Fler frågor från mig om någon orkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Fler frågor från mig om någon orkar.

    <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font size="3"></font id="size3"><font color="green"></font id="green">Varför har vi så mycket sniglar i vårt kar? Var kommer de ifrån? Kan de vara kvar eller är de skadliga? Känns som de blir fler och fler för varje dag.

    SEdan undrar jag varför en av våra växter ehlt plötsligt blivit som ett "skelett"? Vet tyvärr inte vad växten heter men den är ganska hög och har lite aavlånga ganska stora blad.-
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    #2
    Sniglarna har troligtvis kommit in med någon växt ni köpt, det hände mig! Det första jag gjorde var att köpa något otäckt snigelmedel som nära på tog kol på även alla mina fiskar! Inte bra... Skaffade istället 2 praktbotior för att hålla rent från sniglar, jättefina fiskar för övrigt!

    Kan bero på dålig belysning eller brist på näring, vilket av det är svårt att veta men många växter blir ljusgröna och tappar blad om dem får för lite belysning.
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #3
      Hej!

      Växten du beskriver kan vara svärdplanta, om det är det så, har jag fått förklarat för mig att det är helt naturligt (det är så bladen dör) men det kommer nya... Om du tycker det är fult så finns det inte så mycket annat att göra än att plocka bort de döende löven.
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • Hasse H
        • August 2004
        • 2111

        #4
        En mindre mängd sniglar kan bara vara bra då de äter alger och bidrar till den ekologiska balansen i akvariet. Men det blir lätt för mycket av det goda och då kan man skaffa sig några botior som snabbt städar bort sniglarna. Som redan nämnts, praktbotia för större akvarium, i mindre akvarium är det mer lämpligt med t.ex. pakistanbotia eller dvärgbotia.

        Att växter dör kan bero på olika orsaker, en vanlig orsak är näringsbrist. I de absolut flesta akvarium behöver man tillsätta växtnäring om man ska få växterna att trivas i långa loppet.

        mvh
        /Hasse
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Jag brukar suga upp dem när jag skiftar vatten.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Om sniglarna (snäckorna) blir alltförmånga så beror det säkerligen på övermatning. Matar man inte mer än fiskarna äter så blir det inte så mycket mat över till sniglarna (snäckorna), då blir dom aldrig otrevligt många.
            MVH
            m
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • jorgen41
              • December 2002
              • 2087

              #7
              Det är en sanning med modifikation jag matar ganska måttligt men har ändå sniglar(dock ej mycket) men dom hittar nog alltid något att stoppa i sig. Har även sniglar i ett kar som det aldrig varit mat i :-)

              När mina sniglar blir blir lite större tar jag dom med en pincett, det tycker jag funkar bäst i mina kar. Jag har testat med botior men dom åt inte en enda snäcka :-(
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Visst får dom mat i vilket fall. Snäckorna kan man inte svälta ihjäl, men man kan begränsa tillväxten. Det finns aldrig otrevligt mycket snäckor i ett kar som matas normalt eller inget i.
                MVH
                magnus
                min zoon

                Kommentar

                • maanda
                  • September 2004
                  • 423

                  #9
                  Jag har inte en enda snäcka i något av mina kar! *stolt* heehe.. ville bara säga det =)

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Tricket för att inte få in dom är kokning av botten material och rötter.Sen måste man skölja växterna nooogggaaa innan man stoppar i dom.Har ett 25 liters dränkt i sniglar och ett 130 liters utan
                    Fredrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...