm stor)
    1 praktbotia
    2 fengäddor
    1 stor guldfisk ( ska sälja den )

    Jag har dessa fiskar i ett 160 L kar , men jag har funderat rätt länge nu och jag ska troligtvis köpa ett möbelkar , 240 L med välvd framruta.. och däri ska jag ha dom fiskarna som jag har nu , och köpa 2 st praktbotier till och kanske en till oscar. ?.

    Jag har också funderat på att köpa ett större beg . akvarie men jag lyckas inte hitta något. :S
    =)
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    #2
    Vad ska jag göra?
    =)

    Kommentar

    • FinaFisken
      • March 2004
      • 184

      #3
      <font size="3">Vad ska jag göra?</font id="size3">

      det känns som att 240 l är för litet för mina fiskar + två praktbotier till.. eller ????
      =)

      Kommentar

      • davidvpt
        • October 2004
        • 33

        #4
        Vänta lite tills folk vaknar och ser din fråga kanske?

        Rent intuitivt känns inte bytet från 160 till 240 liter lönt med tanke på vilka firrar du har. En oscar rekommenderas att ha 160cm och 550 liter och en praktbotia bör också ha mycket vatten som jag har förstått.

        Kommentar

        • ICEBOX
          • April 2004
          • 150

          #5
          Du hittar bättre begade kar på ex vis blocket. Som davidvpt skriver, känns det inte lönt att byta upp sig 80 liter...

          Satsa på ett större kar...

          Varför har du bara en av varje guramiart? Försök byta marmorguramin mot en till gulddito (av motsatt kön av den du har nu) - eller tvärtom...

          Betänk att både pansarmalar och praktbotier är stimfiskar...

          I artbeskrivningen för oscar står det att den bara bör hållas med robusta arter (samma bör gälla för fengäddorna) - det känns som att guramina och pansarmalarna inte riktigt platsar in där. Men om du ämnar behålla det nuvarande 160-literskaret kan du ju ha de "mindre" arterna där.

          Vad är en aluminiummal?
          375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Dessutom bör ju din oscar ha ett bra mycket större akvarium än 240 liter, det dubbla hade varit mer passande.
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            Arbetssätt...