Vilka fiskar i ett 63L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Apollo
    • December 2004
    • 34

    Vilka fiskar i ett 63L?

    Har tänkt köpa mig ett 63l akvarium med pump, håv, lyse (täckt kåpa) termometer och foder för 600kr nytt. Är det ett bra pris?

    Ska ha neontetror till att börja med har jag tänkt, eller finns det några andra stimfiskar som är bra att ha i början?
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ett 60L akvarium är inte så stort. Så jag skulle nog bara ha 1 art av utpräglade stimfiskar i ett litet större stim, än flera olika arter och mindre stim. Det blir både snyggare och trevligare för fiskarna.

    Om jag vore dig skulle jag istället försöka hitta ett akvarium på minst 100 liter. Det blir lättare att sköta och du får mindre problem. Dessutom är det både snyggare, roligare och du blir inte lika begränsad.

    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Det var nog inte det Apollo ville höra.

      ja, det är en rätt bra pris.
      ja, det är lite knepigare med ett mindre kar, elelr kan vara.
      stimfiskar finns det många, kolla fiskbeskrivningarna på zoopet, vad som trivs i 60 literskar. jag skulle tro att snäcklekare kan vara trevligt. lite intressantare än neontetror.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Apollo
        • December 2004
        • 34

        #4
        Köpte akvariet idag. Går det bra att lägga i Biltemas blästersand + en bakgrund (BTN kopia fast billigare) och några växter och ha det ståendes i en vecka och sedan lägga i fisk? Eller behöver jag något vattenpreparat?

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          man behöver inte vänta så länge med införandet av fisk... du kan vänta tills tempen stabiliserats och sen köpa FÅ fiskar i början...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Kranvattnet innehåller klor, som är skadligt för fiskarna, så Aqutan (eller något liknande preparat som neutraliserar klor) bör du ha i från början och även vid varje vattenbyte.

            I fall du ska cykla akvariet med fiskar i bör du även tillsätta Nitrivec. Börja sen med väldigt få fiskar åt gången. Köp en nitrit-test och kolla nitrithalten regelbundet (helst varje dag - det kan ta flera månader att cykla ett akvarium med fiskar i). En nitrit-spik i ett nystartat akvarium är nog den vanligaste orsaken till att fiskar dör i akvarier runt om i världen.

            Själv cycklade jag mitt akvarium helt utan fiskar, enligt metoden som beskrivs på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html Fast jag är medveten om att denna metod inte är så vanlig i Sverige.

            Hur som helst bör man känna till denna process med ammoniak -> nitrit -> nitrat och vad den innebär för fiskarna.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • imported_n/a
              • December 2004
              • 80

              #7
              <font color="pink">600kr är ett jättebra pris.</font id="pink">
              <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
              Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

              <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

              Kommentar

              • pambama
                • November 2004
                • 106

                #8
                annars kan du ju ha några guppysar? lr varför inte några kardinaltetror och kanske några pasarmalar (minst 5 st) och jag har läst att det går bra att ha bitemas blästersan.....?
                Johan
                min zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315381
                http://umea.akvarieforening.se (heter där johan_umeå )

                Kommentar

                • tanna
                  • November 2004
                  • 9

                  #9
                  Jag tycker du skall titta lite på fiskar med diskreta färger, de ser mycket snyggare ut faktiskt i ett akvarium, för de ser mer "naturliga" ut enligt mig. Stim är snyggt, har också runt 60l och då blir även små fiskar stora så köp de minsta du kan hitta för att de skall se extra snyggt ut. Köp inget nitrittest, eller pH test för den delen. De är jättedyra och zooaffärerna tjänar mycket på vår oro och okunskap. pH papper eller BTB som jag misstänker att pH testerna på djuraffärena består av är billiga och du kan säkert lätt hitta dem i tex järnaffärer eller större varuhus. Nitrit-testen kan du nog lätt kolla upp. Det enda testämnet är ättika 20% kan du köpa överallt. Det andra kan du fråga någon kemikunnig person om. Det är säkert ett salt av något slag som fungerar som indikator men med regelbunda vattenbyten och sparsam matning borde du inte få dessa berycktade nitritspikar. Var bara försiktig med att introducera många fiskar åtgången. Början med 3-6 de första veckorna sedan kan du köpa fler.

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Papperstester är urusla. Inte värt det papper de är gjorda av. De visar i vissa fall (speciellt för Nitrit och Nitrat) helt fel i minsdt 95% av fallen.

                    Bättre köpa vätsketester. De visar betydligt riktigare värden (även om de kan visa fel för Nitrit och Nitrat om de blir för gamla).

                    Vad du kan behöva är pH (omfånget ca 6,0-7,0grader) och Nitrit. De andra behöver man normalt inte (dvs ej gH, kH och Nitrat). I vart fall inte i början. Testerna är inte så dyra, om du slår ut de på antalet tester som du kan göra med dem.

                    Nitritet behöver du mäta några ggr i veckan under de första 4 månaderna. Sedan så kommer vattenvärdena att vara stabila om du byter ca 40-50% av vattnet en gång i veckan.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Håller med jackson. Köp riktiga tester istället för att mixtra med otillförlittliga hemgjorda sådana. Men köp inga papperstester (också så kallade dopptester), utan köp vätsketester istället. JBL är ett bra märke. Testerna räcker länge.

                      Lämpliga PH-värden kan faktiskt varjera mellan ca 5.5 och 8 beroende på fiskart. Därför bör man välja arter som trivs med någorlunda liknande PH-värden och temperatur. Kolla på Zoopet under "Fiskar". Där hittar du information om många olika arter.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • FinaFisken
                        • March 2004
                        • 184

                        #12
                        600 kr är rätt billigt , om karet är nytt .. ett stim neontetror (6-10 st) räcker nog i ett så litet kar , och kanske ett par guppy :s eller platy : s
                        =)

                        Kommentar

                        • pambama
                          • November 2004
                          • 106

                          #13
                          jag tycker då att du borde köpa kardinal tetra...

                          dom tycker jag är finare :P
                          Johan
                          min zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315381
                          http://umea.akvarieforening.se (heter där johan_umeå )

                          Kommentar

                          Arbetssätt...