Fisk förslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anouk
    • November 2004
    • 6

    Fisk förslag?

    Jag ska köpa några fiskar. Jag vill hälst inte ha ett stim utan kanske en tre- fyra olika firrar. Har ni några förslag på fiskar som inte måste leva i stim och trivs med andra? Tack på förhand
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hur stort akvarium? temp? ph?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Anouk
      • November 2004
      • 6

      #3
      det är ett 90 liter akvarium. temp ca 25 grader och ph på ca 7, men kan ändra det eftersom jag inte har några fiskar i det än.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Hejsan!

        Mitt förslag är att fylla alla skikten med liv och rörelse.Som bottenfisk hade jag kanske valt nåt litet dvärgciklidpar, finns många fina att välja på. En liten grupp med pansarmalar livar upp akvariet bra. Nån fisk som lever lite längre upp nära ytan, kanske nån platy eller svärdbärare. Personligen tycker jag det är kul att plocka fiskar från samma världsdel. Jag tycker det brukar vara kul att sitta och söka på zoopets fiskbeskrivningar och fantisera ihop lite olika blandningar i huvudet.

        Lycka till med fiskvalet!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Pansarmalar är stimfiskar, men du skulle kunna ha bara 5-6 st och de tar inte så mycket simyta eftersom de mest håller sig på botten. Svärdbärare är inte stimfiskar, men du bör ha 2-3 tjejer till 1 kille.

          Du skulle kunna ha ett par (en hona och en hane) dvärggurami i fall du kan tänka dig ha fiskar från olika världsdelar i samma akvarium.

          Undvik att köpa såna fiskar som blir för stora för ditt akvarium. Det är inte så kul för fiskarna och akvariet ser mindre ut då. Dvärggurami kan bli 8 cm som vuxna och större fiskar än så skulle jag inte rekommendera.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...