Helrengörning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Helrengörning???

    Läst tillbaks lite och ni rekommenderade inte helrengörning till en tjej längre bak. Min djuraffär har rekommenderat helrengörning och rengörning av sand och allt 1 gång per år i mitt 54 liters kar.

    Ska jag alltså inte göra det då elelr?
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    #2
    skaffa dig en hävert med "slamsug/grussug". Sen gör du rent 1/4 av botten med 1 veckas mellanrumm.

    Är akvariet skitigt så att det behöver rengöras över huvud taget?
    thorre.se

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Nej helrengöring är inte att rekomendera.

      Skrapa rutor
      Slamsugbotten
      Byt vatten
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Mysaan: Du kan ju alltid fråga affären som gav dig detta råd om dom tar hand om dina fiskar några veckor i sammband med rengöringen.

        Att göra en "helrengöring" är precis det samma som att starta upp ett helt nytt kar,dvs någon/några veckor utan fisk för att sedan introducera ett fåtal fiskar åt gången, med någon/några veckor i mellan.

        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Mysaan
          • November 2004
          • 138

          #5
          Tack för svaren!

          Gör ett 30-40% vattenbyte varje vecka och använder då en slamsug. Jag har ingen rutskrapa menanvänder en köksssvamp som bara används till karet och gör rent rutorna när det behövss. Ungefär varannan vecka. Både mina pansaarmalar och min ancistrus är duktiga på att hålla rent.
          www.mysaan.net Smycken för alla

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Låter aldeles utmärkt!

            Tänk på att inte använda grön tvättsvamp då den kan repa glaset, vit är bättre, eller den "mjuka" sidan på svampen.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...