Ja, det som inte dödar härdar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Ja, det som inte dödar härdar!

    Kalla mig mördare om ni vill...

    Nu har jag tagit till drastiska åtgärder. Jag har inte fått några entydiga svar på vad som bör göras. Salt är den enda rekommendation som pekat i någon riktning alls, och möjligen höjd temperatur. (I ärlighetens namn skall tilläggas isolering, men det är ju knappast någon bot utan en preventiv åtgärd.)

    Min allt mer bleka, slöa och matvägrande lykttetra plockades bort från sitt gömställe på bottnen bland växterna och stoppades i en vanlig syltburk ca 1/2L, som fyllts med vatten och en msk havssalt. Med klumpförebyggande medel. Jag vet, ondsinta jag. Men vi har inget annat hemma, och lönen kommer imorgon. Tetran skulle knappast ha överlevt natten ändå. Jag känner igen sjukdomsbilden från fisk nr. 1.

    Antar att den nu tillbringar sina sista fyra timmar i rent "havsvatten". Men överlever fisken detta lär väl knappast några sötvattensparasiter göra det?

    Kunde kanske lika gärna ha använt kniven. Men dra gärna en parallell till de omänskliga behandlingsmetoder som en del människor genomlider vid svåra sjukdomar, och där vissa får livet tillbaka.

    Jo visst. Jag ställde ner burken med locket åtskruvat på bottnen i akvariet också, för att undvika att fiskstackarn kolar av köldslag.

    Läs mer om symptomen i mina tidigare inlägg:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32775
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34073

    Slutligen vill jag tillägga att den fiskaffär jag frekventerar faktiskt verkar ha ett hum. Man har sålt fisk i mångar år, och en av ägarna har tidigare till dels försörjt sig på akvarietillverkning. Nå detta är förstås inte någon garanti, men åtminstone en indikation.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Dör den inte av saltet så dör den väl av syrebrist?

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Ja kanske, men förhoppningsvis inte på några timmar. Överlever fiskar hemresan (som verkar kunna få dra ut på tiden) från djuraffären så borde den väl klara några timmar i en glasburk? Tja, alternativet är ju halshuggning...
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Kan direkt säga som så att firren kommer att kola av pga salthalten (ligger på 3%, för högt) om den inte först drunknar. Då du har skruvat på locket har du stoppat syretillförseln och till slut kommer syret ta slut och då dör firren av det.

        Gör som så att du minskar på salthalten (ta 2-3 kryddmått salt istället) och ta upp burken och skruva av locket.
        Na klar!

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Tänk på att när du hämtar den i påse är åtminstone hälften luft i påsen, antar att du har fyllt upp hela burken?
          Na klar!

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #6
            Nej faktiskt inte riktigt helt tätt. Det blev kanske en cm kvar mellan lock och vatten, jag ville inte riskera att saltlaken rann ut i resten av akvariet. Mest för det klumpförebyggande medlets skull.

            Borde kanske dra hem och kolla nu på fikarasten.
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • petrol
              • January 2002
              • 124

              #7
              Det låter som en plågsam död.. Saltvattensbad = max 5 min..
              Sötvattensfisk fylls med vatten tills organen spricker i saltvatten.

              -----------------------------
              5 meter salt
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

              Kommentar

              Arbetssätt...