Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    Praktbotia

    har en praktbotia , en liten en . i ett 160 liters kar. med några andra fiskar också. han verkar trivas utmärkt. eftersom att jag tycker synd om honom när han ska vara ensam så ska jag köpa ett större kar och köpa kompisar till honom. ska jag satsa på ett beg. stort kar ca 500 - 800 liter eller ska jag köpa ett nytt 200 liters möbelkar? . det är så svårt att få tag på ett stort kar. vill nämnda att jag har en stor påfågelciklid och två stora fengäddor som behöver större utrymme samt en massa malar och två guramisar. jag har även en stor guldfisk men han ska jag sälja tror jag. jag har funderat länge på ett större kar.
    =)
  • kragg_hack
    • December 2004
    • 58

    #2
    Köper du 200 kommer du vilja ha större tror jag...200 funkar för praktbotior men påfågeln vil nog ha större en så. Får du tag på ett större begagnat akvarium så ta det tycker, big is better =)

    Kommentar

    • FinaFisken
      • March 2004
      • 184

      #3
      Okej , tack för svaret : ) .
      är lite rädd för att det ska börja läka om man köper begagnat.
      man har ju ingen garanti , som när man köper nytt.
      men det är så dyrt att köpa nytt.
      =)

      Kommentar

      • kragg_hack
        • December 2004
        • 58

        #4
        Har akvariet stått tomt så kan det ju finnas risk att det läcker, men det är lätt (och billigt)att fixa.

        Hade jag plats skulle jag utan problem köpa ett till begagnat akvarium, men nu harman ju tyvärr inte plats med något mer akvarium =)

        Kommentar

        • FinaFisken
          • March 2004
          • 184

          #5
          Jahaja , okej hur fixar man ett läckande akvarie då? :P
          =)

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Man lokaliserar läckan/läckorna. Tömmer akvariumet. Skär bort (med vass kniv, rakblad) silikonet ungefär en-två dm runt varje läcka. Gör rent med t-sprit eller annat som löser fett och inte lämnar rester kvar. Det glaset som man skall limma måste vara helt rent och fettfritt. Det är viktigt. Limma med akvariumsilikon. Testa att akvariumet är helt genom att fylla akvariumet. Läcker det inte så har du lyckats laga akvariumet. Annars provar du igen från början.

            När du köper begagnat, så kolla att framrutan (elle bakrutan) är ganska repfri. Repor kan vara irriterande, och är mycket svårt att göra något åt. Silikonet skall vara hårt och smidigt, men inte sprött. Prova att trycka hårt på några platser på silikonet, så skall silikonet svikta tillbaka när du tar bort trycket. Använd inte nagel eller annat vasst, det kan skada silikonlimningen.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            Arbetssätt...