Fråga om aquatic nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H20
    • December 2004
    • 2

    Fråga om aquatic nature

    Hej!

    Jag är ny på detta forum och har en del frågor...

    Var in på AkvarieHobby i Uppsala och pratade med deras trevliga personal, blev sugen på ett fint litet 27l akvarium av märket Aquatic Nature, 27 liters akvariet hade inbyggd pump/filter och välvd framruta mkt snyggt.

    Jag har hört att man inte ska ha små akvarier allra först, men jag har för avsikt att läsa på ordentligt köra utan vatten ett bra tag och koncentrera mig på att få rätt värden och att växterna mår bra, sen endast ha ett tiotal neontetror i akvariet. Så det borde kunna fungera.

    Är det någon som har sett och vet det här 27l med välvd framruta från aquatic nature? Är det ett bra akvarium? skulle kosta 8-900:-(kommer inte ihåg exakt.

    Hälsningar D
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Det blir nog svårt att få det att funka utan vatten
    Skämt åsido, nej, jag har ingen egen erfarenhet av just det akvariet, men generellt sett blir man väldigt begränsad med så små akvarier plus att de är svårare att få att fungera biologisgt väl (men inte omöjliga).
    Vill du ha ett litet akvarium så försök att hitta ett på 50-60 liter som du tycker är fint.
    De blir lite lättare att inreda också förutom att du får litet mer fisk att välja på.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Buckshot
      • February 2003
      • 456

      #3
      27liter är otillräckligt för så gott som alla fiskar.
      Till neontetra rekommenderas minst 45liter på denna siten.
      Du tror det inte nu men efter ett tag vill du prova några fler fiskar så köp större.
      Har du inte mer pengar så köp begagnat på t.ex blocket.se
      Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

      Kommentar

      • Rödbettan
        • April 2004
        • 47

        #4
        Hej H20!

        Mitt första kar var ett 6-kantigt kar på 20 L med inbyggd ramp som jag köpte för ca 800 kr. Trots att jag läst på hur mycket som helst och även haft gott om tid att sköta akvariet på bästa sätt känner jag idag att det skulle varit enklare med ett lite större kar.
        Här kommer argumenten:
        1. För samma pris får du ett begagnat kar på 60-100 liter inklusive bra utrustning.
        2. Det är bökigt att rengöra ett så litet kar (särskilt om du har nyfikna fiskar, pump, värmare och inredning att ta hänsyn till)
        3. Trots pedantisk skötsel riskerar du att få både alger och sjukdomar eftersom det är svårare att skapa bra balans ju färre liter vatten du har.
        4. Belysningen är ofta sämre när den är inbyggd i små kar.
        5. Du kommer vilja ha fler fiskar, t.ex. en mal.

        Annars önskar jag dig lycka till med en ny hobby!
        /Jenny

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Aquatic Natures akvarium är snygga och ändamålsenliga - dock som en del säger så finns det inte så många fiskar man kan ha i ett så litet akvarium och dessutom är det alltid svårare att skapa en bra balans i ett så litet akvarium.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • twistedfish
            • August 2003
            • 140

            #6
            Om du vill ha ett större akvarium billigt så finns Aquael som ett bra alternativ. Har själv ett 112 liters som jag köpte på Zoogiganten här nere i Skåne och det gav cirka 1600 kr för med möbel. Det enda som kom till var bottenmaterial, fiskar och växter.
            220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              Kan bara hålla med resterande talare..... 27 liter är lite väl litet... och ska du nu ge ut 800-1000 kr... så finns det andra alternativ ...... såg att i Halmstad när jag bodde där fanns det en zooaffär som sålde paket med akvarim 54 liter pump, ljus.. ja allt för 499... vet juh inte om de finns nu iofs...

              Jag själv köpte mitt 54 liters begangnat för 500 kr... o då ingicj ALLT... 1 innerfilter, 2 luftpumper, termostater, sand... ja allt...
              Mitt 100 liters med allt tillbehör bla Eheim 2213 ytterfilter den bytte jag till mig av en kompis... han fick min trasiga 486:a...

              Mitt 250 liters köpte jag på en traderaauktion för 900 kr... även där var allt med utom bänken...

              Det finns många ställen man kan hitta bra begangnade akvarium... ett 27 liter är nog bra att ha iofs.... som karantänkar eller liknande..
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • Mysaan
                • November 2004
                • 138

                #8
                Håller med de andra. Själv köpte jag mitt 54 liters för 700 kr och då var det ett startpaket med pump, ljus, mat osv. Ångrar mig nästan nu för jag tycker det är för litet.
                www.mysaan.net Smycken för alla

                Kommentar

                • H20
                  • December 2004
                  • 2

                  #9
                  ok, tack för alla råd och tips.

                  Finns det större akvarier från samma fabrikat, dvs välvd framruta med gömd apparatur bakom? Tycker designen var skitsnygg.

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    http://www.akvakompis.se/shop/show_product.asp?artnr=i103%2E7055&ref=%2Fshop%2Fs how%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D78%26subcategory %3D126 , finns i en 45-litersvariant också.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...