Guldfiskskål & kamphane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Guldfiskskål & kamphane?

    Hej! Jag funderar nu på att flytta min kamphane till en guldfiskskål för att han inte går ihop med guppihanarna... men eftersom "Alla" säger att det är djurplågeri att sätta honom i en skål så vet jag ej vad jag ska göra med honom... Kanske avliva!? ligger som ett skal om mig... men om ni nu skulle gå med på en guldfiskskål vad behövs i/till den?
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Det finns små akvarier som är rätt billiga och inte är lika små som fiskskålar. Ett sånt skulle vara en bättre lösning.

    Omplacering är en konstruktivare lösning än döden... Man kan sätta en annons på Zoopets "Annonsbörs". Det är säkert flera som skulle kunna tänka sig adoptera en kampfisk.

    Själv har jag 9 adopterade sorgmanteltetra som verkar trivas finfint i mitt akvarium
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #3
      Hej!

      Jag tycker inte att det är så farligt att ha en kampfiskhane i en skål, förutsatt att skålen inte är för liten förståss!

      Till den och i den behövs det vanliga... belysning, grus, kanske en liten rot och någon växt som fisken kan gömma sig i. Men det absolut viktigaste är täta vattenbyten 30-50% ungefär varannan dag.

      Det är mycket möjligt att vissa inte kommer att tycka som jag, men jag skulle göra så utan dåligt samvete.
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • sammy
        • March 2004
        • 282

        #4
        Glömde skriva att ett bra tips på växt är en Anubiaplanta, den klarar sig fint med "dålig" belysning och "kallt" vatten.
        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
        54 l. Fiskhotell

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Tack så jättemycket för ditt svar! Nu kanske jag kan få honom att stanna och gå med ett bra samvete utan att behöva veta att jag tog livet av den bara för att.....

          Men hur fixar man belysningen?

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            skrivbordslampa?
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Eller också så finns det tillräckligt med ljus i rummet!??

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Tänk på att kampfisken ska ha det varmt minst 25 grader. Så du måste knöla ner en värmare i skålen. Annars tycker jag det är ok att ha den där.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Så hur trycker jag ner doppvärmaren däri?

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Ingen aning...vet ej om det finns små doppvärmare? Värmekabel har jag hört att det finns...Hur många liter är skålen?
                    Annars kan du ju ha guppy?
                    Fast jag håller med att en kampfisk är finare.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • sammy
                      • March 2004
                      • 282

                      #11
                      Om du ställer skålen på en inte allt för kall plats, och dessutom har en lampa nära så bör temperaturen lätt hamna på 25 grader eller mer.
                      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                      54 l. Fiskhotell

                      Kommentar

                      • FinaFisken
                        • March 2004
                        • 184

                        #12
                        det finns små doppvärmare som går att bara knöla ner i skålen utan problem.
                        =)

                        Kommentar

                        • kevlargirl
                          • May 2003
                          • 205

                          #13
                          Ett litet plastterrarium på 30 liter går inte på mer än 200 kr. Glödlampsramp till det går på 200 också, sen är det mesta fixat...

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • December 2004
                            • 80

                            #14
                            <font color="black">Jag tycker att du skall köpa en sån liten plastkar till din kampfiskar. Här i Södertälje på djuraffärn har det en liten ca 5dl akvariepaket med Grus & Plastväxt som är till Kampfiskhana.
                            Mycket billig! Bara 129kr..</font id="black">
                            <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                            Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                            <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                            Kommentar

                            • Amalia
                              • October 2004
                              • 601

                              #15
                              Om man har en vanlig skrivbordslampa, så blir det nog 25 grader. Men lågenergilampor blir de kallare.
                              /Amalia
                              1 Kampfisk
                              1 Otto

                              Kommentar

                              Arbetssätt...