för litet kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    för litet kar?

    jag har ett akvarie på 160 liter. däri har jag ett par gurami ´s , två fengäddor och en påfågelciklid, påfågeln köpte jag i somras , men han har växt rejält sedan dess. han verkar trivas i akvariet och äter mycket. vi ger honom mygglarver, botten-tabletter och flingfoder. men problemet är att han äter upp maten för dom andra fiskarna. det spelar ingen roll hur mycket mat man slänger i , han är där och käkar upp ALLT som kommer i hans väg. vi har nu funderat på att sälja honom till en akvariebutik . men vi komemr att sakna honom rejält och vi har även funderat på att köpa ett större begagnat akvarie . fick nys om ett på 4.000 liter med tillbehör (pumpar , belysning osv) , för 4.000 kr. som vi KANSKE ska köpa så småningom . eller så köper vi väl ett annat beg. kar på minst 500 L. men eftersom att vi har så få fiskar i 160 l karet , klarar han sig där? kommer han att växa mer? han är CA 10-15 cm just nu.

    tacksam för svar/ Finafisken =)
    =)
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du måste ställa dig frågan om ditt mål med hobbyn är att fiskarna skall klara sig eller om det är att de skall må bra. Jag tycker att en död fisk är bättre än en som "klarar sig".

    Visst kan din påfågel gå kvar ett tag, men förr eller senare måste du i vilket fall antingen göra dig av med den eller köpa större kar. Är det inte lika bra att göra det så fort som möjligt då?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Innan jag tycker man kan avge kommentarer tycker jag att du bör ange storleken på fiskarna.
      Rekommendationerna på zoopet gäller fullvuxna fiskar - och inget annat...
      Något som inte alltid uppfattas av de som läser dem...
      Det är skillnad på en 5 cm Oscar och en 35 cm Oscar till exempel
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Du måste även tänka på de andra fiskarna som inte får nån mat. I ett större akvarium kanske du skulle kunna mata påfågeln i ena hörnet och medans han är upptagen mata de andra i det andra hörnet... Plus att alla fiskar skulle må bättre i ett större akvarium.

        Eller så kan du omplacera honom/henne. Det går att lägga in en annons på Zoopet's "Annonsbörs".

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • FinaFisken
          • March 2004
          • 184

          #5
          tack för svaren ! jag funderar på att köpa ett 540 L kar , som dom bara ska ha 1.000 kr för , med alla tillbehör , såsåom bänk , pumpar etc. men karet behöver silikonas om , eftersom att det är en spricka i det. en som jobbar på akvariecenter här i Luleå skulle nog kunna silikona om det åt oss , men hur mycket kan det kosta då? :S
          =)

          Kommentar

          • patrick
            • November 2003
            • 178

            #6
            Jag tror du ska köpa större kar för snart har påfågelcikliden xäxt urkaret.
            Patrick

            Kommentar

            Arbetssätt...