Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andy-O
    • May 2004
    • 39

    Alger

    Hejsan! jag anser att jag har ett litet problem med alger så det vore kul att få höra era åsikter. Det är så att jag haft mitt akvarium några månader och alger har aldrig varit nåt problem. Men nu så tycker jag att det bildas alger väldigt fort, speciellt på rutorna. Om jag skrapar bort det så kommer det tillbaka på typ 3 dagar igen, vet nån va det kan bero på? Det bildas även lite "ludd" på vissa stenar och blad också. Hoppas ni har några förslag.

    Mvh
    Andreas
    // Andy-Ö
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Algerna beror på att du har näringsämnen i vattnet som inte kan eller hinner tas upp av växterna innan algerna får fatt på dem.
    Det kan tex bero på att du matar lite för mkt, eller gör dina delvattenbyten för sällan.
    Det finns mängder att läsa om alger både på forumet och i menyn till höger på zoopets förstasida. Läs där så får du fler svar på dina undringar.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Förutom det som Neptun redan nämnt kan det även bero på att:

      a) du har får många fiskar (som produderar för mycket ammonium/kväve) och/eller för få växter

      b) att du gödslar för mycket och/eller har för lite ljus till växterna

      c) att det saknas något som växterna behöver för att kunna ta upp näringen.

      Du kan skaffa dig snabbväxande växter som tar mycket näring från vattnet, så blir det mindre näring kvar till algerna.

      Hur ser algerna ut? Är de gröna? Bruna? Ser de ut som slämmiga sköra trådar?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Andy-O
        • May 2004
        • 39

        #4
        batski: Algerna på rutan är gröna och dom på stenarna är lite brun luddiga.
        // Andy-Ö

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Gröna alger betyder att vattnet är näringsrikt även för växterna. De är även mumsiga för algätare. De bruna kan vara kiselalger. De trivs med lite dämpad belysning och brukar växa på ställen där det inte är så ljust. Ottosar äter även bruna alger. Hur stort är ditt akvarium? Har du plats med ett litet stim (5-10) ottosar?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • patrick
            • November 2003
            • 178

            #6
            köp siameser
            Patrick

            Kommentar

            Arbetssätt...