Paronhajar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maddea
    • December 2004
    • 2

    Paronhajar

    startade ett akvarium för två veckor sedan, och ett par dagar efter jag startat upp det så köpte jag fiskar, men mitt problem är nu att paronhajarna dör, två st. har dött på 4 dagar. är det någon som vet varför, jag är verkligen nybörjare på detta och läser mig till det mesta.
    mvh madde
  • ch1mpy
    • March 2004
    • 151

    #2
    Efter vad jag förstått är paroonhajen är en fisk som är väldigt lätt stressad och dessutom är väldigt känslig för transporter.

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Hur stort akvarie har du, madde?

      Kommentar

      • ch1mpy
        • March 2004
        • 151

        #4
        Se denna tråd för mer information om det jag talade om

        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34272&SearchTerms=paron

        Kommentar

        • rennicke
          • November 2003
          • 335

          #5
          Ursprungligen skickat av maddea
          startade ett akvarium för två veckor sedan, och ett par dagar efter jag startat upp det så köpte jag fiskar, men mitt problem är nu att paronhajarna dör, två st. har dött på 4 dagar. är det någon som vet varför, jag är verkligen nybörjare på detta och läser mig till det mesta.
          mvh madde
          Paroonhajen är desvärre ingen bra nybörjarfisk (eller bra akvariefisk öht). Den ser dåligt, är känslig för dåligt vatten, hastiga vattenbyten och den är oerhört lättstressad. Dessutom blir den mycket stor, över tre meter. Även ett akvarium på 1000 liter växer den ur mycket snabbt.

          Jag har själv, för många år sen, haft paroonhaj. Jag visste inte mycket om fisken och den dog efter bara ett par dagar.

          Mitt förslag är att du börjar med en betydligt lättare fisk så borde den klara sig.

          Anledningen till att de dog kan vara många, bland annat det jag skrev ovan. Koppade du in fiskarna ordentligt? Har du några andra fiskar i som kan ha stressat dessa malar, som det egentligen är?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


          Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

          Kommentar

          • maddea
            • December 2004
            • 2

            #6
            akvariumet är 250 liter, glömde även att skriva att jag har ciklider oxå, men de ser ut att må bra, paronhajarna har även fått vitaprick och jag har köpt medecin till dem och även så köpte jag idag nitrit test och ph test, det visade att ph var 8,0 och nitrit var 1,6 så nu har jag ju yterligare ett problem...
            sen så vet jag att de blir stora, ska skaffa ett stort när vi flyttar i mars.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              ska skaffa ett stort när vi flyttar i mars.
              Låter bra allt under 3.000 liter är olämpligt, men helst bör de ha ännu större.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...