66l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanna
    • November 2004
    • 9

    66l

    Hej hur många fiskar kan jag ha i detta? Vill hälst ha 10 kilfläcksrasboror, 5 av en annat slag 5 dvärgbotior och 1-2 algätare (siamesisk?)
    Går detta eller skall jag tänka om?
    Har redan införskaffat mig 5 kilfläcksrasboror för att sätta bakteriefloran, dessvärre råkade rom komma med med några växter så jag har vist yngel av någon okänd typ också i akvariet.
    Jag har nu haft fiskarna i en vecka, det börjar bli lite krisigt med algerna så jag vill gärna köpa en algätare bör jag vänta i några veckor till?
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Jag tycker det låter som du skaffar dig problem... Jag anser att det är regält i överkant på vad du kan ha... 10st kilfläckar och 2 algätare mer än så skulle jag nog inte stoppa i karet... Sen finns det säkert någon som säger att du kan stoppa i någon sak till men då är det superviktigt att du har ett välfungerande filter och täta regelbundna vattenbyten annars har du ett gäng döda fiskar istället...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag håller med Labeth. Det skulle bli på tok för många fiskar. Det är inte heller snyggt med överbefolkade akvarier.

      Beträffande siamesiska algätare, så blir de hela 15 cm långa i vuxenålder och behöver ett minst dubbelt så stort akvarium som ditt. Läs gärna: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270

      Otocinclus är ganska små, så några otocinclus (de är stimfiskar) hade varit bättre. Men med tanke på att de är rätt känsliga så avråder jag dig från att skaffa dem nu innan akvariet är färdigcyklat. Utan du bör vänta några månader.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • marcusitl
        • November 2004
        • 48

        #4
        jag har ett 42 liters med 13 fiskar i, och det är max, jag byter vatten varje vecka, och rengör filtret i pumpen....det funkar men det e nog inte rätt dethära....

        Kommentar

        • tanna
          • November 2004
          • 9

          #5
          Tack för svaren. Jag skall inte skaffa så många fiskar, misstänkte att det var förmycket men man kan alltid drömma. Jag har en väl fungerande pump som är bra och väldigt många växter 8 sorter, de växer väl och blir större så det kommer nog bli ännu fler. Jag ville ha siames för att den är asiatisk men jag kan väl göra ett undantag och köpa en sydamerikansk fisk om det är för deras bästa. Får ha tema akvarium när jag inte är student och har plats med större kar. Däremot dvärgbotiorna är jag väldigt förtjust i, kan man inte ha tre av dem, 10 kilfläcksrasboror och två otocinclus, behöver någon som kan äta sniglar om jag skulle få sånna.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            2 ottosar blir inte ett stim och om den ena skulle dö blir den andra helt ensam. Det är i så fall bättre med 3 st.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • sammy
              • March 2004
              • 282

              #7
              Hej!
              Då kilfläckar inte stimmar något vidare ( i alla fall enligt egen erfarenhet) så skulle jag köra med 5 stycken. Annars är det risk för att det bli plottrigt. (De flesta kilfläckar som säljs är små... men de blir lätt ganska så stora, 4-5 cm och runda också)
              240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
              270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
              54 l. Fiskhotell

              Kommentar

              • tanna
                • November 2004
                • 9

                #8
                Okej, jag skall vänta lite med inköpen mina kilfläckar växer . På tal om växer. Jag har ju någon konstig sort av yngel som måste ha kommit med som rom på någon växt jag köppt. Dessa växter också. Några suger ibland på rutorna. Är det en algätare kanske? Eller gör flera yngel det när de fortfarande är 5-6 mm och genomskinliga. Jag är så nyfiken!!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Du kan ju köpa några små Amanoräkor, de är jättebra på alger och tar inte så mycket plats... undrar om de inte är asiatiska också???

                  Vad gäller ynglen så brukar väl det vanligaste vara någon sorts ungfödaryngel som slinker med, dessa noppar gärna i algerna på rutan. Men eftersom du skriver att de suger på rutorna så skulle det kunna vara Ancistrusyngel, om de har sugmun???

                  Botior behöver vara 4-6 st för att trivas, och då blir det säkert lite trångt hos dig...

                  Mitt tips är att du håller dig till de kilfläckar du har, köper någon som äter alger, och sedan avvaktar ett tag... En månad kan vara lämpligt för att allt ska "gå till sig" och då har du också hunnit känt efter vad du skulle vilja ha i akvariet...

                  En tumregel för antalet fiskar i akvariet är att man räknar på den vuxna fiskens längd... man bör inte överskrida en cm fisk per liter vatten i ett så litet kar...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • tanna
                    • November 2004
                    • 9

                    #10
                    Det är omöjligt att se. Även om några har blivit ganska stora (6mm) och vågar röra sig ganska nära rasbororna utan att bli tagna som mat ser man bara två svarta ögon på deras huvun. Oftast beter de sig som vanliga yngel de minsta (3-4mm) trycker i det mest bevuxna hörnet. De större simmar omkring och spanar efter mat. Mot kvällen kan man ibland dock se vissa ligga utmed rutan stilla.

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Då är det inte Ancistrusyngel i alla fall... de håller bara till på rutorna. Du får nog vänta och se vad som händer... kanske är dina kilfläckar som lekt... även om det nog inte är troligt eftersom de behöver bli ganska stora innan de börjar med sådana övningar.
                      När ynglen är tillräckligt stora för att gå fota så kan du ju lägga ut lite bilder på zoonen så att vi får gissa på dem....
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • tanna
                        • November 2004
                        • 9

                        #12
                        Okej det skall jag göra :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...