Stort problem? Liten läcka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Stort problem? Liten läcka!

    Hej

    Jag har en pytteliten läcka, en droppe nå'n gång då och då, allra längst upp i mitt akvarium. Det måste vara så att det vatten som dunstar från vattenytan kryper upp och lägger sig ovanpå det bakre glasets ovan-långsida. Hur vet jag då att det är dunst-vatten? Jo, för att jag för att försöka få bukt med problemet sänkt vattenytan fem centimeter under ramen, och den slutar en bit nedanför glaset. Akvariet är i full gång, så att silikona om hela härligheten tar emot rejält inför helgerna, och med småbarn kring hälarna.

    Några tips? Jag måste avbryta här för att natta barn.
    -Anders
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Dunstvatten som rann nerför vårt 250-liters kar fick vi bort på ett ganska enkelt sätt. Vi satte helt sonika en mjuk, självhäftande tätningslist för fönster. Resultat blev droppfritt tackglas eftersom packning slöt tätt och vattnet åkte tillbaka i karet.

    God Jul!
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Ja! Nå'n som fått det att funka. Jag satt och grubblade över vad man kunde använda istället för silikon. Gammalt akvariekitt var en idé jag hade, men det finns väl inte att köpa längre och faktiskt var tätningslister ett annat alternativ som jag övervägt.

      Jag behöver ju bara något som inte är så känsligt för rent underlag och sluter någorlunda tätt. Akvariet sluter redan någorlunda tätt. Så summan av någorlunda+någorlunda borde bli =Tätt.

      Hur länge har ert 250-liters överlevt med tätningslisten Elinor, och hur långt från vattenytan sitter den? Finns det särskilda lister för akvarium (giftighet och sån't) eller vad har ni för något?
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #4
        Hej igen! ja tror att vi haft det så i snart två år och det håller ännu. Vi har en aluminiumkant längst upp på karet som täckglaset vilar emot så därför ligger listen ovanpå där. Tänkte inte på att alla kar inte ser ut som vårt *ler* Undrar om du inte skulle kunna sätta det direkt på karets högkant?

        Skickar med min Zoonadress där jag lagt upp bilder enbart för din skull (det är ju snart jul). Du länkas direkt till albumet.



        Elinor
        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Tackar och bockar för bilderna.

          Men vi har inte samma problem inser jag. Får väl ta och prova ändå att tömma ur akvariet så mycket jag vågar, och sedan gå lös med papper, mer papper och ännu mer papper, rakblad - och kanske lite lite aceton. Aceton dunstar ju så fort att man nästan inte hinner fram med pappret till glaset, så risken för olycksfall ner i vattnet borde väl vara liten. Sedan får jag ta och köpa en så'n där liten tub med akvariesilikon som jag såg på Coop forum i somras, när jag glasade in akvariet första gången. Akvariet få väl gå på tre kvarts vattenmängd någon vecka så att silikonet hinner dunsta iväg.

          Funkar inte det vågar jag nog prova med lite tätningslist, borde ju inte mycket till för att få stopp på en droppe i kvarten.

          Som om eländet inte räckte så pajade min armatur slutligen i helgen. Var väl kanske lika så gott, för jag fick anledning att investera i en elsäker ramp istället för den gamla potentiella dödsfällan.
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Om det bara är en liten ynka pyttebit som orsakar droppningen så skulle du nog kunna fixa det ganska enkelt. Precis som du själv säger så kan du ju klicka dit en liten dutt med Akvasilikon. Frågan är om du kanske endast behöver fylla på det gamla eller om du måste ta bort det? har lite svårt att visualisera en bild framför mig.

            Men lycka till med projektet!

            God Jul! Elinor

            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Ett tankeexperiment, a la Kurt Olsson: Prova att sätta pekfingrarna mot varandra i 90 graders vinkel, med ena armen lodrät och den andra vågrät. Lägg tummarna intill pekfingrarna.

              Titta på pekfingret som pekar rakt upp i taket, och tänk dig att tummen motsvarar glaset som kommer upp mot den bockade rostfria ramen, ditt pekfinger, som strax ovanför böjer av i 90 graders vinkel.

              Min silikonlimning har klickat någon enda milimeter på 110 cm, och allra längst upp nästan under täckglaset. Kondensen som bildas ovanpå glaset och emot metallrampen, sipprar ned på utsidan av glaset.

              När jag säger ovanpå glaset är det alltså ovanpå den 6 mm tjocka glasskiva som står på högkant och utgör den bakre väggen i mitt akvarium. Inte på den 110x40 cm stora platta ytan på samma glasskiva!

              Torr jul!
              Anders
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              Arbetssätt...