Rosen-/Citrontertor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Rosen-/Citrontertor?

    Efter jul ska jag strta upp ett 310 l kar och hade tå tänkt ha 6 scalar, 6 leopardpansarmalar, 4 ancistrus, ev. ca 4 kurvciklider och ett stim på ca 25 tetror.
    Men jag har då fått ett problem!
    Jag kan inte bestämma mig för vilken sorts tetra jag ska ha, rosentera eller citrontetra!?
    Är det någon som kan hjälpa mig i mitt val med t.ex, för och nackdelar? Har t.ex. hört att citrontetrorna är svåra att få "rätt färg" på, och jag vill ju inte gärna ha gråa fiskar!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    #2
    Citrontetra blir visst bara gul i mjukt vatten vad jag har hört..

    Blodfenstetra är ju röd och fin, vet inte om den funkar med dina scalare bara. Jag gillar även kilfläcksrasbora men med samma frågetecken som för blodfenstetra.
    Man brukar ju rekommendera högre tetror som citron, rosen eller kilfläckstetra som du ju är inne på..

    /J

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Om du har lika mycket växter i ditt nya kar som i de du har bilder på på din Zoon så kommer citrontetrorna att fätga ut. Blodfenstetrorna kommer också att klara sig om du har fullvuxna djur.

      Guy
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        jag vill slå ett slag för Riotetran, hög och röd och fin
        minst 15 st då é dom fina.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag har neutralt vatten i mina kar, och Citrontetrorna färgar snällt ut i alla fall... tror som Guy, att det har med växterna att göra, eller möjligheten att känna sig trygga.

          När det gäller valet mellan Rosen- och Citrontetror så skulle jag ändå välja rosentetrorna. Jag har bägge sorterna i mitt Sydamerikakar och Rosentetrorna syns mera, leker hela tiden, och har ett mera aktivt lekbeteende... de är helt enkelt mycket intressantare att titta på... Sedan är det ju inte ett minus att de är oerhört vackra också...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Rosentetra,dolksyngstetra,kjesartetra och min favvis är diamant/briljanttetra kålla dessa och se om de är något som passar dig,lycka till.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Ursprungligen skickat av Guy Palm
              Om du har lika mycket växter i ditt nya kar som i de du har bilder på på din Zoon så kommer citrontetrorna att fätga ut. Blodfenstetrorna kommer också att klara sig om du har fullvuxna djur.

              Guy
              Ja, jag hadet tänkt ha ganska mycket växter i det nya. Ska flytta över min Echinodorus bleheri från lilla karet och ska skaffa bl a. Cabomba, Vallisneria, Dvärgsvärdplantor, ev papegojblad (vet inte om jag kommer att få dem att trivas...!) och kanske någon mer växt... Hade tänkt göra mig ett rätt "grönt" kar!
              Men om ni tror att citrontetrorna kommer att få fin färg så ´blir det nog dem för det var så jag hade tänkt från början!
              Tack så mkt för alla tips!
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              Arbetssätt...