Hög nitrit i nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tove
    • November 2004
    • 6

    Hög nitrit i nytt akvarium

    Är en ivrig nybörjare med ett nystartat 150 lit akvarium. Har varit igång endast en vecka och efter att läst här på zoopet har jag nog varit alldelses för snabb med att få i fisk, 15 kilfläcksrasboror fick flytta in efter två dagar. Har nu nitrit på 1,5. Vad göra? Har gjort delvattenbyte (40 lit) två gånger och haft i Nitrivec två gånger. Ska jag byta vatten och tillsätta Nitrivec tills det går ner eller kommer balansern av sig själv. Är rädd att mina nya invånare inte ska fixa det. Har också en rot i som färgar vattnet rätt rejält, påverkar det nitriten på något sätt. Tacksam för svar!
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Roten är inget problem. Den påverkar inte nitriten. Den får dock PH att sjunka. Det behöver iofs inte vara ett problem, utan beroende på var du bor kan det tom vara bra. Kilfläcksrasboror trivs i PH 5-7. Vad är det för PH i ditt kranvatten? Man får dock inte låta PH sjunka allför mycket. Bättre att göra regelbundna ca 20-procentiga vattenbyten så man håller PH någorlunda konstant inom dessa värden.

    Nu till den höga nitrithalten. Fortsätt att byta vatten ofta (först ca 30-40% varje dag, sen mindre och mer sällan), samt tillsätta Nitrivec (överdosera gärna) tills nitriten är borta. Du måste även mata fiskarna sparsamt.

    Introducera inga fler fiskar så länge du har nitrit i akvariet. Låt det sen gå några veckor för säkerhets skull.

    Anledningen till att du fått en nitrit-spik är att nyttobakterierna som omvandlar nitrit till nitrat fortfarande inte har kommit igång. Tyvärr kan det ta ett tag innan de gör det.

    Jag förstår inte varför akvarieaffärer inte ger sina kunder ordentlig information om hur detta med med ammmoniak, nitrit, nitrat och nyttobakterierna fungerar och vad det innebär. Jag är ganska övertygad om att okunnighet om detta är den största orsaken till att så många fiskar stryker med i akvarier runt om i världen.

    Läs gärna: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

    Även om denna metod inte är aktuell för dig nu när du redan har fiskar i ditt akvarium, så är det ändå nyttig information tycker jag.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Tove
      • November 2004
      • 6

      #3
      Tack för tipset! Fiskarna får mat varannan till var tredje dag. Så här långt verkar de pigga, de är ganska livliga och simmar runt en del. Har ingen koll på ph i vårt vatten. Bor i Skåne och vattnet brukar vara hårt här nere. Ska alltså byta vatten varje dag med rejält med Nitrivec tills nitriten börjar gå ner..?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Till en början ja. Kolla nitriten varje dag innan du byter vatten, så du vet hur det ligger till. Det gäller att sänka nitrithalten innan bakterierna kan göra det själva. Annars är det faktiskt inte så bra att byta vatten varje dag.

        Förutom nitrit-test är även en PH-test bra att ha. Jag har Nutrafin's PH-test och tycker den funkar bra.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Hej Tove!

          Om jag skulle tipsa dig så skulle det vara att inte mata fiskarna alls förrän du fått ner nitriten till noll och att den har stannat där ett par dagar, därefter matat mycket sparsamt var tredje-varannan dag. Fiskarna klarar sig bra utan mat ganska så länge.

          Om jag hade haft så hög nitrithalt så hade jag genast gjort ett 50%-igt vattenbyte och sedan fortsatt med mindre 20-25%-iga byten var tredje timme. Nitrivec är nästan slöseri eftersom det handlar om så stora mängder vatten du behöver byta och du har ju ganska så hög nitrithalt. Mäta nitrithalten efter ett vattenbyte är ingen idé förrän efter en timme eller två. När du fått ner nitriten under 0,2 så hade det varit idé att köra på med nitrivec i dubbel dos. Detta tycker jag och det är så jag gjort med våra kar.

          Hoppas det går bra, lycka till!
          Mvh // Maria
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Ursprungligen skickat av Lenmar
            Hej Tove!

            Om jag skulle tipsa dig så skulle det vara att inte mata fiskarna alls förrän du fått ner nitriten till noll och att den har stannat där ett par dagar, därefter matat mycket sparsamt var tredje-varannan dag. Fiskarna klarar sig bra utan mat ganska så länge.

            Om jag hade haft så hög nitrithalt så hade jag genast gjort ett 50%-igt vattenbyte och sedan fortsatt med mindre 20-25%-iga byten var tredje timme. Nitrivec är nästan slöseri eftersom det handlar om så stora mängder vatten du behöver byta och du har ju ganska så hög nitrithalt. Mäta nitrithalten efter ett vattenbyte är ingen idé förrän efter en timme eller två. När du fått ner nitriten under 0,2 så hade det varit idé att köra på med nitrivec i dubbel dos. Detta tycker jag och det är så jag gjort med våra kar.

            Hoppas det går bra, lycka till!
            Mvh // Maria
            Låter som en bra handlingsplan enligt mig... även om jag nog skulle kunna tänka mig att mata fiskarna mycket sparsamt även om nitriten är på runt 0,25 även om jag skulle slänga i lite bakteriekultur i samband med detta iaf mot slutet av inkörningsperioden...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • Edlund
              • September 2004
              • 330

              #7
              Kör på Nitrite killer så skall det funka att få en bra balans med nyttobakterier i akvariet.Håller med vissa andra att det är väldigt dåligt av vissa zooaffären att inte ge dig information om hur man skall starta upp 1 akvarium.Men dom kanske vill att du skall komma tillbaka några dar senare o köpa mer fiskar eftersom dina dör...

              Kommentar

              • Tove
                • November 2004
                • 6

                #8
                Gjorde delvattenbyte igår och öste i mycket nitrivec. Än så länge har inga fiskar dött, får väl se om det är en tidsfråga eller vad. Ska mäta nitriten i eftermiddag igen. Vad bra att jag fick svar på det där med maten, undrade just om de klarar sig att få så lite/eller ingen mat under en tid. Minsta lilla grej som virvlar runt så är de framme och nafsar. Tack för alla goda råd!

                Kommentar

                Arbetssätt...