kan jag få inavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snygging_
    • December 2004
    • 2

    kan jag få inavel?

    jag har fått yngel i mitt akvarium och de växer och frodas, ca 12 st från Xiphophorus maculatus / Platy tror jag den heter.
    Nu till min fråga när de blir större och börjar pippa, kan det bli inavel då? bör jag försöka sälja dem för att förhindra detta , till t.ex. detta forum eller akvariehandlare?
  • rindberg
    • March 2004
    • 196

    #2
    Ursprungligen skickat av snygging_
    jag har fått yngel i mitt akvarium och de växer och frodas, ca 12 st från Xiphophorus maculatus / Platy tror jag den heter.
    Nu till min fråga när de blir större och börjar pippa, kan det bli inavel då? bör jag försöka sälja dem för att förhindra detta , till t.ex. detta forum eller akvariehandlare?
    Jo visst kan det! Tror det blir svårt att sälja till nå akvariehandlare, möjligen att dom taremot. Det finns en annonsbörs på den här sidan där kan du frösöka sälja dom.

    När dom blir större och börjar föröka sig så kan det nog vara vettigt att försöka få in nytt blod om man säger så, bli av med några och skaffa nya så att det inte blir just för mycket inavel.
    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag har faktiskt hört att akvarieaffärer kan ta emot i fall de känner en och vet att man är seriös.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Om man tänker efter så är risken för inavel tämligen stor redan från början. Ofta är den fisk du köper i affären från samma kull och så vidare. Men inavel är kanske inte alltid så farligt. Här en jättebra tråd på svenska om detta:
        http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8732
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...