Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heman
    • October 2004
    • 17

    Hur många fiskar?

    Hej,
    Jag har en fråga angående antalet fiskar man kan ha i ett akvarium.
    Enligt en artikel här på zoopet.com så kan man beräkna antalet fiskar man kan ha ett akvarium enligt en modell där man räknar hur många liter varje fisk behöver. Jag har märkt att inte många följer dessa regler till punkt och pricka. Kan detta bero på att information är lite förlegad? Så till min huvudfråga.
    Jag har ett 90liters akvarium med 15 neontetror (75liter), 2 svärdbärare (50liter), 2 kakaduaciklid (20liter) och 2 ancistrus (50liter). Detta blir totalt 195 liter. Dock fungerar detta väldigt bra, alla fiskar ser ut att må bra osv. Jag undrar ifall jag skulle ha i kanske 5-10 neontetror till?
    /Henrik
  • niclas89
    • October 2004
    • 228

    #2
    vad är det för modell du har? Någon sida du kan länka till Jag är också osäker på hur många fiskar jag kan ha
    flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

    Kommentar

    • Mysaan
      • November 2004
      • 138

      #3
      Jag har fått lära mig att man ska ha 1 cm fisk per liter vatten. Då ska man dessutom räkna på hur stor de blir när de är fullvuxna. Shälv har jag aningens för många fiskar och du verkar enligt den metoden ha alldeles för många så jag skulle inte rekommendera dig att köpa fler.
      www.mysaan.net Smycken för alla

      Kommentar

      • patrick
        • November 2003
        • 178

        #4
        1 liter per cm fisk
        Patrick

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          ta inte in fler firrar i karet
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Bättre att byta upp sig till ett större akvarium.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Iit_mutt
              • November 2004
              • 449

              #7
              Det här med 1cm fisk=1l vatten och sen räkna på fullvuxna fiskar. Ex.vis Black Molly, den anges här bli 10cm..jag kan utan tvivel säga att ajg ALDRIG sett en black molly på 10cm. Men visst, det borde iofs vara bra att använda som "riktmärken".

              Och ptja, för att "låna" tråden lite smått; hur ÄR det? Växer fiskarna efter utrymmet? Dvs om jag har ett yngel av någon fisk som fullvuxen ska bli 25cm i ett 400L-kar men bara har ett 250L..blir den sina 25cm iaf? Har nämligen för mig att jag hört ett par "väl insatta" säga att fiskar växer efter karet. Mer av ren nyfikenhet jag undrar.
              Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

              Kommentar

              • join4t
                • October 2003
                • 854

                #8
                Jag tror att fiskar som hålls i för små akvarier kan växa till sin fulla storlek (beroende på artosv) MEN de kan nog även avstanna men då inte pga nån genetisk kodning utan mer av depression (minskad matlusta) eller att de blir stressade och kroppen inte tar tillvara på maten ordentligt.
                "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                Kommentar

                • holi
                  • February 2004
                  • 41

                  #9
                  detta med en liter per cm fisk, gäller de oxå för algätare?

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    1 cm reglen är ingen allmäntgällande regel. Det finns ingen som helst substans bakom den formeln utan den är bara ett riktmärken för nybörjare. Om du vill räkna in algätare eller inte är upp till dig, om du vill räkna yngelstorlek, ungfiskstorlek eller vuxenfiskstorlek är upp till dig.

                    Ju mer fiskar du har desto mer skötsel krävs. Gränsen för vad som är möjligt ligger många gånger högre än vid 1 cm fisk/liter vatten.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Och tvärt om, har man väldigt få fiskar blir problemen inte så många heller (oftast). Akvariet funkar bättre, vattnet håller sig fräschare (men man gör sina vattenbyten varje vecka ändå) och framför allt så slammar inte filtren igen. Det här gäller mindre kar. Det är ju ofta dom som folk stoppar ner för mycket fisk i. Men det finns ju alltid undantag. Men ju mindre kar och ju mer fisk desto mer och noggrannare skötsel krävs.
                      Det här är bara vad jag märkt med mina kar, inget "måste" alltså.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #12
                        1 liter per cm fisk är en underlig tumregel. En fullvuxen påfågelsciklid i ett 40-liters? Nja...
                        mvh Daniel
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        Arbetssätt...