Bräckvatten, vad behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • korell
    • December 2004
    • 3

    Bräckvatten, vad behövs?

    Hallå

    Mina kulfiskar mår inte bra av den enkla anledningen att de sålts som sötvattenfisk och således bor i, just det, sötvatten.

    De ska flytta till ett 375liters. Vad behöver jag för att hålla ett bräckvattensakv i den storleken igång?

    Tips på bra litteratur?

    Tacksam för alla råd!
    Korell
  • Royal Theed
    • June 2004
    • 105

    #2
    Litet tips.. gå ner på kategorin bräckvatten. där står allt du behöver veta. prova gärna med att söka så hittar du det lättare
    750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

    Kommentar

    • korell
      • December 2004
      • 3

      #3
      Alltså; Till ett bräckvattenakvarium behövs inget annat än vad som behövs för ett dito sötvattens + salt.
      Skötsel och vattenbyten i stort som för sötvatten?

      Har jag fattat rätt?
      Har nämligen lite svårt att köpa att en diff i salthalt på runt 2% i jämförelse med ett saltvattensakv inte medför ngra nya skötselrutiner/utrustningskrav i jämf med sötvatten.

      Snälla ni som håller på med bräck/salt, bringa klarhet!

      Mvh, Lo
      Korell

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Jämfört med uppstart av ett sötvattensakvarium behöver du egentligen bara 2 saker ytterligare:
        - Tålamod. Det verkar ta längre tid för nitrifikationsbakterier att etablera sig i bräckvatten (annan bakterieflora som inte finns i kranvatten?) och man får räkna med höga nitrithalter, länge.
        - Salthaltsmätare, tills man har lärt sig ungefär hur mycket som behövs.
        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Salthaltsmätaren är enligt min uppfattning mer en kul grej än en nödvändighet. Fiskarna som i naturen bor i bräckvatten är väldigt tåliga för alla olika salthalter mellan rent saltvatten och rent sötvatten. Detta för att salthalterna konstant varierar i deras biotop.
          Några bra länkar:
          http://mypage.iu.edu/%7Epdmckinn/Brackish/brackish_faq1.html
          http://badmanstropicalfish.com/brackish/brackish.html
          http://users.macunlimited.net/n.monks/fishkeeping.html

          På den sista länken finns det en salthaltskalkylator. Använd den så behöver du inte mätare.

          Föresten: Var köper man en salthaltsmätare som mäter så låga salthalter som vi talar om här?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Tropfrog: det finns aerometrar som går från 1.000 till 1.050 (en sån jag har), den kan mäta låga salthalter, men inte särskilt exakt - det är väl en fel-läsnings-marginal på ett par tre promille skulle jag tippa.
            Sen kan förstås elektroniska salthaltsmätare mäta låga salthalter, förutsatt att man kalibrerar dem.
            Refraktometrar borde också finnas med rätt intervall, fast jag tror inte jag sett nån.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...