lättskött fisk, fins det??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewaadel
    • November 2004
    • 52

    lättskött fisk, fins det??

    Efter att de flesta fiskar dött i mitt nystartade akvarium och har nu fyra små guppyn och en black Molly kvar så undrar jag om det fins några speciella arter som är tåliga fiskar. Om jag nu lyckas hålla dessa vid liv efter en veckas dagliga vattenbyten, vilka fiskar bör jag ha i hop med dessa för att de ska trivas ihop?
    Karet är på 54 l, har ni några förslag? Gärna färgglada.
    Kan jag ha liten groda i karet också?
    Ewa
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    #2
    Min åsikt är att Guppy/Platy/svärdbärare inte är direkt tåliga fiskar, dom har ganska kort livslängd och är inte direkt robusta.

    Om jag var du skulle jag kika på dvärgciklider och kanske Kuhli ålar, nån mal eller två typ ancistrus kanske .

    Angående grodor så har jag bara dåliga erfarenheter, men det är bättre att någon som vet vilka sorter som finns skriver en rad än att jag skriver något som inte stämmer.

    Sen hjälper det om du håller en temp på runt 25 grader, då slipper man en del av dom vanligaste sjukdomarna.

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Även tåliga fiskar skadas och/eller dör av nitrit i vattnet.

      Den mest kritiska tiden är just när man precis startat ett akvarium. Detta beror på att de nördvändiga nyttobakterierna inte kommit igång. Dessa behövs för att bryta ner ammoniak (från fiskarnas avföring) till nitrit och sen det skadliga nitrit till nitrat.

      Tyvärr är det väldigt få människor som får information om detta och det är otaliga fiskar som får betala det högsta priset.

      Jag håller på och kör en fisklös cykel i mitt nyinförskaffat akvarium just för att undvika att de första fiskarna ska skadas och/eller dödas av en nitrit-spik. Det gäller att ha tålamod (vilket jag iofs inte är så bra på) och låta det ta den tiden det tar.

      Det finns tyvärr inga genvägar till friska och välmående fiskar. Bra vattenvärden är livsnödvändiga.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • twistedfish
        • August 2003
        • 140

        #4
        Varför inte någon tetra finns många variationer från riktigt tåliga till mycket känsliga. Ett annat alternativ är kilfläck rasbor som både är livliga och rör sig mycket
        220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #5
          De flesta fiskarna är rätt tåliga om man inte belastar karet så otroligt mycket.

          Nöj dig med de fiskar du har i en månad så går karet in sig ordentligt. Utöka sedan fiskbeståndet i långsamt tempo så brukar det mästa lösa sig.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          • guppy9
            • August 2004
            • 51

            #6
            du kan skaffa en kampfisk eller neontetra?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              guppy9: Du menar väl en kampfisk eller ETT STIM neontetra va? Neontetra är iaf stimfiskar och man bör ha minst 10.

              Fast det är nog ingen bra idé att introducera neontetra innan akvariets bakterieflora kommit igång ordentligt. De är ju känsliga för dåligt vatten.

              Och jag håller med davide. Ha inte brottom med att skaffa många nya fiskar på en gång, utan ta en art i taget.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • ewaadel
                • November 2004
                • 52

                #8
                Och grodan då?
                Skulle jag kunna ha en liten groda ihop med några fiskar i det lilla akvariet??
                Jag lovar och svär att jag inte ska släppa inågra fler arter på ett tag.
                Men skulle vilja veta för framtida inköp.
                Tack för att ni är villiga och svarar på mina dumma nybörjarfrågor!!
                Ewa

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Det var så lite så Det finns inga dumma frågor. Det är bara bra att du frågar!

                  Tyvärr vet jag inte så mycket om grodar, men jag antar att de måste ha nånting att klättra upp på när de vill vila sig. De är ju amfibier och bör därför ha tillgång till torr land...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • fc25
                    • September 2003
                    • 330

                    #10
                    Det finns såna där små grodor som är helt vattenlevande, Dvärgklogroda? tror jag dom heter. Dom verkar va rätt känsliga dock och kan va kinkiga med foder vilket jag har fått erfara. Jag hade en förrut eftersom min sambo älskar grodor men stackarn dog förmodligen av svält då alla fiskar åt upp maten innan den fick en chans.
                    //Fredrich

                    Kommentar

                    • Moggis
                      • May 2004
                      • 24

                      #11
                      Jag har två klogrodor i mitt akvarium tillsammans med ett stort stim neontetror och en kampfisk..Har ingen direkt koll på om dom kalasat på några tetror men jag har haft dom i runt 5 månader nu och antalet tetror har inte minskat märkbart iaf...
                      Visserligen är dom inte så smarta, men när jag ger mygglarver så matar jag först vid fiskarna och sen vid grodorna och då går det bra...
                      Kan faktiskt rekommendera dig att skaffa grodor...det är faktiskt dom som e huvudattraktionen i mitt akvarium...
                      Går man fort å ler mycket så e de ingen som märker hur ful man e

                      Kommentar

                      • ewaadel
                        • November 2004
                        • 52

                        #12
                        Då kanske jag kan ha två grodor då!?
                        Tycker dom är så gulliga!!!
                        Ewa

                        Kommentar

                        Arbetssätt...