Den stora fiskdöden pågår i mitt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewaadel
    • November 2004
    • 52

    Den stora fiskdöden pågår i mitt akvarium.

    Vad ska jag göra med mitt akvarium. Har nu haft det i lite över två veckor.
    Efter fem dagar dog kopparbarbena, de hade massa små vita prickar och stod vid luftpumpen. Jag trodde det var vita pricksjukan och köpte ett medel mot detta, costapur. Några dagar senare blev dom två platyna dåliga. De simmade vingligt och höll sig nere på botten och kliade sig. Senare stod de och svajjade vid pumpen och dog.
    Nu är det mina fyra sorgmantlars tur. De simmade på snedden. Håller sig nu i olika hörn i akvariet, stjärtfenorna är nu trasiga. Dom står och kippar efter luft.
    En av dom har en lång vit "tråd" som sticker ut från magen.
    På Zoo sa de först att det var nitrit, så nitriveck har jag använt i ungefär en vecka. Jag har även köpt så jag kan göra vattentest. Nitriten är bra nu och ph:t ligger runt 8
    Började behandla sorgmantlarna i går med backtopur direkt. Den ena dog ändå på kvällen. De tre jag har kvar har inga stjärtfenor kvar alls!!!
    Så vad gör jag??? Nitriveck hjälpte inte. Costapur hjälpte inte heller och tydligen inte heller backtopur!!
    Vad ska jag ta mig till med, är det lika bra för mig att lägga ner det här med att vara akvarieägare!!!
    Mitt kar är 54 liter, jag är medveten om att jag hade bråttom i med många fiskar, men det borde väll kunna bli bättre, eller?
    Filteret sitter ihop med pumpen och har flera olika lägen som jag kan ställa den på. Jag har den på det näst högsta, det stormar ganska bra i akvariet, ska det göra det. Alla växter fladdrar och fiskarna som kommer i pumpens närhet fladdrar också iväg.
    Snälla hjälp mig. Är det fel på mitt vatten eller är det någon sjukdom!!??

    // Ewa
    Ewa
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hur stort är filtret?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Det låter som om du borde ställa pumpen på ett litet lägre läge.

      Vad har du för Nitrit-test? Testade du vattnet för nitrit innan du hällde i Nitrivec? Det låter som om du kan ha haft en nitrit-spik... Och även om du inte har lika höga nitrithalter nu så kan fiskarna ha skadats.

      Läs gärna: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • ewaadel
        • November 2004
        • 52

        #4
        Jag vet inte hur stort filteret är. Jag köpte ett akvariepaket som alla tillbehör ingick i.
        Vad är nitrit-spik??
        Testerna som jag kollar vattnet med heter Aquavital multistick och jag åkte genast till zoo med stickan och dom sa att allt var bra, förutom lite nitrit.
        Därefter hade jag i 5ml nitriveck i sju dagar.
        Ewa

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det verkar som du först hade vita prick, men de symptom du anger sen är typiska för just nitrit (eller ammoniak) förgiftning.

          Vad du kan göra just nu är stora (jag menar mer än hälften) vattenbyten dagligen i cirka en veckas tid, samt att du skär ner kraftigt på matningen i minst en vecka. Detta för att ge dina filterbakterier chansen att komma igång.

          Medicinerna du tillsatt kan mycket väl ha dödat de bakterier som börjat växa, i så fall kan det ta 2-3 veckor innan akvariet kommer i balans (det kallas att akvariet "cyclar"). Man bör aldrig medicinera om man inte vet vilken sjukdom man har; första insatsen när fisken inte verkar må bra är alltid stora vattenbyten.

          Nitrivec'en kortar ned den tid det tar för akvariet at "cycla", men det kan inte göra underverk - särskilt inte om du samtidigt dundrar på med bakteriedödande antibiotika.

          Så... vattenbyten & mindre mat. Har du nitrivec kvar, använd det.
          Fisken kommer att piggna till snabbt pga vattenbytena, och om 1 vecka bör akvariet vara stabilt nog att du kan dra ner på vattenbytena.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ewaadel
            • November 2004
            • 52

            #6
            Tack, jag börjar med vatten bytena snarast, har även köpt kol, de sa att det skulle vara bra efter medicineringen på Zoo alltså.
            Hoppas att det blir bättre nu!!
            Ewa

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              ewaadel: Jag håller med Azur. Men kom ihåg att tillsätta Aquatan vid vattenbyten för att neutralisera klor.

              Sticktesterna är tyvärr inte riktigt tillförlitliga. Köp Tetras NO2 test istället.

              En nitrit-spik är något som man alltid drabbas av i ett nystartat akvarium. Läs gärna artikeln på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

              Skaffa inte fler fiskar förrän du har 0 nititer (mindre än 0,3 mg/l). Och ta det försiktigt sen när du börjar introducera nya fiskar. Gör det successivt. En art åt gången.

              Hoppas det går bra nu och att det inte dör några fler fiskar. Lycka till!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...