Ska kanske få fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Ska kanske få fiskar

    Hej
    Jag kanske ska få några fiskar från ett akvarium som varit igång länge. Ägaren kan inte längre ha akvarium. De aktuella fiskarna är troligen två Mosaikgurami samt en "algätare". Eftersom jag fått erbjudandet via ombud, är jag inte helt säker.

    Ombudet beskrev guramisarna som två blåvitrandiga fiskar som brukar pussa varandra. När jag föreslog Marmorgurami, så fick jag svaret att ja antingen det eller Mosaikgurami. När jag tittar här på Zoopet så verkar Marmorgurami stämma bäst in på beskrivningen. Enligt samma uppgiftslämnare är det inte fråga om Kyssgurami.

    Algätaren beskrivs utan vidare kommentar, så jag antar att det rör sig om en Siamesisk algätare, eftersom den även verkar kunna gå under namnet Algätare.

    Bör jag tänka på något särskilt om jag tackar ja till erbjudandet?

    Mitt akvarium har varit igång sedan september. Växterna verkar trivas. Jag har kollat nitriten flera gånger, särskilt i samband med en viss fiskdöd som endast verkar drabba mina Lykttetror. Peppar peppar. Jag hade redan börjat fundera på att lämna tetraspåret, eftersom de kolavippar efter hand.

    Behöver de nya, fast gamla, fiskarna gå i karantän någonstans? De har ju levt i ett annat akvarium länge. Vad skulle kunna avslöjas i ett karantänakvarium som inte debuterat under all den tid (okänd) som de levt i det gamla akvariet?

    Vad med inkoppningen? Jag har fått erbjudande om att låna ett litet 25L akvarium, men jag har inga grejor till det, och inga pengar. Kan jag lika gärna köra med en gammal hink, och successivt hälla i mer av mitt vatten och späda originalvattnet med? Hur lång tid ska jag hålla på med det? Ägaren har inga växter men massor av alger i sitt akvarium efter en alginvasion som kvävt växterna .

    Eller räcker det med att göra som med fiskarna från fiskaffären, låta påsen flyta en kvart och sedan punktera påsen och låta vattnet blanda sig? (Kanske borde jag inte göra så heller, men inget har ännu dött vid inkoppningen. De tetror som dött har levt längst av alla djur i karet, sedan mitten på september.)

    Har jag två guramihannar, eftersom de pussas? Har jag fattat rätt så är det ett "kampbeteende" hos Kyssgurami, som det ju inte rör sig om i det här fallet.

    Riskerar något annat i mitt akvarium att bli fiskmat åt guramisarna, som är större än något jag har nu?

    Tack på förhand
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • imported_n/a
    • December 2004
    • 80

    #2
    Vet inte
    <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
    Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

    <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Tack för ditt svar. Är det nångon mer som inget vet, tveka inte att höra av er! Jag har inte heller något eget liv...
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Det är nog ganska ofarligt att skopa in dem som man gör med nya fiskar. Ska alltid göras när när man inte vet att de kommer från ett kar med samma vattenvärden. Brukar själv inte sticka hål på påsen, utan ta o hälla i en eller två dl av mitt vatten var 10-15nde minut och sedan hälla ut fisken i en håv, alternativt plocka upp den.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Troligen precis det svar jag sökt på en av mina första fråga. Men som man frågar får man svar.

          Hur mycket originalvatten, hur många gånger 2dl av mitt vatten? Typ en liter vatten till en början, och sedan 4x2dl vatten under en timme och därefter flygtur till mitt akvarium?

          Gorbag?
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          • vega
            • July 2004
            • 90

            #6
            När jag flyttade in mina nya fiskar till mitt akvarium lät jag aldrig vattnet från påsen komma i akvariet. Jag blandade de olika vattnen i påsen (stegvis), och håvade sedan i fiskarna. Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att OM det finns sjukdomar i vattnet så undviker man dessa genom att inte blanda i påsens vatten i sitt akvarium. Oavsett om det stämmer eller ej, så gör jag så, för att vara på säkra sidan. Better to be safe than sorry.

            Kommentar

            • Serengeti
              • July 2004
              • 25

              #7
              Hejsan

              Är det så att den nuvarande ägaren har misskött akvariet, med vattenbyten etc? Eller det kan ju inte du veta förstås, jag tänkte på växtdöd och alger och det du beskrev. Alginvasion kan ju drabba den bäste, det behöver ju inte vara misskötsel av karet.

              Det jag tänkte på var att de tre fiskarna successivt kanske har vant sig vid dålig vattenkvalitet/värden och därmed dör när de får komma till välskött akvarium med bra värden. Det är ju lätt hänt. Så förutom att tänka på att få ev. sjukdomar med till ditt vatten från dem, tänk på att det förmodligen inte är så enkelt och snabbt att vänja dem vid ditt rena vatten, om de nu kommer från dåligt vatten.

              Mvh Kicki M

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #8
                Hej och tack Serengeti, och ni andra också. Jag har tänkt på precis samma sak. Om jag fattat saken rätt så har akvariet hamnat lite galet efter flyttar mm. och hamnat i solsken under sommar och höst. Varpå förstås algerna kom som ett brev på posten. Jag tror inte att akvariet varit direkt misskött. Den som haft akvariet är betydligt mer erfaren än mig, å andra sidan vad vet jag. Ett led i kampen mot algerna, har det sagts mig, var att plocka ur alla växter; som blivit helt täckta av alger. Denna kortsiktiga lösning ledde förstås till ny alginvasion, när inget konkurrerade med algerna om alla näringsämnen i karet. Får man kalla ett 350L akvarium för kar, för att återknyta till en gammal diskussion?

                Frågan är om jag ska tacka ja till att låna det gamla 25L akvarium som jag blivit erbjuden, och ställa det i badkaret och koppa in med 2dl i kvarten tills akvariet är fullt. Men hur går det med syressättning och uppvärming?

                Fast om jag häller i 2dl vatten per kvart, från mitt akvarium så hinner kanske inte 3 fiskar kväva varandra. Och jag kan ju tappa i lite ljummet vatten i badkaret utanför så minskar jag väl värmeförlusten? Säg att jag håller på så i 4 timmar. Kanske jag dessutom ska ta det försiktigare i början och slå i 2dl, vänta 1/2 timme slå i 2dl, vänta 1/2 timme till och sedan börja köra med kvart-intervaller?
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • nilssonnet
                  • January 2004
                  • 603

                  #9
                  Jag tycker du utan större problem kan köra med metoden du har haft innan (koppa in dom mha påse i karet) men skippa punkeringen så att du som tidigare nämnt inte häller ut påsvattnet i ditt akvarium utan i avloppet.
                  Na klar!

                  Kommentar

                  • sockerconny
                    • October 2004
                    • 2349

                    #10
                    -FiskÄlskare-
                    Medlem

                    <b>"Vet inte" </b>




                    joad
                    Medlem


                    <b>Tack för ditt svar. Är det nångon mer som inget vet, tveka inte att höra av er! Jag har inte heller något eget liv... </b>

                    ----------------------------------------------------------------------




                    För jäkla roligt alltså!! Bästa kommentaren idag!!!






                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      När jag koppar in brukar jag "kavla" ner kanterna på påsen så att den flyter i akvariet med öppningen uppåt. sen tar man lite vatten i taget från det stora akvariet och skopar över, tills dett är 2/3 akvarievatten i påsen. detta gör jag under ungefär en-1,5 timmars tid. sen sätter jag en håv över en hink, häller vattnet igenom den varpå fisken hamnar i håven och ner i karet med den. (alternativt håvar upp den ur påsen om påsen är bred nog).

                      på det här sättet får man samma temperatur i påsen, och man slipper de skillnader som det blir om amn koppar in i en hink elelr annat akvarium, samtdigt som man inte får misstänkt vatten i sin balja.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • joad
                        • August 2004
                        • 242

                        #12
                        Sockerconny: Med ett schysst järnrör ...

                        Någon som har pejling på guraminas kön, och/eller om de käkar räkor? Jag vet ju inte ens vilken sort Mosaik- eller Marmor-, om ens någon av dem. Men utan att vara Kyss- så pussas de, som sagt.
                        130L
                        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                        Kommentar

                        • sockerconny
                          • October 2004
                          • 2349

                          #13
                          Ursprungligen skickat av joad
                          Sockerconny: Med ett schysst järnrör ...
                          Nu ska vi inte vara såna!! Det var ju skitkul ju!!!
                          Irony makes the world go around you know!!!

                          Kommentar

                          • joad
                            • August 2004
                            • 242

                            #14
                            Eh, ja det var ju riktat till vår fiskälskande vän. Kunde inte låta bli att haka på din signatur för att ge trådkaparen ytterligare en eftersläng. Ironi, som sagt.

                            "And there's nothing wrong with hitting someone when his back is turned."
                            Homer Simpson

                            &lt;EDIT&gt; Men det är möjligt att jag inte riktigt lyckas idag. Jag är hemma, sjuk, med en sjuk två-åring. Så hjärnkapaciteten är väl inte riktigt på max...&lt;/EDIT&gt;
                            130L
                            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                            Kommentar

                            • sockerconny
                              • October 2004
                              • 2349

                              #15
                              ...eeeh, sorry!!

                              Ironisk Men Långsam =sockerconny




                              "I've always wondered if there was a god. And now I know there is -- and it's me."
                              <font size="1">Homer Simpson</font id="size1">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...