Skygg Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonas_c
    • November 2004
    • 3

    Skygg Dvärggurami

    Hejsan, har precis dragit igång mitt första akvarie och tänkte kolla med er några frågor som dykt upp! =) Har försökt haft stort tålamod och verkligen låta akvariet komma igång ordentligt innan jag köpt in en massa fiskar, och det har gått över all förväntan riktigt bra och nu verkar det ha stabiliserat sig. Har börjat köpt in ganska rikligt med växter, men har nu märkt att mitt val av riktigt grovt grus inte alls var speciellt funktionellt. Är mer eller mindre omöjligt att få sjävla krukan/roten ner ända till glaset, så dom sticker upp ovanför, inte allt för snyggt må jag säga.. Likaså tror jag inte mina pansarmalar gillar att gruset är så pass grovt. Men nu har jag försökt hämta lite inspiration och sett en del akvarien med sand i som jag verkligen tyckte var otroligt snyggt! Då till min fråga, kan jag byta ut mitt grus mot sand utan att jag förstör hela "bakteriefloran"?

    Har i nuläget ett stim på 15 neontetror, 7 guppys (som äter upp alla mina växter *grrr*), 2 pansarmalar och 2par precis nyinköpta Dvärgguramis i mitt ~200L akvarium. Har läst lite om att vissa har haft skygga guramis, men jag är ändå lite orolig för en av honorna. De två hannarna och den andra honan glider runt i akvariet och är inte rädda för nånting, men denna har i princip gömt sig bakom en rot ändå sedan jag köpte dom. Roten står precis vid doppvärmaren så det jag undrade över var om det kanske är för kallt för henne så hon ställer sig där det är som varmast? Vattnet är 25C varmt, har ett ph på 7 och inga mätbara värden av nitrit. Tack på förhand! /jonas
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    #2
    Kan inte svara dig men reagerade på att du bara har två pansarmalar. Åtminsstone min sort metallpansarmal är stimfisk som man bör ha åtminstone 6 stycken av. Kolla upp dina och se till så de får sitt stim om de är stimfiskar.

    Om du ska byta bottenmaterialet så lär du ju behöva tömma hela akvarriumet och då är det ju som att starta om. Blir iofs lite lättare om du använder det gamla vattnet.

    Nu är jag ganska ny i akvariumkretsarna så jag hoppas andra svarar också.
    www.mysaan.net Smycken för alla

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Alla corydoras(pansarmalar) är stimmfiskar jag själv har 10st c.elegans i mitt 152L dom är pigga och glada baktieriekulturen är i vattnet när de är nystartat.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Plantering:
        Krukan ska bort.
        Är rötterna långa klipp dom så att dom är ungefär 3-4cm stick sedan ner växten i gruset.

        Pansarmalar vill ha sand utan vassa kanter om jag förstått det rätt.
        Tag ut fiskarna och malarna innan du börjar med grusen. Låt pumpen och filtret gå under tiden du skiftar till sand.

        Guramina
        Vatten värdena är ok för guramina. Och det är inte ovanligt att dvärgar är skygga. Har du "två par" så ska du nog byta ut eller köpa till 2st honor. Du bör ha minst 2st honor per hane.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Guramina
          Vatten värdena är ok för guramina. Och det är inte ovanligt att dvärgar är skygga. Har du "två par" så ska du nog byta ut eller köpa till 2st honor. Du bör ha minst 2st honor per hane.
          Alla gurami är inte lika. Dvärggurami ska faktiskt hållas i par. Sen vet jag inte om det är för mycket med 2 par i ett 200L. Jag hade nog omplacerat det ena paret.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • jonas_c
            • November 2004
            • 3

            #6
            Tack så mycket för alla svar, ovärdeligt! Hade inte en susning om att pansarmalarna var just en stimfisk, men har nu pga en del felköp inte tordas köpt till fler förns jag blivit av med mina guppys (Tänker då på risken för överbefolkning).

            Har bestämt mig för att testa biltemas blästersand, verkar som att alla som använder den är nöjda med resultat. Tror dock att jag måste stänga av pumpen när jag ska byta bottenmaterial p.g.a. att den är fastmonterad i locket. Ska dock köpa mig en massa hinkar så jag kan spara det gamla akvarievattnet eller eventuellt hälla det i badkaret, tror det kan hjälpa ganska mycket?

            Den skygga guramin har efter att hon fick mat igår börjat försiktigt titta sig omkring i akvariet, i nuläget har hon gömt sig i en planta i mitten på akvariet och verkar tycka det är skitkul att titta på mina neontetror som far runt =) Den andra honan verkar försöka locka ut henne ibland också, och ibland följer hon med men för att snabbt vända när hon börjar komma lite väl långt ifrån sin kära rot haha =) Men ska iaf ringa akvarieaffärn imorgon och höra om det finns möjlighet att jag kan lämna tillbaka mina guppys. Återigen, tack för svaren!

            Kommentar

            Arbetssätt...