sköldpadda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cia
    • August 2004
    • 40

    sköldpadda?


    hej?
    Idag var jag i djuraffären. Där sålde de sköldpaddor som de sa att de bara ät växter och grönsaker. Är det sant? I så fall vad är det för art och kan jag ha en sådan med mina fiskar och växter i mitt 170L akvarium?

    MVH
    Cia
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Vattensköldpaddor äter oftast även animalisk föda.
    Landsköldpaddor är mer vegetarianer
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Du kan INTE ha en sköldpadda i ett akvarium i fall det inte finns nånting ovanför vattenytan som den kan klättra upp på för att vila. Sköldpaddor är inte fiskar. De måste alltid ha möjligheten att komma upp på torr land ibland.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        Det måste också ha en punkt med värmelampa som ett "solställe" ovanför vattenytan och så behöver de UV-ljus för att kunna ta upp kalk.
        Värt att veta är att de skitar ner rätt rejält, oftast blir stora och förmodligen äter fler fiskar än vad zooaffären påstår.
        Skulle rekomendera dig att ta reda på vad arten heter, fråga en massa och leta fakta om dem. Är du fortfarande sugen på sköldpadda då då ordna ett eget akvarium åt den/dem - som uppfyller artens krav. Den taktiken gör förmodligen både sköldpaddan, fiskarna och dig lyckligare än impulsköp.
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • jenniee
          • December 2004
          • 18

          #5
          har själv haft sköldpaddor och deras älslings rätt va kött men om man ska köpa måste man ha nått stålle dom kan gå upp på och tänk på att dom blir VÄLDIGT gammla
          ju mer jag får svar på ju mer måste jag fråga

          Kommentar

          Arbetssätt...