Skalaryngel - HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Atlantis
    • May 2004
    • 11

    Skalaryngel - HJÄLP!

    För en tid sedan lade mitt skalarpar rom, men den försvann och jag trodde att antinge de själva eller mina två malar hade haft kalas. Men idag upptäckte jag att ett av mina växtblad kryllade av yngel och skalarerna vaktar dessa intensivt. Jag känner mig verkligen som bambi på hal is och har ingen aning om vad jag ska göra. Sånär som på två malar är dessa skalarer numera ensamma i akvariet, då de två andra skalarer som jag ochså hade har dött.
    Är det någon som kan hjälpa mig? Jag är rätt säker på att skalarparet själva kan ta hand om sina yngel, (såvidare de inte får för sig att ära upp dem, om det nu kan ske?) men min oro är för malarna. Kan jag lita på att skalarerna själva kan se till att dessa inte tar sig ett skrovmål, eller behöver jag flytta malarna tills ynglen växt till sig.
    SNÄLLA HJÄLP MIG!
    Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
    För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    ta det lugnt, om det é första gången dom har frisimmande yngel så blir dom nog mat åt föräldrarna, malarna är inget bekymmer...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      Vänta och se, de kanske lyckas? Om du inte sett det förr hade de kanske "smygövat"? Och i annat fall så är detta bara övning för nästa gång. Kanske lite tråkigt, men så är det. Hoppas du får ett par överlevare

      Lycka till!
      Black Molly

      Kommentar

      • Magnus W
        • March 2003
        • 247

        #4
        Instämmer med föregående.
        Låt dom hållas. Förr eller senare så lär dom sig, och det är det coolaste som finns att se ett par ciklidföräldrar pyssla om sina småttingar. Mycket coolare än om man håvar upp ynglen och föder upp dom i ett yngelakvarium. Sätt en nattlampa så att föräldrarna kan se ifall malarna kommer och försöker störa. Bara en svag lampa, så att det inte är helt kolsvart om natten.

        -- MW
        Plats här för fyndig signatur

        Kommentar

        • Atlantis
          • May 2004
          • 11

          #5
          Det tycker jag också, kan sitta i timmar och bara titta på dem. Mina har yngelen på ett växtblad men ibland tar sig ett yngel sig en liten rymmare och då är mamma eller pappa snabbt där och fångar in den och tar tillbaka den till de andra. =)

          Jag lät ljuset vara tänt inatt så att fiskarna skulle kunna hålla koll på malarna och det verkar ha fungerat. Ynglen frodas och föräldrarna är mer upptagna än någonsin att se efter dem.
          Hur lång tid tar det innan de blir stora nog att klara sig själva och vad gör jag då? flyttar jag dem till ett annat akvarie eller säljer dem?
          Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
          För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?

          Kommentar

          • patrick
            • November 2003
            • 178

            #6
            ta en liten lampa på natten och lys på ynglen
            .
            Patrick

            Kommentar

            • patrick
              • November 2003
              • 178

              #7
              förresten, jag har skalaryngel nu.jippi!!
              Patrick

              Kommentar

              Arbetssätt...