konstig knöl på skalar(hjälp!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joize
    • December 2004
    • 4

    konstig knöl på skalar(hjälp!)

    fick ta över ett par skalar där den ena har en stor klump i buken. skinnet har spruckit upp och det hänger en knöl som ser ut som en tumör. kanske det är magen som hänger ut. kan detta bero på stress, eller är det en parasit av någon form. dom äter lika ivrigt som skalar ungarna och jagar bort algmalen från sitt revir.och jagar bort ungarna oxå förstås om de kommer för nära reviret. men jag stör mig ändå på den där rosa knölen. va tusan är det för nåt? den förre ägaren som haft dom i ett par år trodde det var ägg. jag som inte haft såna fiskar förr tvivlar på det.nån som kan hjälpa mig?
    /joize
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    mata inte på ett par dagar och se om den blir mindre, isf. är det troligen tarmarna som hänger ut, det kan hända att dom går tillbaka så döda inte fiskar bara för det...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • joize
      • December 2004
      • 4

      #3
      nä, jag tänker inte döda fiskarna om don inte har ont. det är tydligen honan som har den stora knölen. hon lägger ägg just nu, men hennes kille äter upp dom. det kanske är lika bra att han gör det för det är väl ett tecken på att dom är så pass sönder avlade att instinkten för barnvården har försvunnit, eller hur? lite tråkigt dock. det vore kul med lite baby skalarer. MVH
      /joize

      Kommentar

      Arbetssätt...