smutsigt akvarium? algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    smutsigt akvarium? algätare?

    har till sist efter många turer o många döda fiskar lyckats få ordning på mitt akvarium (tror jag). har nu bara 2 tetror i mitt 63-liters akvarium.
    byter ca 1/2 av vattnet varannan vecka. men nu till frågan: fiskarna överlever men mina växter är svarta av smuts, ser ut som om de ruttnar men gnuggár man åker det av. hur ska jag få det fräshare? är lite rädd för att ändra på nåt nu när fiskarna överlever.
    funderar oxå på att skaffa algätare men det verkar vara svårt att hitta nån som trivs i så litet akvarium. Nån som vet?
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    #2
    Antenn-mal skulle funka bra. Iaf den som mankunde köpa i Uppsala på akvariehobby. Den blev ca 10 cm som fullvuxen. SÅ en sån passar nog bra!

    VAd e de för tetror som du har?
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto

    Kommentar

    • embliz
      • October 2004
      • 88

      #3
      Jag fick nyligen tipset om att skaffa nån snabbväxande växt. Jag hade ingen aning, men de är enl. vad han sa, konkurrenter till alger om näringen i vattnet.

      Mina växter ser också lite taskiga ut, inte enbart för mina mollys tuggar på dem..

      Det är rätt svårt att veta vem man ska lyssna på.. Så jag försöker testa mig fram så gott det går, i denna djungel. Jag har ett gro-luxrör + växtnäring till mitt 69 liters kar.

      Köpte fler växter igår, får se om det blir nån förändring..
      1+1=3

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Är "smutsen" lätt att få bort kan det vara Kalkalger, vilket tyder på dålig belysning. Ja det stämmer att snabbväxande växter är bra för att motverka alger.

        Bra algätare är Blackmolly eller Siameser.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • holi
          • February 2004
          • 41

          #5
          har kardinaltetror. smutsen är ganska lätt att få bort, som sagt: gnugga halvhårt så åker den av o lägger sig på bladen under...men är detta alger eller bara smuts?
          mina växter som jag her nu vrkar ganska snabbväxnde o jag vill helst inte plantera in fler...

          Kommentar

          • Helge_
            • December 2004
            • 14

            #6
            Jag har haft problem med alger i mitt 300l i drygt ett år.
            Köpte 2 stycken algätande malar (ser ut som pleco men vet inte exakt)
            Svarta är dem med vita prickar.
            Dem käkade rent på två dygn och vips har jag inget problem längre.
            Jag tror nog att du kan ha såna malar i ett 63l utan problem. Han i affären hade ett par i varje akvarium just för att slippa alger.

            /Olof

            Kommentar

            • holi
              • February 2004
              • 41

              #7
              Tack, men hade faktisky en dvart mal med vita prickar för ett tag sen, behöver ju inte vara sammma som din men den dog efter ett tag. ska kanske oxå fråga om man behöver speciellt algätarfoder, eller blev jag lurad av affärn?

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                malar behöver stödmatas så det är bra med exempelvis algtabletter...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  konkurrenter till alger om näringen i vattnet.
                  Alger klarar långt lägre näringsnivåer i vattnet än vad växterna gör.

                  Anledningen att alger försvinner när man har en massa välmående och välväxande växter är att växterna har all näring dom behöver och därmed skapar en väldigt stabil miljö i akvariet. Eller rättare sagt: För att få växter att trivas krävs en stabil tillgång till alla näringsämnen och vid stabila förhållanden slutar alger producera sporer.

                  Har man växter som har alger på sig tyder det snarare på att något näringsämne fattas i vattnet och att växterna därför inte kan fotosyntetisera normalt.

                  Skaffar man snabbväxande växter om man redan har sorgliga växter kommer näringsnivåerna bli ännu lägre vilket gör att bara algerna kan växa.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...