hur länge transportera fisk i plastpåse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BAX
    • September 2003
    • 2

    hur länge transportera fisk i plastpåse

    Hej,
    detta är kanske en bebisfråga men jag hittade inget vid snabb sökning i arkivet: hur länge kan man ha fiskar i plastpåse vid transport? Jag skall ge bort ancistrusyngel och de verkade lite kinkiga för 2 av 3 dog på väg in till min granne

    Bengt
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Beror väl lite på vad det är för en sorts fisk... hur känsliga de är... beror nog oxå på temperaturen... om det blir för stor skillnad såkan de dö av det...
    jag flyttade 110 mil med mina fiskar... tranporterade dem i fiskpåsar ståendes i en frigolitlåda... så de var nog i påsarna i ca 18 timmar.... 1 dog under transport.... 2 efter...
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tog du vattnet från akvariet? Annars kan det ha varit dödsorsaken.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • imported_n/a
        • December 2004
        • 80

        #4
        MAX 8 timmar tycker jag
        <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
        Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

        <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          MAX 8 timmar tycker jag
          Det tar nog betydligt längre tid vid import av fisk från både Asien och Sydamerika.

          Guy
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Gardener
            • October 2004
            • 136

            #6
            Har de inte ren syrgas i påsarna?

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              hur länge man kan ha dem i påsen vågar jag itne gissa på, det beror väl på vattenkvaliltete från början, om dom har ätit mycket innen (och såldes skitar ner) om dom är aggressiva och har ihjäl varandra osv.

              det jag har varit med om är att man måste ha luft i påsen, fick en firre i en helt vattenfylld påse men jag hajade inte riktigt att det var farligt innan den dog. usch, måste varit en hemsk död.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Maya
                • November 2003
                • 1162

                #8
                När jag flyttade mina fiskar så började jag förbereda 2 dagar innan själva transporten.... vattenbyten i akvariumen... hällde vatten i spannar med vattenberedningsmedel...osv.... när man tänker på att alla fiskar utom 3 klarade flytten så tål de flesta fiskar nog mer än vad man tror.... om de inte klarar att transporten en till grannen så låter det som att antingen har du gjort nått fel... eller så är det nått fel på fisken... de verkar vara oerhört känsliga.... hur stora var de??? juh mindre de är desto känsligare är de väl??
                Mvh M.
                Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                Min hemsida om hoyor & pelargoner

                Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Ursprungligen skickat av -FiskÄlskare-
                  MAX 8 timmar tycker jag
                  det är väl ungefär så länge de flesta skulle rekommendera att man kan ha en slöjstjärt i en skål...
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Lucas_no1

                    #10
                    Vad jag har hört max två timmar och om dom ska va i påse längre ska man tillsätta syrgas.

                    Kommentar

                    • Maya
                      • November 2003
                      • 1162

                      #11
                      finns så mycket som man SKA göra... kolla in den här länken...var den jag förlitade mig på när jag flyttade mina fiskar 110 mil UTAN syrgas

                      http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8909&LOPNR=2

                      Kolla gärna i min dagbok, där har jag skrivit precis hur jag gick tillväga.

                      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/dagbok_visa.asp?NR=1548

                      *Edit* lagt in länkar som jag glömde innan.
                      Mvh M.
                      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                      Min hemsida om hoyor & pelargoner

                      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Intressant länk, fast de har lite knas på sin kemi...

                        Kan nämna att jag har en bekant som höll fisk i plastpåse av typen "breathing bag", dvs en sån som släpper igenom syre och koldioxid, i två veckor. Jag har lite breathing bags, men har inte haft tillfälle att testa dem än.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Breathing bags? Det kanske är såna som används när fiskarna transporteras kors och tvärs över halva jordklotet?

                          Var kan man köpa såna förresten?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Tror inte exportörer investerar i breathing bags, det är inte nödvändigt om man kör med stora påsar, få fiskar, lite vatten, och syrgas i påsen. Jag har själv transporterat fisk i 24 timmar på det sättet.
                            Man kan ytterligare öka "livslängden" med hjälp av pH buffertar, enligt uppgift främst TRIS buffert, så det gissar jag att de som skickar fisk längre än 24 timmar använder. Men jag vet egentligen inte alls hur proffsen gör, utan det är bara en gissning.

                            Jag vann mina påsar i en tävling här på zoopet, så är du intresserad kan du ju maila Kjell och fråga var han fick tag i dem. De finns annars för försäljning bl.a. på Akvarielagret, och biologi/kemifirmor kan ha.

                            Annars är det, kemiskt sett, rätt fascinerande grejor som händer under transport. Det är inte alls så enkelt som att bara syret tar slut.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...