För nära braskaminen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    För nära braskaminen?

    Mitt akvarium sprack i tisdags (30 nov) och fick då "låna" ett kar av mammas arbetskamrat. Jag ställde då inte in karet hos mig eftersom det skulle komma någon och kolla om det blivit någon vattenskada.
    Karet placerades då i vardagsrummet brevid braskaminen.
    Jag undar då om vatten kan bli varmare när vi eldar? Eller påverkas inte karet av det?
    Till er som orkar kolla så har jag laddat upp en bild på min zoon som visar hur nära braskaminen som karet står.
    Hoppas att någon kan ge mig svar på detta! : )

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=140791
    Bilden är placerad i albumet "Nya karet (40 l)"
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    #2
    blit luften varmare än akvariet stiger också tempen däri
    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Har du ingen termometer i karet för att bedömma någon temp. höjning när ni eldar?
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Roger O
        • May 2004
        • 83

        #4
        tror att det står alldeles för nära

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Tja, det är som att ha akvariet ståendwe i närheten av ett element.. det blir givetvis varmare.. Om du i nuläget behöver en termostatdriven värmare, kan du nog sluta använda den. Men beroende på hur ni eldar "behagligt" i rummet, eller som när jag går igång, överdrivet, och allt i närheten glöder, borde det vara lungt. Akvariet blir ju inte varmare än rumet du har det i. man brukar tycka att det blir "jobbigt" varmt när det passerar 25 grader, så det borde inte va några problem.. annars får du byta en skvätt vatten "då o då".

          Lycka till.
          B!

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Du kan sätta aluminiumfolie på akvariets gavel om kaminen blir för varm, då är det helt riskfritt.

            Men det såg ut att vara kakel på kaminens sida mot akvariet och den blir väl inte så varm? Dessutom såg det ut att vara en 47-48 cm mellanrum så jag tror det klarar sig utan problem.

            Testa och ha almuminiumfolie i beredskap!

            Kommentar

            Arbetssätt...