Biostarter - funkar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Biostarter - funkar det?

    Hej,

    igår installerade jag äntligen mitt första kar (54liter). Jag köpte idag Seras nitrivec biostarter i förhoppningen att inte behöver vänta sååååå länge för att kunna släppa in de första fiskarna. I affären sa de att det funkar bra och jag skulle kunna släppa in de första imorgon om jag tillsätter biostartern idag.

    Nu undrar jag: Stämmer det? Eller måste jag tar mig genom de 2 eller 3 veckorna innan det är dags?!

    Hejhopp. ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Jag hade nog väntat minst fem dagar ändå. Plantera växterna så länge istället..

    Kommentar

    • M.W
      • November 2002
      • 393

      #3
      Varför vänta? Vattnet blir inte bättre av det, har vattnet rätt temp så kan man släppa i en/ett par tåliga fiskar. Vad ska bakterierna annars leva av innan fiskarna kommer?
      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

      Min blog
      PlantSwap

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Tack Robot - jag skall inte ha några plantor - bara sten och snäckskal för 3 eller 4 snäckciklider

        Tack M.W - jag trodde att man "matar" bakterierna med vanlig fiskmat sålänge det inte finns några fiskar i karet

        Några fler expertråd/tips?

        Hejhopp. ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #5
          Det går att mata med fiskmat, fast är det inte "roligare" om maten går igenom fiskarna först. Känns lite avigt att mata ett tomt kar
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            Det som finns i sånna "Biostarter" är näringen till dom nyttiga bakterierna. Inte skulle nedbrytningsbakterier överleva i månader i en flaska i butiken??
            Dom nyttiga bakterierna kommer med fiskarna, ja eller i deras avföring..

            Kommentar

            • Edlund
              • September 2004
              • 330

              #7
              Släng i massa fiskbajs i pumpen.

              Kommentar

              Arbetssätt...