Frågor ang. kampfisk, molly, mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    Frågor ang. kampfisk, molly, mm

    Jag har en kampfiskhane. Han bor just nu ensam i sitt akvarium och har gjort det i några månader. Nu vill jag utöka, gärna med blackmolly bl.a., och har därför en hel del frågor.

    Kampfisken är det viktigaste för mig, så det som inte fungerar med honom vill jag inte ha. Alternativ att ta bort kampfisken existerar alltså inte.

    Kan också tillägga att Jag har hellre få fiskar i mitt akvarium än många.

    1. Kommer min kampis att reagera taskigt mot nya fiskar, pga att han är van vid att vara själv och ser akvariet som 'sitt' och ingen annans?

    2. I djuraffärer har jag sett blackmolly och kampfisk gå ihop. Fungerar det även på längre sikt, eller är mollisarnas fladdriga bakfenor för frestande för kampisen?

    3. Jag har läst att blackmollys vill ha salt tillsatt i vattnet. Är det en nödvändighet? Jag har ju även läst att man helst inte ska tillsätta salt i akvarium, utom vid sjukdom. Om jag nu måste ha salt i för mollysarnas skull, hur påverkar det då kampfisken? Jag vill ju inte att saltet inte ska bita om han en dag skulle bli sjuk...

    4. Jag har läst att blackmolly är delvis stimfisk. Vad menas med delvis? Hur många är det lägsta antal man kan ha för att mollysarna ska trivas?

    5. Hur många är det lägsta antal neontetror man kan ha för att de ska trivas?

    6. Min fästman vill gärna ha en liten firre i mitt akvarium också, en som han kan ha som sin egen. Finns det någon söt en som fungerar i ett mindre akvarium, som inte har ngt emot att vara själv, och som fungerar tillsammans med kampfisk, blackmolly eller neontetror.

    7. Förslag på andra fiskar (både stim och ickestim) som fungerar bra med kampfisk?

    MYCKET TACKSAM för alla svar jag kan få! Det känns som om jag hellre hör mig för här, istället för att fråga på djuraffär, eftersom de inte verkar ha så himla bra koll alla gånger.
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    #2
    Jag kan inte svara på allt, men jag har en kampfiskhanne som bor ihop med ett stim Neontetror, några Dalmatinermollies, Zebra botior och Golden ciklider.Ciklliderna är nya, men det funkar bra ändå. Min kampis reagerar inte på Mollystjärtarna.

    Tror att olika hannar reagerar olika på andra fiskar. Möjligt att dom vill ha litet revir runt sig. Prova med några Mollies först. Dom är ändå snabbare än honom. Jag hade från början 2 Molliehannar och 4 honor, men hannarna bråkade så mycket att en fick en infektion och svullet öga och fick avlivas. Vill man inte ha en massa yngel så satsa på bara honor. Jag gav bort min sista hanne, för han var jämt på honorna. Vill inte ha överbefolkat..

    Neontetror bör man ha minst 10 st för ett stim. Jag har 20 st. Platys har funkat bra också att ha ihop med min kampis. Han är väldigt snäll o nyfiken. Igår byggde han skumbo för första gången.. Konstigt nog köpte jag tre honor som flyttade in i de mindre karet. Undrar om han vet.. Dom är ju väldigt personliga, kampfiskarna.

    mvh Drakulla

    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

    Kommentar

    • jenniee
      • December 2004
      • 18

      #3

      <font size="4"></font id="size4"><font color="blue"></font id="blue"><font face="Verdana"></font id="Verdana">
      jag hadde själv en kampfisk hane men några få neonteteror sedan öpte jag 3 dalmatin fiskar( blandning mellan black molly och silver molly ) gick jätte bra först jaga han bortom och gjorde sig stor nu är hat jätte tråvlig mot dom.
      ju mer jag får svar på ju mer måste jag fråga

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Vad jag förstått behöver black molly salt i vattnet för att de i det vilda lever i bräckvatten. Det saltet som bör tillsättas är INTE Ektozon salt (det saltet som tillsätts vid sjukdom), utan samma salt som används i saltvattensakvarium.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • imported_n/a
          • December 2004
          • 80

          #5
          Ha Kampfisken ensam tycker jag.
          <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
          Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

          <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

          Kommentar

          • vega
            • July 2004
            • 90

            #6
            Drakulla - tack så mycket för ditt svar! Det blev Platys tillslut, och de verkar fungera väldigt bra tillsammans.

            jenniee - Min kampfisk gjorde precis samma sak mot Platysarna. Han spände upp sig någon timme, men sen verkade han tröttna och lade av.

            batski - Aha! Tack så mycket för ditt svar! Så bra att det inte är samma typ av salt

            FiskÄlskare - Kan du motivera ditt svar? Av vilken anledning ska jag bara ha en kampfisk och inget mer?

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              lyssna inte på "fiskälskare". han hon ahr en otrevlig vana att svara på inlägg utan att tänka efter riktigt. dessutom skulle jag aldrig ta emot råd från någon som har slöjstjärt i guldfiskskål, att det är olämpligt borde väl i det närmaste vara en naturlag nu...

              om du vill ha en fisk som din sambo kan ha som "sin" kasnke du skulle kunna titta på kuhliiålen?, den är enligt beskrvingen ensling och snäll, desutopm är den mest kvälls- och nattaktvi så den borde väl inte störa kampfiskhanen. hur stort är ditt akvarium?
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • vega
                • July 2004
                • 90

                #8
                Nils - Aha, jag misstänkte nästan att "fiskälskare" var en bråkstake. Jag reagerade också kraftigt på slöjstjärten i skålen. Känns inte som att man kan ta råd seriöst från ngn som inte ens tar hand om sin egen fisk.

                Ang. kuhlii-ålen: Väldigt vackert djur! Lite för stor för att få plats i mitt akvarium nu, utan att det blir överbefolkat, men definitivt något jag ska komma ihåg att titta närmare på när jag skaffar större akvarium. Kvälls- och nattaktiv låter helt perfekt eftersom det är då jag själv är vaken. Tack för tipset!

                Kommentar

                Arbetssätt...