Tre dödsfall?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Tre dödsfall?

    Förra söndan flyttade de första fiskarna in. 21 kardinaltetra, 6 otocinclus, 6 pansarmalar och 9 sorgmanteltetra.

    Jag har testat vattnet regelbundet och testerna har visat PH 6.5 och inga nitriter. Så i torsdags flyttade ytterligare en pansarmal och ett par fjärilsciklider in.

    Nu har jag vid flera tillfällen försökt räkna alla (vilket inte är helt lätt) och har inte kunnat se fler än 5 ottosar samtidigt. Inte heller kan jag se fler än 19 kardinaler.

    Jag har inte sett några lik och även om det är både rötter och växter i akvariet börjar jag tro att 2 av kardinalerna och en otto är döda

    Vad kan ha hänt? Enligt testerna är vattnet ok. Har även hört att har de klarat sig i en vecka ska det inte vara några problem.

    Jag känner mig ansvarig och undrar om det är något mer jag borde ha tänkt på?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • mammso
    • August 2004
    • 25

    #2
    Ursprungligen skickat av batski
    Förra söndan flyttade de första fiskarna in. 21 kardinaltetra, 6 otocinclus, 6 pansarmalar och 9 sorgmanteltetra.

    Jag har testat vattnet regelbundet och testerna har visat PH 6.5 och inga nitriter. Så i torsdags flyttade ytterligare en pansarmal och ett par fjärilsciklider in.

    Nu har jag vid flera tillfällen försökt räkna alla (vilket inte är helt lätt) och har inte kunnat se fler än 5 ottosar samtidigt. Inte heller kan jag se fler än 19 kardinaler.

    Jag har inte sett några lik och även om det är både rötter och växter i akvariet börjar jag tro att 2 av kardinalerna och en otto är döda

    Vad kan ha hänt? Enligt testerna är vattnet ok. Har även hört att har de klarat sig i en vecka ska det inte vara några problem.

    Jag känner mig ansvarig och undrar om det är något mer jag borde ha tänkt på?
    Köpte du alla fiskar på en gång? i så fall kan det ha skiftat ph-värde väldigt snabbt och fiskar ska ju vara känsliga för sånt.En gång i veckan köpte jag fisk när jag startade upp och då gick det bra! En fisk har dött för mig.Då tog jag den till fiskaffären eftersom jag såg att det inte stod rätt till (om det fanns nån medicin).Men dem tyckte inte att det såg ut att vara nåt fel. Samma kväll dog den..VARNING för fiskaffärsråd,lita på din magkänsla.Hoppas att dina fiskar mår bra nu. Glömde skriva att max 5 fiskar i veckan ska man köpa har jag hört.
    A-SM

    Kommentar

    • Festae
      • November 2003
      • 41

      #3
      Kardinaler är känsliga, helst när man flyttar dem från ett akvarie till ett annat.
      720 Sydamerika
      375 Victoria
      160 Sällskap
      40 Tomt

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen skickat av mammso
        Köpte du alla fiskar på en gång? i så fall kan det ha skiftat ph-värde väldigt snabbt och fiskar ska ju vara känsliga för sånt.En gång i veckan köpte jag fisk när jag startade upp och då gick det bra! En fisk har dött för mig.Då tog jag den till fiskaffären eftersom jag såg att det inte stod rätt till (om det fanns nån medicin).Men dem tyckte inte att det såg ut att vara nåt fel. Samma kväll dog den..VARNING för fiskaffärsråd,lita på din magkänsla.Hoppas att dina fiskar mår bra nu. Glömde skriva att max 5 fiskar i veckan ska man köpa har jag hört.
        Hej mammso! Akvariet var redan färdigcyklat enligt metoden på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html Och då skall alla fiskar flytta in samtidigt. Annars dör en massa av de bakterierna som man matat under cykeln. Hade det inte funnits någon etablerad bakteriestam borde jag mycket riktigt introducerat fiskarna successivt för att undvika en nitrit-spik. Men jag har inte haft några mätbara nitriter sen fiskarna flyttade in, så det kan väl inte vara det.

        PH låg på 6.5 när de flyttade in och sen dess har jag hållit det runt samma värde med hjälp av Waterlife's PH 6.5-buffer samt små vattenbyten. Så någon stor PH-sänkning har inte skett.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen skickat av Festae
          Kardinaler är känsliga, helst när man flyttar dem från ett akvarie till ett annat.
          Men det är ju hemskt att någon ska dö i flytten

          För ett tag sen räknade jag dock 19/20, så det kan hända att alla (eller nästan alla) fortfarande är vid liv.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hej Batski!

            Eftersom jag har sett dina kardinaler så vet jag att de är små. Jag skulle vilja påstå att de kan vara känsligare pga sin ringa storlek men inte just för att de är kardinaler. Sen, eftersom de är så små, tror jag också att nån stuckit å gömt sig!

            Ottosar kan vara svåra. Där kan det gott hända att nån av dem kolavippat och blivit mat för nån annan fisk. Jag har alltid köpt dem många åt gången och tyvärr så har det ofta varit så att nån inte klarat av flytten och stressen.

            Mvh // Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Hej Lenmar!

              Tack för svaret. I går kaväll såg jag faktiskt alla 6 ottosarna. Så alla lever

              Kardinalerna är svårare att räkna. Men jag hoppas alla är kvar.

              Mvh
              Orolig adoptiv pappa
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...